search

Proiect ANAF: Procedura si modelul Formularului 082 pentru inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu

Printr-un recent proiect de ordin, ANAF propune aprobarea Procedurii pentru organizarea si inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu, adresandu-se entitatilor care trebuie sa solicite aceasta inscriere pana la data de 1 iulie 2025, in cazul in care nu au optat deja pentru utilizarea sistemului. 
 
Urmatoarele entitati au obligatia ca, pana la data de 1 iulie 2025, sa solicite inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu, daca nu au optat pentru aplicarea sistemului national RO e-Factura:
 
a) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025;  
b) agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151 din Codul fiscal, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025.
Prin prevederile art.106 alin.(5) dn aceasta ordonanta de urgenta, s-a prevazut ca Registrul RO e-Factura obligatoriu devine operational incepand cu data de 1 iulie 2025.

Registrul RO e-Factura obligatoriu: ce informatii cuprinde
 
In temeiul dispozitiilor art. 108 din ordonanta de urgenta, Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul RO e-Factura obligatoriu (registrul obligatoriu), care devine operational incepand cu data de 1 iulie 2025.
Registrul obligatoriu este gestionat, din punct de vedere informatic, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
Registrul obligatoriu este public si se afiseaza pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Registrul obligatoriu cuprinde urmatoarele informatii: 
 
a) codul de identificare fiscala al entitatii 
b) denumirea/numele si prenumele enitatii/persoanei;
c) categoria din care face parte, respectiv: ”asociatii, fundatii, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partide politice, culte”,  ”agricultori persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori”;
d) adresa domiciliului fiscal al entitatii/persoanei;
e) data la care entitatea/persoana a solicitat inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu;
f) data inscrierii in Registrul RO e-Factura obligatoriu.

Registrul obligatoriu se actualizeaza permanent, pe baza cererilor de inregistrare in Registrul RO e-Factura obligatoriu (formular 082) depuse de entitatile prevazute la pct.1 lit.a) si de persoanele prevazute la pct.1 lit.b) si a informatiilor detinute de organele fiscale cu privire la radierea contribuabililor din Registrul contribuabililor/platitorilor.
 
Inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu si radierea 
 
Pentru a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu, entitatile de mai sus completeaza si transmit formularul (082) “Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu” pana la data de 1 iulie 2025.

Formularul (082) „Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu” se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.

Entitatile prevazute la pct.1 lit.a) si persoanele prevazute la pct.1 lit.b) care incep sa desfasoare activitati economice dupa data de 30 iunie 2025 au obligatia de a completa si transmite formularul (082) inainte de a incepe desfasurarea activitatilor economice. Aceste entitati si persoane sunt inscrise in acest registru obligatoriu in termen de 3 zile lucratoare de la data transmiterii formularului (082).

Entitatile prevazute la pct.1 lit.a) si persoanele prevazute la pct.1 lit.b) sunt radiate din Registrul RO e-Factura obligatoriu, de la data radierii din Registrul contribuabililor/platitorilor, potrivit legii.
 
Modul de furnizare a informatiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu
 
Registrul RO e-Factura obligatoriu permite urmatoarele:
a) consultarea informatiilor pentru fiecare entitate in parte, identificata prin codul de identificare fiscala; 
b) furnizarea, prin servicii web, a informatiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu.  Interogarea registrelor se face pe baza unei liste care contine codul de identificare fiscala al entitatii si/sau denumirea/numele, prenumele. Raspunsul serviciului web furnizeaza informatii privind denumirea/numele, prenumele si adresa la care isi are domiciliul fiscal fiecare entitate care figureaza in registru, starea (figureaza/nu figureaza)  la data solicitata de catre persoanele interesate, denumirea registrului in care figureaza inscrisa (Registrul obligatoriu), categoria din care face parte entitatea inregistrata, precum si precum si intervalul de inregistrare corespunzator datei solicitate. Termenii si conditiile de utilizare a serviciului web de furnizare a informatiilor, in conditiile prezentului ordin, se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.  

Mesajele care se afiseaza, incepand cu data de 1 iulie 2025, la consultarea informatiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu pentru fiecare entitate in parte cuprind informatii privind starea actuala, din ziua solicitarii, a entitatii despre care se solicita informatiile, respectiv calitatea de entitate inregistrata in Registrul RO e-Factura obligatoriu sau de enitate neinregistrata in Registrul RO e-Factura obligatoriu . 

Pentru furnizarea informatiilor din acest registru, la solicitarea oricarei persoane interesate, pe pagina de internet www.anaf.ro/Informatii publice/Informatii privind agentii economici se publica un mesaj de informare, de tipul:
„Entitatea (denumire)/ Persoana fizica care aplica regimul special pentru agricultori (nume, prenume), cu domiciliul fiscal ............, identificat prin codul de identificare fiscala................, figureaza la data de .............. (data solicitarii) ca entitate inregistrata in Registrul RO e-Factura obligatoriu.  Entitatea, care face parte din categoria............. a fost inregistrata in Registrul RO e-Factura obligatoriu la data de...............” 

Pentru furnizarea informatiilor privind enitatile care nu figureaza in registrul obligatoriu, se publica un mesaj de informare, de tipul:
„Entitatea (denumire)/ Persoana fizica care aplica regimul special pentru agricultori (nume, prenume), cu domiciliul fiscal ............, identificat prin codul de identificare fiscala................, nu figureaza la data de .............. (data solicitarii) ca operator inregistrat in Registrul RO e-Factura obligatoriu.”
 

Instructiuni de completare a formularului (082) ”Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional”

Formularul (082) ”Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu” se completeaza si se transmite de catre urmatoarele categorii de enitati, daca nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura:
a) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025;  
b) agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151 din Codul fiscal, pentru facturile emise incepand cu data de 1 iulie 2025.
 
Formularul se completeaza cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare si se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.
 
Completarea formularului se face astfel:
 
In prima caseta se bifeaza categoria de entitate din care face parte solicitantul.
 
Sectiunea I "Date de identificare ale solicitantului"
Caseta "Denumire/Nume, prenume" se completeaza, dupa caz, de catre:
a) asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal;  
c) agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 3151 din Codul fiscal.
 
Caseta "Cod de identificare fiscala" se completeaza cu codul identificare fiscala atribuit operatorului economic, conform legii, sau cu codul numeric personal, dupa caz, inscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta.  
In situatia in care formularul se completeaza de catre imputernicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se inscriu codul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal competent operatorului economic pentru care se completeaza formularul, sau codul numeric personal al agricultorului, dupa caz, precum si datele de identificare ale acestuia.
Caseta "Domiciliul fiscal" se completeaza cu datele privind adresa domiciliului fiscal al operatorului economic.
 
Sectiunea II.  Reprezentare prin - se marcheaza cu "X", in cazul in care, in relatia cu organul fiscal, operatorul economic este reprezentat prin imputernicit/reprezentant legal.
In casetele "Nr. document" si "Data document (zz/ll/aaaa)" se inscriu numarul si data inregistrarii la organul fiscal, de catre imputernicit, a actului de imputernicire, in original sau in copie legalizata sau numarul si data documentului care atesta calitatea de reprezentant legal, dupa caz.
 
Date de identificare - se completeaza cu datele de identificare ale imputernicitului/ reprezentantului legal.
Caseta “Tara” se completeaza daca s-a marcat cu "X" casuta “Reprezentant legal”.
 
Sectiunea III. ”Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura optional” se completeaza astfel:
Prima casuta se bifeaza de catre entitatile care solicita  inregistrarea in Registrul RO e-Factura obligatoriu incepand cu data de 01 iulie 2025, in vederea utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, potrivit dispozitiilor art.106 alin.(4) teza a I-a sau art. 107 alin.(4) teza I-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania (...), cu modificarile si completarile ulterioare.
A doua casuta de bifeaza de entitatile care incep sa desfasoare activitati economice dupa data de 30 iunie 2025 si care au obligatia sa solicite inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu inainte de a incepe desfasurarea activitatilor economice, potrivit art.106 alin.(4) teza a II-a si art. 107 alin.(4) teza a II-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania
 
Caseta ”Numele persoanei care face declaratia” se completeaza cu numele persoanei care intocmeste formularul (082).
Caseta ”Functia/Calitatea” se completeaza cu functia/calitatea pe care o are persoana care intocmeste formularul (082). In situatia in care formularul (082) se completeaza de catre imputernicit/ reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se inscrie "Imputernicit" sau ”Reprezentant legal”, dupa caz.
 
Foto: pexels.com
 



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice