search

Proiect Senat: Amenzi de pana la 10.000 lei pentru functionarii ANAF care NU respecta procedurile legale inainte de a executa silit contribuabilii

19 august 2024 - termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024
Senatorul USR Cristian Bordei propune ca functionarii ANAF sa plateasca amenzi cuprinse intre 2.000 si 10.000 de lei in cazul in care nu respecta obligatia de a organiza intalnirea cu contribuabilul in vederea demararii procedurii de mediere.

Sanctiuni pentru functionarii ANAF care nu demareaza procedura de mediere cu contribuabilii

Prin aceasta propunere legislativa se doreste stabilirea unor sanctiuni financiare pentru functionarii ANAF care nu respecta termenele si procedurile legale, asigurand astfel o mai mare responsabilitate si transparenta in relatia cu contribuabilii. 
 
Senatorul Bordei atrage atentia asupra faptului ca exista o multime de situatii in care ANAF nu respecta termenele legale pentru raspunsul la notificarile de mediere, astfel prelungind nejustificat procesul si continuand executarile silite fara a oferi contribuabililor posibilitatea de a-si clarifica situatia. 
 
"Consider ca este inadmisibil ca in legislatia noastra sa existe un asemenea dezechilibru intre organele statului care au numai drepturi si cetatenii care au numai obligatii.", a scris Senatorul USR Cristian Bordei pe pagina sa de Facebook.

Scopul urmarit prin proiectul de lege

In expunerea de motive la initiativa legislativa se precizeaza urmatoarele: 

"Asa cum Codul Fiscal si de Procedura Fiscala prevede obligatii si termene corelative pentru cetatean/contribuabil, fie ca este persoana fizica sau juridica, iar in cazul in care acestea sunt incalcate, sunt prevazute clar sanctiuni, amenzi, penalitati, majorari, in mod evident consideram ca trebuie sa existe astfel de obligatii si sanctiuni corelative si penru organele fiscale care isi incalca obligatiile stabilite prin lege. Cu atat mai mult cu cat, ca urmare a neindeplinirii obligatiilor de catre autoritatile responsabile in conditiile si termenele stipulate in lege, pentru contribuabil apar consecinte dezastruoase, cum ar fi cea de finalizarea unei executari silite a contribuabilului. Executare silita generata de simplul fapt ca organul fiscal nu a raspuns solicitarii de mediere a contribuabilului (si-a incalcat obligatia prevazute de lege de a faspunde in 10 zile de la notificarea de mediere), ceea ce intrerupea sau suspenda executarea silita pana la clarificarea situatiei.


Desigur, nu exista nicio explicatie pentru faptul ca nu exista sanctiuni pentru incalcarea termenelor de catre organele fiscale, si nu exista sanctiuni pentru organul fiscal care omite sa-si indeplineasca obligatiile.

Noi consideram ca este nevoie de un echilibru al stabilirii drepturilor si obligatiilor de catre legiuitor, drept pentru care consideram imperios necesard crearea unui cadru legal in vederea respectarii principiului constitutional care statueaza egalitatea in fata legii. In baza acestui principiu, prevederile prezentei initiative legislative vizeaza realizarea unui tratament de egalitate in relatia stat-cetatean, respectiv drepturi/obligatii stat - cetatean(persoana fizica sau juridica), eliminand discrepantele actuale. Pozitia actuala a statului/organul fiscal este o pozitie dominanta in raport cu cetateanul/persoana fizica sau juridica/contribuabilul, ceea ce trebuie sa dispara.
Modificarea legislativa propusa urmareste sa dea eficienta principiului fundamental, ridicat la rang constitutional, acela al egalitatii in fata legii, consacrat prin art. 16 din Constitutia Romaniei.

Semnificatia art. 16 alin. (1) din Constitutie este aceea ca, principiul egalitatii in fata legii, presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, sunt egale.

Instituirea unui tratament diferit trebuie sa fie justificata obiectiv si rezonabil, or nimic nu poate justifica de ce actuala reglementare prevede in favoarea statului/organelor fiscale, sanctiuni si consecinte negative doar pentru contribuabil in cazul in care acesta isi incalca obligatiile stabilite prin codul de procedura fiscala.

Cu alte cuvinte, conform legislatiei actuale, daca un cetatean roman nu a depus o declaratie in termenul prevazut de lege este sanctionat cu decaderea din dreptul de a o mai depune, penalitati, majorari. La fel, daca nu a raspuns solicitarii organelor fiscale de a depune anumite documente intr-un anumit termen este pasibil de decadere din drepturi, corelativ cu sanctiuni gen penalitati, majorari aplicabile.

Timp in care organul fiscal care omite cu buna stiinta sa-si indeplineasca atributiile pentru cu care este investit, nu suporta nicio consecinta, nu raspunde in niciun fel fata de contribuabilul. Inechitatea este majora, drept pentru care consideram ca trebuie creat un echilibru intre raspunderea stabilita pentru contribuabilul cetatean roman, si cea stabilita pentru organele fiscale.

Totodata, consideram ca este cazul sa responsabilizam organele fiscale deoarece la data prezenta indolenta si nepasarea acestora atrag consecinte negative asupra contribuabilului, astfel cum demonstreaza exemplul dat in prezenta.

Mai mull, este total discriminatoriu ca pentru contribuabil legea sa stabileasca obligatii si termene fixe, precum si sanctiuni in cazul nerespectarii, iar pentru stat/organele fiscale se constata cu usurinta lipsa sanctiunilor in cazul in care isi incalca obligatiile stabilite.

Sunt doar cateva exemple din care rezulta lipsa de egalitate in drepturi si obligatii este evidenta si discriminatorie in detrimentul cetateanului, motiv pentru care consideram imperios necesara adaptarea cadrului legal existent, cu scopul de a elimina aceste nedreptati. Pentru a asigura egalitatea in drepturi garantata de Constitutie, aceleasi reguli care se impun contribuabilului/platitorului, trebuie sa fie aplicate si organului fiscal.
In lumina acestui principiu al egalitatii in fata legii, consacrat prin art. 16 din Constitutia Romaniei, organul fiscal trebuie sa fie sanctionat si/sau amendat in acelasi fel cu contribualilul/platitorul, atunci cand nu-si respecta obligatiile sau intarzie in indeplinirea lor.

In concluzie, initiativa legislativa creeaza premisele pentru cresterea gradului de incredere a contribuabilului in institutiile statului, prin masuri menite a garanta si a consolida principiul constitutional al egalitatii in fata legii, precum si drepturile procedurale ale partilor raportului juridic fiscal, eliminand tratamentul inegal, respectiv incertitudinile cu privire la modul de indeplinire a obligatiilor sau cu privire la modul de exercitare a drepturilor, in raport cu statul.
De asemenea, masurile propuse vor reduce litigiile dintre organele fiscale si contribuabili, costisitoare din punct de vedere al efortului si al timpului pentru ambele parti. Implementarea masurilor propuse nu implica alocarea de fonduri bugetare.

In consecinta, in opinia noastra este evident ca legislatia actuala are nevoie de ajustari, astfel incat sa fie eliminat actualul tratament fiscal discriminatoriu in detrimentul cetateanului roman, raportat si la necesitatea responsabilizarii organelor fiscale si a autoritatilor din domeniu. Pe scurt, dace pentru cetatenii romani, legea actuala impune termene in care cunt obligati sa actioneze, fie ca vorbim de depunerea unei declaratii fiscale sau de plata unei creante fiscale, sub sanctiunea de decaderea din drepturi sau de amenzi/penalitati/majorari(in caz de neplata a unui debit), este firesc sa existe si obligatii corelative pentru statul roman/ANAF/organele fiscale."

Atentie! Pentru a se aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat de Presedinte si publicat în Monitorul Oficial.

Foto: pexels.com



Noutati contabile 1722114000
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile