In data de 24 mai a.c. Ministerul Finantelor a publicat pe site-ul propriu, in categoria Transparenta decizionala, proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale.
Asa cum se arata in Nota de fundamentare, promovarea acestui act normativ este determinata de necesitatea respectarii angajamentelor asumate de Guvernul Romaniei in Scrisoarea de intentie si in Memorandumul tehnic de intelegere incheiate ca urmare a Aranjamentului stand-by de tip preventiv dintre Romania si Fondul Monetar International, referitoare la reglementarea si supravegherea sistemului financiar-bancar si simplificarea declararii si platii impozitului pe castigul din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.
In ce priveste modificarile din domeniul financiar-contabil, proiectul de ordonanta prevede mai multe schimbari aduse articolului 66, dupa cum urmeaza:
11. La articolul 66, alineatele (51) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(51) Castigul net anual/Pierderea neta anuala din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise se determina ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului respectiv. Castigul net anual/Pierderea neta anuala se determina de catre contribuabil, pe baza declaratiei privind venitul realizat, depusa conform prevederilor art.83.
(6) Pentru tranzactiile cu titlurile de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, efectuate in cursul anului fiscal, fiecare intermediar, societate de administrare a investitiilor in cazul rascumpararii de titluri de participare la fondurile deschise de investitii sau alt platitor de venit, dupa caz, are urmatoarele obligatii:
a) calcularea castigului/pierderii la fiecare tranzactie, efectuata pentru contribuabil;
b) calcularea totalului castigurilor/pierderilor pentru tranzactiile efectuate in cursul anului pentru fiecare contribuabil;
c) transmiterea in forma scrisa catre fiecare contribuabil a informatiilor privind totalul castigurilor/pierderilor, precum si impozitul calculat si retinut ca plata anticipata, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul expirat."
Referitor la
impozitul pe profit, sunt propuse mai multe modificari si compltari ale art. 20^1 in sensul:
- reflectarii participatiei minime la capitalul social al unei persoane juridice din alt stat membru necesare pentru aplicarea dispozitiilor directivei, precum si uniformizarea termenului folosit pentru desemnarea persoanei juridice la care se detin participatiile in conditiile existentei unei definitii pentru filiala;
- actualizarii formelor de organizare pentru persoanele juridice bulgare;
- inscrierii, in cadrul prevederilor art. 201, a noului numar de identificare a directivei reformate.
De asemenea, tot in ceea ce priveste
Titlul II - "Impozitul pe profit" din Codul fiscal, se fac urmatoarele propuneri:
A2. Sfera de aplicare a prevederilor care limiteaza dreptul de deducere a cheltuielilor privind combustibilul se extinde si asupra altor cheltuieli aferente vehiculelor respective cum ar fi: servicii de reparatii, intretinere, piese de schimb, etc. De asemenea, deducerea limitata a acestor cheltuieli nu se aplica in cazul in care vehiculele respective sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice a contribuabilului.
A3. Pentru facilitarea transferului creantelor neperformante din sectorul bancar, propunem acordarea unei deduceri la calculul profitului impozabil, prin intermediul provizioanelor fiscale, pentru contribuabilii cesionari care achizitioneaza aceste creante, in vederea recuperarii.
Prin urmare vor fi deductibile cheltuielile cu ajustarile pentru deprecierea creantelor preluate, in limita diferentei dintre valoarea nominala a creantei preluate si pretul de achizitie al acesteia, dupa indeplinirea unor conditii specifice provizioanelor fiscale, legate de inregistrarea pe venituri a creantelor respective, de neexistenta unor relatii de afiliere sau de perioada de inregistrare.
In ce priveste modificarile din sfera TVA, sunt amintite urmatoarele schimbari preconizate:
D. Titlul VI - "Taxa pe valoarea adaugata"
D1. Prin Decizia nr. 2012/232/UE, Romania a fost autorizata sa aplice o masura speciala de derogare de la prevederile Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste limitarea dreptului de deducere a TVA aferente achizitiei, inchirierii sau leasingului de autoturisme care nu sunt utilizate exlusiv in scopul desfasurarii activitatii economice, precum si a cheltuielilor legate de acestea. Anumite tipuri de autoturisme se exclud din domeniul de aplicare a masurii privind limitarea deducerii, data fiind natura lor sau tipul de activitate pentru care sunt folosite, utilizarea lor in alte scopuri decat cele legate de activitatea economica fiind considerata neglijabila.
Fata de prevederile actuale, sfera de aplicare a limitarii dreptului de deducere a TVA se va extinde si asupra inchirierii, leasingului si a altor cheltuieli legate de vehiculele respective cum ar fi servicii de reparatii, intretinere, piese de schimb s.a. pentru a asigura un tratament unitar tuturor cheltuielilor aferente autoturismelor care intra sub incidenta limitarii deducerii TVA. Pe de alta parte, spre deosebire de prevederile actuale, limitarea dreptului de deducere a TVA nu se aplica in cazul in care vehiculele respective sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice a persoanei impozabile.
Totodata, au fost instituite prevederi tranzitorii pentru facturile emise sau avansurile platite inainte de data de 1 iulie 2012 pentru contravaloarea partiala a vehiculelor si a cheltuielilor aferente acestora, in concordanta cu prevederile art. 134 alin. (5) din Codul fiscal referitoare la aplicarea regimului fiscal in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii.
D2. Urmare solicitarii tarii noastre adresate Comisiei Europene, la propunerea acesteia, Consiliul Uniunii Europene a autorizat Romania sa majoreze plafonul de scutire pentru mici intreprinderi de la 35.000 la 65.000 de euro, la cursul de schimb al BNR valabil la data aderarii
Romaniei la U.E, prin Decizia nr. 2012/181/UE, respectiv de la 119.000 lei la 220.000 lei. Masura vizeaza implementarea acestei derogari in legislatia nationala si introducerea unor prevederi
tranzitorii, astfel incat sa conduca la reducerea numarului persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea imbunatatirii administrarii fiscale a acestor persoane si combaterii mai eficiente a evaziunii fiscale. Pe de alta parte, masura are ca efect simplificarea obligatiilor in materie de TVA ale persoanelor impozabile care realizeaza o cifra de afaceri anuala inferioara plafonului de 220.000 lei, avand in vedere ca acestea nu mai au obligatia depunerii de deconturi de TVA.
Totodata, pentru simplificarea determinarii plafonului de scutire au fost eliminate prevederile potrivit carora, in cazul persoanelor nou infiintate, plafonul de scutire se determina proportional cu perioada ramasa de la infiintare si pana la sfarsitul anului.
D3. In vederea accelerarii procesului de scoatere din evidenta persoanelor impozabile care nu au un comportament fiscal adecvat sau nu desfasoara activitati economice se impune modificarea prevederilor legale astfel incat sa poata fi scoase din evidenta persoanele impozabile care nu depun deconturi de TVA sau depun deconturi in care nu au fost evidentiate nici achizitii de bunuri/servicii, nici livrari de bunuri/prestari de servicii pe o perioada de 6 luni sau 2 trimestre, consecutive, chiar si din semestre calendaristice diferite.
Proiectul de Ordonanta de Urgenta poate fi consultat in intregime
aici.
Nota de fundamentare.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << ​Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<