Intr-un top al numarului de taxe platite de catre firme la stat, la nivel mondial, Romania se plaseaza pe un "onorabil" loc 6. Cele aproape 90 de biruri platite de firmele autohtone "reprezinta pana la 68% din profitul anual al companiilor", ne-a spus Ioan Mintas, prim-vicepresedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii. Potrivit acestuia, "avalansa de taxe sufoca sectorul IMM". De asemenea, zecile de biruri si birocratia incurajeaza economia subterana. "Aceste taxe si birocratia determina unii patroni sa nu lucreze cu cifrele reale pe fata", mentioneaza reprezentantul CNIPMMR. In aceste conditii, firmele s-au resemnat, facand presiuni asupra autoritatilor ca macar aceste taxe sa poata fi platite intr-un singur loc. "Nici un rezultat", a adaugat prim-vicepresedintele Consiliului.
7-8% din venituri se duc pe birocratieGreutatile cu care se confrunta firmele din Romania nu se opresc aici. Astfel, birocratia excesiva determina agentii economici sa cheltuiasca in acest sens 7- 8 la suta din veniturile totale realizate, potrivit unui studiu realizat de CNIPMMR. Anul trecut existau un numar total de 534 de autorizatii, avize, licente si permise necesare desfasurarii activitatii societatilor. Insa, 488 este numarul real de autorizatii, avize, licente si permise, diferenta intre numarul total si numarul real rezultand din existenta dublelor competente pentru emitere, in sarcina mai multor institutii publice. Astfel ca, potrivit studiului, 34 de institutii publice au competente in emiterea actelor amintite, iar durata de eliberare a autorizatiilor este cuprinsa intre cinci zile si 90 de zile lucratoare. Cele mai multe avize trebuie acordate de Ministerul Transporturilor, cu 90 de documente. Ministerul Economiei, cu 89 de avize, Comisia Nationala pentru Valori Mobiliare - 86, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale - 44.
SolutiiConform Consiliului, "la aceste probleme exista si solutii". Astfel, reprezentantii mediului de afaceri au formulat autoritatilor mai multe propuneri privind simplificarea procedurilor de autorizare a desfasurarii activitatii agentilor economici.
Un prim pas ar putea fi eliminarea dublurilor si a autorizatilor, avizelor, licentelor si permiselor care nu sunt obligatorii potrivit practicilor europene. De asemenea, printre solicitarile CNIPMMR se numara simplificarea procedurilor si implementarea de proceduri unitare pentru obtinerea autorizatiilor; asigurarea circuitului informatiilor intre institutiile publice, fara implicarea si supra-solicitarea agentului economic; generalizarea aplicarii procedurii aprobarii tacite pentru obtinerea actelor; reglementarea obligatiei eliberarii adeverintei de catre registratura autoritatii publice in termen de maximum 24 de ore de la primirea cererii; reducerea termenelor de emitere a autorizatiilor, avizelor, licentelor si permiselor necesare desfasurarii activitatii agentilor economici, astfel incat termenul cel mai mare sa fie 15 zile (in loc de 90 de zile); precum si reducerea cuantumului taxelor de emitere a autorizatiilor, avizelor, licentelor si permiselor necesare desfasurarii activitatii agentilor economici.
Aproape 200 de ore pentru elaborarea documentelorMai multe biruri decat tara noastra mai percep doar Uzbekistanul, Ucraina si Congo. De exemplu in Burundi si Sierra Leone, rata totala a taxelor depaseste 270%. Insa exista o explicatie. Acolo rata inflatiei este de peste 2.000%, ceea ce face ca o caramida sa coste acum cat costa o vila cu piscina acum 10 ani.
In Romania insa inflatia este de doar 4%. Revenind insa la gradul de fiscalitate, la polul opus se afla state precum Maldive care au o singura taxa, iar patronilor care prefera adrenalina le recomandam zbuciumatul Afganistan.
Acolo nu sunt percepute decat doua taxe. Numarul de ore necesar elaborarii documentelor de plata este o alta problema. In Cehia sunt necesare 930 ore.
In Romania, timpul de elaborare a documentelor este de doar 198 de ore. Exista si tari in care documentele necesare platirii taxelor se pot finaliza in foarte putin timp. Este tot cazul Maldivelor cu mai putin de o ora sau a Emiratelor Arabe Unite, cu 12 ore.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<