ANAF a emis un proiect de modificare a Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2100/2020.
In nota de fundamentare se arata ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, s-au reglementat facilitati fiscale sub forma anularii obligatiilor de plata accesorii aferente obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv.
Pe de alta parte, OUG nr. 69/2020 defineste la capitolului II obligatii bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 astfel:
a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare, si data de 31 martie 2020 inclusiv. Sunt considerate obligatii bugetare principale restante si obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, independent de existenta unui tabel de creante sau a unui program de plata a creantelor;
b) diferentele de obligatii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si diferentele de obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisa si comunicata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ca urmare a unei inspectii fiscale sau a verificarii situatiei fiscale personale;
c) obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa din oficiu de organul fiscal sau prin declaratie de impunere depusa cu intarziere de catre contribuabil, in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
In ceea ce priveste legislatia primara, din dispozitiile legale sus-mentionate rezulta faptul ca intentia legiuitorului a fost aceea de a include in categoria obligatiilor bugetare reglementate la Capitolul II din OUG nr. 69/2020 si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Ca urmare, in aceasta categorie a obligatiilor bugetare pot fi incluse si cele stabilite de instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive atat anterior cat si ulterior datei de 31 martie 2020, care constituie titluri executorii, daca vizeaza obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020.
Cu privire la aceasta situatie, mentionam ca exista doua tipuri de hotarari judecatoresti, respectiv, in primul caz, instantele judecatoresti stabilesc obligatiile bugetare principale fara a stabili si obligatiile accesorii acestora, acestea fiind in sarcina creditorului. Insa, exista si situatia cand instantele judecatoresti stabilesc si accesoriile obligatiilor bugetare principale, caz in care reclamantul (creditorul) transmite organului fiscal hotararea judecatoreasca respectiva pentru a fi executata in intregime.
In acest context, legislatia tertiara nu contine o reglementare expresa cu privire la institutia care anuleaza aceste obligatii fiscale accesorii. Astfel ca, in ceea ce priveste legislatia tertiara, respectiv, in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2100/2020 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, cu modificarile si completarile ulterioare, situatia privind modalitatea de solutionare a cererilor depuse de persoanele fizice pentru anularea accesoriilor, aferente unor debite principale, care au fost cuantificate de instantele judecatoresti nu are o reglementare expresa.
La alin.(3) al art.1 din Ordin se prevede ca prin obligatii bugetare administrate de organul fiscal central se inteleg inclusiv obligatiile bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central competent in vederea recuperarii.
La alin.(7) si (8) ale aceluiasi articol se prevede ca facilitatile fiscale prevazute la art. 2 alin. (1) se acorda de catre organul fiscal central, si prin exceptie, in cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii pentru care calculul accesoriilor se efectueaza de catre autoritatile/institutiile care au transmis respectivele titluri, anularea obligatiilor de plata accesorii se acorda de catre aceste autoritati/institutii.
Conform alin.(10) al aceluiasi articol, obligatiile fiscale accesorii ce urmeaza a fi anulate sunt cele calculate de catre organul fiscal central ori autoritatile/institutiile prevazute la alin. (7) sau alin. (8), dupa caz.
Prin urmare, pentru a asigura o aplicare unitara a legislatiei, se propune reglementarea la nivelul Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2100/2020 a
faptului ca in cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii de catre autoritati/institutii publice, pentru care calculul accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale pentru perioadele fiscale de pana la data de 31 martie 2020 s-a efectuat de catre instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, facilitatile fiscale se acorda de catre organul fiscal central.
Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii - ce se modifica
1. Dupa alineatul (8) al articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (8¹), cu urmatorul cuprins:
„(8¹) In cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii de catre autoritati/institutii publice, pentru care calculul accesoriilor aferente obligatiilor de plata principale pentru perioadele fiscale de pana la data de 31 martie 2020 s-a efectuat de catre instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, facilitatile fiscale prevazute la art. 2 alin. (1) se acorda de catre organul fiscal central.”
2. La articolul 1 alineatul (10) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(10) Obligatiile fiscale accesorii ce urmeaza a fi anulate sunt cele calculate de catre organul fiscal central ori autoritatile/institutiile prevazute la alin. (7) sau alin. (8), precum si de instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, dupa caz.”
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<