Ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate sunt deductibile limitat la 30% din valoarea acestor ajustari. Insa asta daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
- nu sunt garantate de alta persoana;
- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului.
Mai intai este necesar sa constituiti aceste ajustari pentru depreciere si dupa sa tineti cont de deductibilitate.
Deducerea, in limita procentului de 30%, a ajustarilor pentru deprecierea creantelor (reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate) se aplica pentru creantele care sunt inregistrate incepand cu data de 1 ianuarie 2024. Automat, asta inseamna ca ajustarile facute pana la 31 decembrie 2023 nu sunt afectate.
Conform OUG 115 /2023:
13. La articolul 26, dupa alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (12), cu urmatorul cuprins:
"(12) Prevederile alin. (1) referitoare la deducerea, in limita procentului de 30%, a ajustarilor pentru deprecierea creantelor reprezentand sume datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri vandute, lucrari executate si servicii prestate se aplica pentru creantele inregistrate incepand cu 1 ianuarie 2024."
Se pare ca nu se poate ajusta deductibilitatea pentru evenimente anterior anului 2024 deoarece OUG 115/2023 a venit cu precizari exprese in acest sens.
Situatia 1:
Un contribuabil platitor de impozit pe profit are o creanta neincasata in suma de 100.000 lei pentru care inregistreaza in contabilitate, la 31.12.2019, o ajustare pentru depreciere in suma de 100.000 lei.
La 31.12.2019 nu s-a implinit termenul de 270 de zile de la scadenta astfel incat contribuabilul trateaza cheltuiala cu ajustarea ca fiind nedeductibila la calculul de impozit pe profit aferent anului 2019.
Termenul de 270 de zile de la scadenta s-a implinit in trimestrul I 2020. Celelalte conditii pentru deducerea fiscala a ajustarii pentru depreciere sunt indeplinite (creanta nu este garantata de alta persoana si este datorata de o persoana care nu este afiliata contribuabilului).
La calculul de impozit pe profit aferent trimestrului I 2020 si la calculul final al impozitului pe profit aferent anului 2020 (termen de declarare si plata 25 martie 2021) contribuabilul nu acceseaza deducerea fiscala prevazuta la art. 26 alin.(1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. La o noua analiza a creantelor incerte efectuata la data de 31.12.2021, contribuabilul constata ca respectiva creanta este inca neincasata, dar ca nu a accesat in trimestrul I 2020 (cand s-a implinit termenului de 270 de zile) deducerea de 30% din valoare ajustarii pentru depreciere.
In aceasta situatie, raspunsul oficial a fost ca se poate aplica deducerea de la art. 21 al. 91) lit. c) in trim IV 2021 desi conditiile au fost aplicabile din trim I 2020.
Inregistrarea contabila prin care se face reclasificarea creantelor "Clienti" in creante "Clienti incerti", in acord cu politicile contabile ale societatii, este urmatoarea:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti"
Ajustarile pentru deprecierea creantelor clienti sunt recunoscute in cazul in care valoarea de inventar, stabilita/estimata la inventariere, este mai mica decat valoarea contabila, de la facturare.
Evidenta ajustarilor constituite pentru deprecierea creantelor din conturile de clienti se tine cu ajutorul contului 491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti".
Asadar, din punct de vedere contabil, in cazul in care aveti incertitudini cu privire la incasarea unei creante clienti veti constitui o ajustare la intreaga valoare estimata a nu se incasa.
Din punct de vedere contabil nu este precizata o anumita perioada de timp in care acestea trebuie constituite, regula contabila este ca la data inventarierii ca lucrare premergatoare intocmirii situatiilor financiare, creanta sa fie prezentata la valoarea probabila de incasat.
Din punct de vedere fiscal, ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt deductiblile limitat la calculul impozitului pe profit, in conditiile stabilite la art. 26 din Codul fiscal (30% si in conditiile mentionate anterior).
La scaderea creantelor din evidente se tine cont si de termenul de prescriptie de 3 ani, care este un termen general de prescriptie in materie civila reglementat la art. 2.517 din Codul civil.
Informatii oferite in luna iulie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<