Incadrarea unei societati in categoria de risc fiscal ridicat de catre ANAF se face in baza unei analize de risc care evalueaza criterii obiective, precum lipsa activitatii economice, istoricul fiscal negativ, schimbari recente in structura actionariatului sau implicarea in domenii sensibile (precum produse accizabile).
Aceasta incadrare are efecte semnificative:
-
Rambursarile de TVA pot fi intarziate sau conditionate de controale prealabile;
-
Societatile devin prioritare pentru inspectii fiscale;
-
Pot fi emise notificari de conformare, urmate de controale daca nu se remediaza riscurile;
-
Se poate restrange credibilitatea fiscala in relatia cu partenerii si institutiile financiare.
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (11) si la art. 435 alin. (31) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, din 21.03.2025
Parte integranta din Ordin 417/2025
Criterii pentru evaluarea riscului fiscal ridicat
Art. 1. -
In aplicarea prevederilor art. 375 alin. (11) si (13) si ale art. 435 alin. (31) si (34) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice sunt urmatoarele:
1. operatorii economici nou-infiintati sau la care au fost preluate partile sociale in ultimele 12 luni;
2. operatorii economici care nu au desfasurat activitati economice in ultimele 12 luni;
3. operatorii economici care au fost declarati inactivi si care au fost reactivati in ultimele 12 luni;
4. operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatura; 30/07/2025 - punctul a fost modificat prin Ordin 1826/2025
5. operatorii economici care au obtinut autorizatii si/sau au fost inregistrati in domeniul comercializarii produselor accizabile in ultimele 12 luni. Nu intra in aceasta categorie operatorii economici care au reinnoit in ultimele 12 luni autorizatiile obtinute anterior; 30/07/2025 - punctul a fost modificat prin Ordin 1826/2025
6. operatorii economici care nu au desfasurat activitati economice in domeniul produselor accizabile in ultimele 36 de luni;
7. operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se incadreaza in una dintre situatiile de mai jos: 30/07/2025 - punctul a fost modificat prin Ordin 1826/2025
a) care in ultimii 5 ani au inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garantiei;
b) care in ultimele 12 luni au depus declaratiile fiscale cu o intarziere mai mare de 5 zile de la termenul legal;
c) care in ultimii 5 ani au beneficiat de esalonari si/sau restructurari la plata si care se incadreaza in una dintre urmatoarele situatii:
(i) nu au respectat termenele stabilite prin graficul de esalonare/graficul de plata, chiar daca acestea au fost stinse in termenul suplimentar prevazut de lege;
(ii) nu au achitat obligatiile fiscale declarate dupa data acordarii esalonarii si/sau restructurarii, in termenul prevazut de lege, chiar daca acestea au fost stinse in termenul suplimentar reglementat prevazut de lege;
(iii) inregistreaza obligatii fiscale/bugetare, altele decat cele prevazute la pct. (i) si (ii), care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii si/sau restructurarii la plata;
(iv) au pierdut valabilitatea esalonarii si/sau restructurarii la plata, iar ulterior au solicitat mentinerea valabilitatii acesteia, potrivit legii;
d) care au asociati majoritari si/sau administratori care in ultimii 10 ani au mai fost asociati sau administratori in societati care au fost autorizate si/sau inregistrate in domeniul comercializarii produselor accizabile, ale caror autorizatii/atestate au fost revocate si care se incadreaza in una dintre urmatoarele situatii:
(i) la data radierii sau cesionarii partilor sociale/actiunilor, societatile respective inregistrau obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
(ii) a fost deschisa procedura insolventei, respectiv perioada de observatie, reorganizare judiciara sau faliment;
e) care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar in urma actiunilor de control ale organelor fiscale se constata ca pentru cel putin 25% din suma solicitata nu au drept de restituire;
f) care nu au fonduri financiare la nivelul achizitiilor lunare de produse accizabile.
Art. 77 Cod de procedura fiscala:
(1) Formele de inspectie fiscala sunt:
a) inspectia fiscala generala, care reprezinta activitatea de verificare a modului de indeplinire a tuturor obligatiilor fiscale si a altor obligatii prevazute de legislatia fiscala si contabila ce revin unui contribuabil/platitor, pentru o perioada de timp determinata;
b) inspectia fiscala partiala, care reprezinta activitatea de verificare a modului de indeplinire a uneia sau mai multor obligatii fiscale, precum si a altor obligatii prevazute de legislatia fiscala si contabila, ce revin unui contribuabil/platitor pentru o perioada de timp determinata.
Art. 115 Cod de procedura fiscala:
(2) Organul de inspectie fiscala decide asupra efectuarii unei inspectii fiscale generale sau partiale, pe baza analizei de risc.
ART. 115 Formele si intinderea inspectiei fiscale
(1) Formele de inspectie fiscala sunt:
a) inspectia fiscala generala, care reprezinta activitatea de verificare a modului de indeplinire a tuturor obligatiilor fiscale si a altor obligatii prevazute de legislatia fiscala si contabila ce revin unui contribuabil/platitor, pentru o perioada de timp determinata;
b) inspectia fiscala partiala, care reprezinta activitatea de verificare a modului de indeplinire a uneia sau mai multor obligatii fiscale, precum si a altor obligatii prevazute de legislatia fiscala si contabila, ce revin unui contribuabil/platitor pentru o perioada de timp determinata.
(2) Organul de inspectie fiscala decide asupra efectuarii unei inspectii fiscale generale sau partiale, pe baza analizei de risc.
(3) Inspectia fiscala se poate extinde asupra tuturor raporturilor relevante pentru impozitare, daca acestea prezinta interes pentru aplicarea legislatiei fiscale/contabile.
ART. 121 Selectarea contribuabililor/platitorilor pentru inspectie fiscala
(1) Selectarea contribuabililor/platitorilor ce urmeaza a fi supusi inspectiei fiscale este efectuata de catre organul de inspectie fiscala competent, in functie de nivelul riscului. Nivelul riscului se stabileste pe baza analizei de risc.
(2) Contribuabilul/Platitorul nu poate face obiectii cu privire la procedura de selectare folosita.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in cazul solicitarilor primite de la alte institutii ale statului, precum si in cazul in care in alte acte normative este prevazuta efectuarea unei actiuni de inspectie fiscala.
ART. 1211 Notificarea de conformare emisa de organul fiscal central in cazul inspectiei fiscale
(1) Pentru contribuabilii/platitorii prezumtivi a fi selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale, organul de inspectie fiscala transmite acestora, in scris, o notificare de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate in scopul reanalizarii de catre acestia a situatiei fiscale si, dupa caz, de a depune sau de a corecta declaratiile fiscale.
Informatii oferite in luna august 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<