search

Performanta: in capul cui se sparg oalele?

Venituri din drepturi de proprietate intelectuala: care este monografia contabila?
Va ganditi oare ca nu ocupati o pozitie ierarhica suficient de inalta ca sa aveti un cuvant de spus in performanta colegilor de echipa? Sa ne gandim: chiar si un departament de contabilitate mic, are cel putin un contabil senior, cu experienta, si unul mai putin experimentat. Chiar si fara o relatie functionala ierarhica definita intre cei doi (adica fara ca primul sa fie oficial numit "seful") tot cel mai experimentat va fi intrebat de performanta. Sau, mai pe sleau, tot in capul celui cu experienta se sparg toate, cand ceva merge prost.

Ce e performanta? Si mai mult, ce inseamna lipsa performantei? La ce ar trebui sa duca si cum faci sa o obtii?

A. Oare va e familiara postura de a trebui sa raspunzi pentru greseli, dar atunci cand faci bine, lucrurile merg mai departe ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat? Dar situatia in care vi se pune pe umeri o sarcina in ultimul moment si vi se spune sa va descurcati? Sau poate aceea in care simtiti ca fisa postului pe care ati semnat-o acum multa vreme parca nu mai are nicio legatura cu ceea ce faceti? Cum e atunci cand sarcinile par ca nu se mai termina si tot se pare ca nimeni nu e multumit cu cat efort depuneti?

B. Suneti coordonator. Al unui singur om sau al unei echipe mari. Par ei sa aiba nevoie permanent de prezenta dumneavoastra ca lucrurile sa se miste? Aveti senzatia ca activitatea departamentului ar suferi un colaps daca va imbolnaviti (Doamne fereste!) o saptamana?

Daca exemplele de mai sus sunt subiecte care va suna familiar, atunci ati trecut printr-o problema de performanta. Fie a dumneavoastra, fie a celor pe care ii coordonati.

Performanta se intampla sub forma rezultatelor dorite si urmarite ale muncii, atunci cand oamenii stiu si inteleg ce se asteapta de la ei si atunci cand au participat la formarea acelor asteptari.

Sa reluam. Daca v-ati recunoscut in cel putin una dintre ipostazele enumerate la A, atunci recapitulati un pic definitia: ati participat la definirea asteptarilor de la dumneavoastra? Chiar si in formula: ne asteptam sa reactionezi oricand cu rapiditate si precizie. Sunteti sigur ca le intelegeti? Au fost aceste asteptari exprimate? Daca cel putin un raspuns e nu, atunci ori aveti performanta in ciuda situatiei, (in acest caz, felicitari! Ati intuit ce e nevoie si faceti asta constant), ori nu aveti rezultatele dorite si stiti ce puteti face ca sa va ajutati singur: intrebati!

Daca sunteti in postura coordonatorului, e si mai simplu: va amintiti sa fi facut o intelegere asupra rezultatelor muncii colegilor pe care ii coordonati? Daca ei par neajutorati, sau lipsiti de initiativa, atunci reluati definitia si purtati cu fiecare din ei o discutie.

ATENTIE! Asteptarile se exprima in comportamente, nu in etichete! Asa veti face ca sa aveti rezultate pricepute la fel de ambele parti.
Exemple
NU ma astept sa fii mai atent. Ma astept sa iti verifici raportul de cel putin doua ori inainte de a-l preda, iar atunci nu va mai fi nevoie sa il verific eu.
NU ma astept sa fii mai organizat. Ma astept sa folosesti acelasi sistem de indosariere ca noi toti, ca sa putem gasi ceea ce cautam printre actele tale, chiar daca tu nu esti aici.

In materialul urmator, mai pe larg despre feedback, sau cum exprimam incalcari sau confirmari de asteptari.

Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice