Potrivit prevederilor din Codul fiscal, pentru un produs accizabil pentru care nu s-a efectuat eliberarea in consum, se pastreaza regimul suspensiv de acciza (nu se datoreaza inca plata accizei).
Procedura detaliaza cum se efectueaza distrugerea unor cantitati de produse accizabile, in interiorul antrepozitului fiscal, fara a se datora plata accizei. Pentru persoanele ce desfasoara activitate efectiva in contabilitatea unui antrepozit, procedura este bine structurata si mai ales detaliaza unele aspecte ce tin de activitatea curenta, cum ar fi degradarea unor productii, din cauza defectarii utilajelor din cauza activitatii defectuoase a salariatilor sau din utilizarea in procesul de productie a unor materii prime necorespunzatoare, considerate situatii de caz fortuit.
Procedura permite distrugerile de produse accizabile in doua situatii:
a) intervin evenimente de forta majora si cauze fortuite, iar actul normativ precizeaza cum sunt recunoscute aceste situatii;
b) produsele nu indeplinesc conditiile de comercializare pe piata.Pentru ambele situatii, procedura stabileste distrugerea sub supravegherea autoritatii vamale teritoriale si presupune participarea unui reprezentant al autoritatii la procesul de distrugere al acestor produse.
In plus, se precizeaza expres ca daca aceasta distrugere nu se realizeaza conform actului normativ, se considera eliberare in consum de produse accizabile si acciza devine exigibila.
Care sunt principalele etape din realizarea procedurii de distrugere sub control vamal?
1. inainte de distrugerea produselor, antrepozitul va depune o cerere la autoritatea vamala teritoriala, ce va fi insotita de:
a) un memoriu justificativ cu cantitatile propuse la distrugere;
b) dovezi din care sa rezulte cauzele ce impiedica comercializarea sau cazul fortuit/forta majora.
2. Cererea se poate depune in urmatoarele termene:
- in 30 de zile de la constatarea faptului ca produsele nu pot fi comercializate pe piata;
- in 60 de zile de la constatarea situatiei de forta majora/caz fortuit.
3. Autoritatea vamala analizeaza in termen de 15 zile situatiile prezentate de antrepozit si emite o decizie scrisa cu privire la aprobarea sau respingerea solicitarii antrepozitului.
4. Decizia se comunica antrepozitului in termen de 5 zile de la emitere.
5. In caz de solutionare favorabila a solicitarii, antrepozitul va organiza si va realiza distrugerea produselor accizabile in termen de 45 de zile de la data primirii deciziei. La procedura efectiva de distrugere va participa si un reprezentant al directiei vamale. Daca distrugerea produselor accizabile nu se realizeaza in termen de 45 de zile, sau nu participa un reprezentant al vamii, decizia isi pierde valabilitatea, iar antrepozitul datoreaza accize pentru produsele distruse.
Cum sunt recunoscute neindeplinirea conditiilor de comercializare?
Actul normativ OMFP nr. 418 din 2012 recunoste drept cauze de neindeplinire a conditiilor de comercializare urmatoarele doua situatii:
a) incalcarea unor parametri reglementati de legislatia in domeniul protectiei consumatorului,
al mediului, al sanatatii sau de alte prevederi normative aplicabile comertului cu astfel de produse;
b) situatii in care produsul accizabil nu corespunde specificatiei de produs, nu indeplineste
normele tehnice (proprii). Produsul nu corespunde calitativ, ca termene de valabilitate, sau nu indeplineste conditiile chimice sau fizice, sau aspectul vizual nu este conform. Aceste situatii sunt constatate prin declaratia antrepozitului.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia <<