Ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate sunt deductibile limitat la 30% din valoarea acestor ajustari. Insa asta daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
- nu sunt garantate de alta persoana;
- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului.
Mai intai este necesar sa constituiti aceste ajustari pentru depreciere si dupa sa tineti cont de deductibilitate.
Deducerea, in limita procentului de 30%, a ajustarilor pentru deprecierea creantelor (reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate) se aplica pentru creantele care sunt inregistrate incepand cu data de 1 ianuarie 2024. Automat, asta inseamna ca ajustarile facute pana la 31 decembrie 2023 nu sunt afectate.
Conform OUG 115 /2023:
13. La articolul 26, dupa alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (12), cu urmatorul cuprins:
"(12) Prevederile alin. (1) referitoare la deducerea, in limita procentului de 30%, a ajustarilor pentru deprecierea creantelor reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate se aplica pentru creantele inregistrate incepand cu 1 ianuarie 2024."
Se pare ca nu se poate ajusta deductibilitatea pentru evenimente anterior anului 2024 deoarece OUG 115/2023 a venit cu precizari exprese in acest sens.
Situatia 1:
Un contribuabil platitor de impozit pe profit are o creanta neincasata in suma de 100.000 lei pentru care inregistreaza in contabilitate, la 31.12.2019, o ajustare pentru depreciere in suma de 100.000 lei.
La 31.12.2019 nu s-a implinit termenul de 270 de zile de la scadenta astfel incat contribuabilul trateaza cheltuiala cu ajustarea ca fiind nedeductibila la calculul de impozit pe profit aferent anului 2019.
Termenul de 270 de zile de la scadenta s-a implinit in trimestrul I 2020. Celelalte conditii pentru deducerea fiscala a ajustarii pentru depreciere sunt indeplinite (creanta nu este garantata de alta persoana si este datorata de o persoana care nu este afiliata contribuabilului).
La calculul de impozit pe profit aferent trimestrului I 2020 si la calculul final al impozitului pe profit aferent anului 2020 (termen de declarare si plata 25 martie 2021) contribuabilul nu acceseaza deducerea fiscala prevazuta la art. 26 alin.(1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. La o noua analiza a creantelor incerte efectuata la data de 31.12.2021, contribuabilul constata ca respectiva creanta este inca neincasata, dar ca nu a accesat in trimestrul I 2020 (cand s-a implinit termenului de 270 de zile) deducerea de 30% din valoare ajustarii pentru depreciere.
In aceasta situatie, raspunsul oficial a fost ca se poate aplica deducerea de la art. 21 al. 91) lit. c) in trim IV 2021 desi conditiile au fost aplicabile din trim I 2020.
Inregistrarea contabila prin care se face reclasificarea creantelor "Clienti" in creante "Clienti incerti", in acord cu politicile contabile ale societatii, este urmatoarea:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti"
Ajustarile pentru deprecierea creantelor clienti sunt recunoscute in cazul in care valoarea de inventar, stabilita/estimata la inventariere, este mai mica decat valoarea contabila, de la facturare.
Evidenta ajustarilor constituite pentru deprecierea creantelor din conturile de clienti se tine cu ajutorul contului 491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti".
Asadar, din punct de vedere contabil, in cazul in care aveti incertitudini cu privire la incasarea unei creante clienti veti constitui o ajustare la intreaga valoare estimata a nu se incasa.
Din punct de vedere contabil nu este precizata o anumita perioada de timp in care acestea trebuie constituite, regula contabila este ca la data inventarierii ca lucrare premergatoare intocmirii situatiilor financiare, creanta sa fie prezentata la valoarea probabila de incasat.
Din punct de vedere fiscal, ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt deductiblile limitat la calculul impozitului pe profit, in conditiile stabilite la art. 26 din Codul fiscal (30% si in conditiile mentionate anterior).
La scaderea creantelor din evidente se tine cont si de termenul de prescriptie de 3 ani, care este un termen general de prescriptie in materie civila reglementat la art. 2.517 din Codul civil.
Informatii oferite in luna iulie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<