ANAF a emis un proiect de modificare a Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2100/2020.
In nota de fundamentare se arata ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, s-au reglementat facilitati fiscale sub forma anularii obligatiilor de plata accesorii aferente obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 inclusiv.
Pe de alta parte, OUG nr. 69/2020 defineste la capitolului II obligatii bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 astfel:
a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile fiscale principale scadente in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare, si data de 31 martie 2020 inclusiv. Sunt considerate obligatii bugetare principale restante si obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, independent de existenta unui tabel de creante sau a unui program de plata a creantelor;
b) diferentele de obligatii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si diferentele de obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisa si comunicata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ca urmare a unei inspectii fiscale sau a verificarii situatiei fiscale personale;
c) obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa din oficiu de organul fiscal sau prin declaratie de impunere depusa cu intarziere de catre contribuabil, in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
In ceea ce priveste legislatia primara, din dispozitiile legale sus-mentionate rezulta faptul ca intentia legiuitorului a fost aceea de a include in categoria obligatiilor bugetare reglementate la Capitolul II din OUG nr. 69/2020 si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Ca urmare, in aceasta categorie a obligatiilor bugetare pot fi incluse si cele stabilite de instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive atat anterior cat si ulterior datei de 31 martie 2020, care constituie titluri executorii, daca vizeaza obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 martie 2020.
Cu privire la aceasta situatie, mentionam ca exista doua tipuri de hotarari judecatoresti, respectiv, in primul caz, instantele judecatoresti stabilesc obligatiile bugetare principale fara a stabili si obligatiile accesorii acestora, acestea fiind in sarcina creditorului. Insa, exista si situatia cand instantele judecatoresti stabilesc si accesoriile obligatiilor bugetare principale, caz in care reclamantul (creditorul) transmite organului fiscal hotararea judecatoreasca respectiva pentru a fi executata in intregime.
In acest context, legislatia tertiara nu contine o reglementare expresa cu privire la institutia care anuleaza aceste obligatii fiscale accesorii. Astfel ca, in ceea ce priveste legislatia tertiara, respectiv, in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2100/2020 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligatiilor de plata accesorii, cu modificarile si completarile ulterioare, situatia privind modalitatea de solutionare a cererilor depuse de persoanele fizice pentru anularea accesoriilor, aferente unor debite principale, care au fost cuantificate de instantele judecatoresti nu are o reglementare expresa.
La alin.(3) al art.1 din Ordin se prevede ca prin obligatii bugetare administrate de organul fiscal central se inteleg inclusiv obligatiile bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central competent in vederea recuperarii.
La alin.(7) si (8) ale aceluiasi articol se prevede ca facilitatile fiscale prevazute la art. 2 alin. (1) se acorda de catre organul fiscal central, si prin exceptie, in cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii pentru care calculul accesoriilor se efectueaza de catre autoritatile/institutiile care au transmis respectivele titluri, anularea obligatiilor de plata accesorii se acorda de catre aceste autoritati/institutii.
Conform alin.(10) al aceluiasi articol, obligatiile fiscale accesorii ce urmeaza a fi anulate sunt cele calculate de catre organul fiscal central ori autoritatile/institutiile prevazute la alin. (7) sau alin. (8), dupa caz.
Prin urmare, pentru a asigura o aplicare unitara a legislatiei, se propune reglementarea la nivelul Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2100/2020 a
faptului ca in cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii de catre autoritati/institutii publice, pentru care calculul accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale pentru perioadele fiscale de pana la data de 31 martie 2020 s-a efectuat de catre instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, facilitatile fiscale se acorda de catre organul fiscal central.
Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii - ce se modifica
1. Dupa alineatul (8) al articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (8¹), cu urmatorul cuprins:
„(8¹) In cazul titlurilor executorii transmise organului fiscal central in vederea recuperarii de catre autoritati/institutii publice, pentru care calculul accesoriilor aferente obligatiilor de plata principale pentru perioadele fiscale de pana la data de 31 martie 2020 s-a efectuat de catre instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, facilitatile fiscale prevazute la art. 2 alin. (1) se acorda de catre organul fiscal central.”
2. La articolul 1 alineatul (10) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(10) Obligatiile fiscale accesorii ce urmeaza a fi anulate sunt cele calculate de catre organul fiscal central ori autoritatile/institutiile prevazute la alin. (7) sau alin. (8), precum si de instantele judecatoresti prin hotarari judecatoresti ramase definitive, dupa caz.”
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<