O societate platitoare de impozit pe profit, inregistrata in scopuri de TVA, are pe inventar mai multe biciclete inregistrate ca si obiecte de inventar. Aceste biciclete nu sunt in stare de functionare si ar trebui scoase din gestiune. Care este monografia contabila?
In situatia dvs. probabil doriti sa le scoateti din gestiuni si sa le predati la un centru de reciclare, deoarece considerati ca bunurile in cauza (obiectele de inventar) nu mai pot fi utilizate in niciun scop economic viabil si trebuie distrus sau predat unui centru de colectare a deseurilor.
In cazul de fata, bunurile/materialele care nu mai pot fi utilizate se declaseaza, iar partile recuperabile, daca exista, sunt contabilizate la valoarea justa.
In acest caz, ca prima etapa ar trebui intocmit un Proces verbal de inventariere a marfurilor degradate (bicicletele)
Procesul verbal de inventariere a bunurilor degradate ar trebui sa fie insotit si de catre urmatoarele documente:
1. Un Raport (document ) in care sa se prezite explicatii privind starea de degradare a bunurilor materiale
2. Detalii complete despre specificatiile bunurilor materiale propuse pentru retragere
3. Raportele de cercetare administrativa pentru bunurile in cauza, in functie de situatie
4. Orice alte documente necesare pentru fundamentarea deciziei de scoatere din functiune
Actul care serveste ca document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare de declasare a unor bunuri materiale, ca document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe, in cazul de fata din declasarea materialelor/obiectelor de inventar, si totodata ca document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor (depozitelor) si in contabilitate, este Procesul-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA).
Conform Normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin Ordinul nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, formularul se completeaza de catre comisia constituita in acest scop, dupa caz, astfel:
- capitolele I si II, cu constatarile si concluziile rezultate din analiza documentatiei primite si din verificarea starii mijloacelor fixe propuse a fi scoase din functiune, scoaterii din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar sau a altor bunuri materiale propuse pentru declasare;
- capitolul III, dupa aprobarea propunerilor si efectuarea scoaterii din functiune, din uz sau declasarii, cu informatii referitoare la ansamblele, subansamblele, piesele, componentele si materialele rezultate.
Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014 precizeaza la pct.75(1)
La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:
a) la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
b) la cost de productie - pentru bunurile produse in entitate;
c) la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii - pentru bunurile reprezentand aport la capitalul social;
d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.
In cazurile mentionate la lit. c) si d), valoarea de aport si, respectiv, valoarea justa se substituie costului de achizitie.
Ca urmare, veti utiliza Procesul-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA).
Acest document se completeaza de comisia constituita in acest scop si are urmatoarele functii:
Constatarea si aprobarea scoaterii din functiune a bunurilor propuse pentru declasare.
Document de predare la magazie a pieselor, componentelor sau materialelor recuperabile rezultate din scoaterea din functiune a mijloacelor fixe sau altor bunuri.
Etapele de urmat sunt urmatoarele:
1. Evaluarea produsului si stabilirea posibilitatii de reutilizare. Se efectueaza o evaluare tehnica a bunului/bunurilor pentru a vedea daca poate fi modificat (reparat) in mod viabil. Daca bicicletele nu pot fi refolosite intr-un alt proiect sau daca reparatiile necesare nu sunt rentabile sau nu pot fi revandute (de exemplu), vor trebui scoase din gestiune
2. Intocmirea Procesului-verbal de scoatere din functiune (declasare):
- Este desemnata o comisie care are ca atributii sa analizeze starea bunurilor si sa decida daca acestea trebuie scoase din gestiune precum si sa precedeze la casarea (declasarea) bunurilor. Procesul-verbal include detalii despre bunurile deteriorate si valoarea lor contabila initiala. De asemenea va preciza si valoarea activelor recuperate. Conform Ordinului 1802/2014, bunurile rezultate din casarea unor stocuri trebuie evaluate la valoarea justa, aca urmare piesele, materialele sau componentele recuperate se inregistreaza la valoarea justa.
3. Inregistrarea in contabilitate. Bunurile deteriorate sunt scoase din gestiune, iar piesele sau materialele recuperate sunt inregistrate in stoc.
Ca si monografie contabila:
1. Scoaterea din gestiune a bunurilor pe baza Procesului-verbal de scoatere din functiune intocmit in vederea distrugerii si a altor documente doveditoare:
Credit 8035. Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta- (pentru bunurile materiale-bicicletele la valoarea de cost din contabilitate)
2. Inregistrarea recuperarii/obtinerii de materiale auxiliare, piese de schimb, etc. (daca este cazul)
% = 7588 (la valoarea justa)
3021
3024
Raspuns oferit in luna decembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<