Prima reactificare bugetara din 2020 a fost facuta mai devreme din cauza crizei provocate de coronavirus, avand in vedere ca era nevoie de unele masuri care sa sustina economia tarii.
Bugetul general consolidat ar putea inregistra in acest an un deficit de 6,7% din Produsul Intern Brut revizuit dupa declansarea crizei coronavirus, care a condus la un efort suplimentar la nivel bugetar de aproximativ 3% din PIB fata de proiectia initiala, potrivit unui comunicat al Finantelor.
Rectificarea bugetara propusa Guvernului si aprobata in sedinta de joi se bazeaza pe noua estimare a Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza care indica o contractie de 1,9% a economiei Romaniei in 2020. In conditiile unui deflator PIB de 4,1%, valoarea nominala a produsului intern brut estimat coboara de 1.082,1 miliarde lei, fata de 1.129,2 miliarde lei cat s-a avut in vedere la bugetul initial.
Deficitul bugetului general consolidat creste in suma absoluta de la 40,54 miliarde lei la 72,5 miliarde lei, respectiv cu 32 miliarde lei, pe fondul unei diminuari cu 19,5 miliarde de lei a veniturilor totale si a unei majorari de 12,5 miliarde lei a cheltuielilor totale, mai spune sursa citata.
Influenta negativa a veniturilor din economia interna, cauzata in mare parte de facilitatile fiscale acordate, este estimata la 23 de miliarde lei, dar o parte va fi compensata prin intrari suplimentare de 3,9 miliarde lei venituri din fonduri europene pentru decontarea sumelor utilizate in masurile de combatere a coronavirusului COVID-19.
Cea mai ampla scadere este asteaptata la incasarile din contributii de Asigurari Sociale (8,36 miliarde lei), ca urmare a masurilor privind somajul tehnic si a reducerii sau opririi activitatii in unele sectoare.
Reducerea si inchiderea unor activitati va impacta si pe incasarile din TVA (- 5,6 miliarde lei), accize (- 2,7 miliarde lei) sau impozit pe profit (- 2,3 miliarde lei).
Influentele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezinta astfel:
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale: +8.103,9 milioane lei, din care, in principal: +1.889,4 milioane lei pentru indemnizatii in urma suspendarii activitatii conform OUG nr.30/2020 si +6.042,4 milioane lei transferul de echilibrare catre Bugetul asigurarilor sociale de stat.
Ministerul Sanatatii: +3.796,4 milioane lei, astfel:
+ 740,0 milioane lei, in principal pentru programe de sanatate, achizitii in regim de urgenta de echipamente/materiale sanitare, transferuri de capital pentru sustinerea masurilor destinate combaterii pandemiei cu coronavirusul SARS-CoV-2.
+ 250 milioane lei, suplimentarea cheltuielilor aferente programelor cu finantare rambursabila
+ 2.791,4 milioane lei, suplimentarea transferurilor pentru echilibrarea bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Ministerul Finantelor Publice – Actiuni Generale: +3.215,0 milioane lei, din care in principal pentru: + 3.000,0 milioane lei la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, 200 milioane lei pentru schema de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID – 19.
Ministerul Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei: +1.000 milioane lei pentru derularea Programului National de Dezvoltare Locala
Ministerul Afacerilor Interne: +586,2 milioane lei per sold, s-a suplimentat pentru combaterea raspandirii infectiei cu coronavirusul SARS-COV-2 cu +680 milioane lei, astfel:
+200 milioane lei pentru finantarea cheltuielilor pentru combaterea raspandirii infectiei cu coronavirusul SARS-COV-2, potrivit prevederilor OUG nr. 1/2020 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta.
+480 milioane lei pentru stocuri de urgenta medicala, in baza prevederilor OUG nr. 11/2020; dotarea structurilor Politiei de Frontiera Romane, Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si IGSU, care participa la actiuni de limitare a raspandirii infectiei cu coronavirusul SARS-COV-2.;
Ministerul Transporturilor Infrastructurii si Comunicatiilor: +135,0 milioane lei reprezentand subventii acordate operatorilor economici din coordonarea acestuia.
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale: +100 milioane lei pentru asigurarea sumelor necesare garantiilor de stat pentru imprumuturile contractate de intreprinderile din sectorul agricol.
Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor la domiciliu: +34,7 milioane lei pentru achizitia de catre directiile judetene sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor de echipamente de protectie si materiale de dezinfectie necesare desfasurarii activitatii in conditii de siguranta.
Serviciul de Telecomunicatii Speciale: +27,5 milioane lei pentru achizitia de echipamente, inclusiv licente si aplicatii informatice pentru cresterea capacitatii STS de asigurare a solicitarilor de servicii de comunicatii si tehnologia informatiei primite de la autoritatile si institutiile statului implicate in combaterea pandemiei de coronavirus si limitarea raspandirii acesteia, precum si pentru proiectarea de catre STS de sisteme de comunicatii si aplicatii necesare Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sanatatii si autoritatilor locale, pentru a comunica in timp real si permanent cu persoanele carantinate sau izolate.
Serviciul Roman de Informatii: +13,2 milioane lei pentru sustinerea activitatii unitatilor sanitare din reteaua proprie, igienizarea spatiilor de lucru, asigurarea materialelor de protectie pentru personalul care isi desfasoara activitatea pe aeroporturi si de transport al corespondentei clasificate.
Ministerul Afacerilor Externe: +6,5 milioane lei in special pentru acoperirea cheltuielilor transportului in Romania a cetatenilor romani aflati in carantina pe teritoriul altor state.
Academia Romana: +5,6 milioane lei per sold, din care 20,9 milioane lei pentru Spitalul Universitar de Urgenta Elias si Centrul Medical de Diagnostic si Tratament Ambulatoriu - achizitionare echipamente protectie, curatenie, dezinfectanti, aparate UV, aparatura medicala si echipamente comunicatii in urgenta.
Ministerul Apararii Nationale: realocari de la cheltuieli de capital la bunuri si servicii si Transferuri intre unitati ale administratiei publice pentru achizitionare echipamente protectie, curatenie, dezinfectanti, aparate UV, aparatura medicala si echipamente comunicatii in urgenta.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<