Pentru rezolvarea numeroaselor problemelor semnalate de membrii Consiliului National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania privind controalele si practicile exagerate aplicate IMM-urilor in domeniul controalelor fiscale, CNIPMMR solicita autoritatilor competente adoptarea masurilor organizatorice, administrative si legislative corespunzatoare, care sa asigure aplicarea principiilor europene recunoscute pentru toate domeniile dreptului, respectiv:
- principiul proportionalitatii;
- principiul protectiei drepturilor fundamentale, inclusiv dreptul la aparare;
- principiul certitudinii legale;
- principiul neretroactivitatii si respectarii drepturilor castigate;
- dreptul la protectie juridica si la un proces echitabil;
- principiul protectiei asteptarii legitime (predictibilitatii legii).
CNIPMMR formuleaza urmatoarele propuneri de masuri:
1. MASURI DE CRESTERE A ACCESULUI IMM-URILOR LA INFORMATII, aplicate in mod continuu si constant:
Sistematizarea reglementarilor si obligatiilor fiscale pe categorii de contribuabili (in special pentru IMM-uri);
Publicarea Codului fiscal, a Codului de procedura fiscala si a celorlalte acte normative cu caracter fiscal in forma actualizata si consolidata, cu toate modificarile si completarile ulterioare, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi accesibile IMM-urilor;
Publicarea datei inregistrarii unei societati in Registrul Contribuabililor inactivi disponibil pe site-ul ANAF, pentru a se putea verifica situatia de fapt a acelei societati de la o anumita data (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/informatii_publice/informatii_agenti_economici/registrul_inactivi_reactivati/);
Asigurarea accesului gratuit pentru IMM-uri la informatii din Registrul Comertului, pentru a se putea verifica eficient situatia furnizorilor/prestatorilor cu care sunt incheiate contracte sau sunt in derulare comenzi, cu imbunatatirea acesibilitatii si continutului platformei online https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal;
Realizarea inventarului complet al taxelor fiscale si nefiscale, al avizelor, autorizatiilor si licentelor necesare desfasurarii activitatilor comerciale, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obtinerea acestora, care sa fie accesibil on-line si care sa contina informatii actualizate si practice pentru IMM-uri.
2. MASURI ADMINISTRATIVE:
Stabilirea planurilor de control cu prioritate pentru combaterea marii evaziuni fiscale si aducerea lor la cunostinta opiniei publice pana pe data de 30 aprilie 2015;
Adaptarea resurselor umane/materiale si a mijloacelor aplicate la situatiile concrete (cu diferentieri de proceduri si metodologii specifice pentru fiecare categorie de contribuabili: microintreprinderi, intreprinderi mici, mijlocii si mari) si informarea opiniei publice - permanent;
Previzionarea si realizarea de actiuni de informare a IMM-urilor si diseminarea informatiilor privind cadrul legal din domeniul fiscal - si aducerea lor la cunostinta opiniei publice pana pe data de 30 aprilie 2015;
Previzionarea si realizarea de actiuni pentru exercitarea functiei preventive a controlului, cu acordarea de avertismente inainte de aplicarea amenzilor si sanctionarea contraventionala numai in caz de neconformare a intreprinzatorilor, in termenul stabilit de control - si anuntarea lor pana pe data de 30 aprilie 2015;
Individualizarea cuantumului amenzilor raportata la gravitatea faptei si diferentiat pe categorii de contribuabili (cu neaplicarea maximului amenzii contraventionale pentru toti intreprinzatorii, pentru orice fapta) - si aducerea la cunostinta opiniei publice - permanent;
Colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru campaniile de informare si pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor legale din domeniul fiscal - permanent;
Eliminarea subiectivismului si a promovarii / protectiei unor interese in activitatea de control prin adoptarea unor masuri de perfectionare a procedurilor si trainingului in cadrul ANAF - si anuntarea lor in trimestrul II 2015;
Imbunatatirea comunicarii institutiilor cu atributii de control cu mediul de afaceri, stabilind un mecanism coerent - pana pe data de 30 aprilie 2015.
3. MASURI LEGISLATIVE:
Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Reglementarea bacsisului pentru sectorul de servicii (exp. restaurante, holeluri, etc.) - pana pe 13 aprilie 2015;
Tratament egal in executare pentru credite bugetare si plati intarziate in cadrul contractelor de achizitii publice - pana pe 13 aprilie 2015;
Imbunatatirea reglementarilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici, responsabilizarea functionarilor cu atributii de control, eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri - in trimestrul II 2015;
Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", cu aplicarea interpretarii celei mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta sa nu fie sanctionat pentru imperfectiunile cadrului normativ;
Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative si fiscale, cu reducerea cu cel putin 10% a acestora - in trimestrul II 2015;
Reducerea cu minimum 25% a numarului de plati fiscale pentru intreprinzatori, care in Romania este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decat media UE (Romania - 39 plati/an, media UE27 - 12,5 plati/an)[1], de 9,75 ori mai mare decat in Suedia (locul 1: 4 plati/an) si de 1,3 ori mai mare decat in Cipru (locul 26: 30 plati/an) - in trimestrul II 2015;
Reducerea cuantumului amenzilor pentru microintreprinderi si intreprinderi mici, raportat la cifra lor de afaceri, numarul de salariati si valoarea indicatorului social de referinta (500 lei) - in trimestrul II 2015;
Revenirea la reglementarea suspendarii executarii in cazul contestarii contraventiilor (art. 32 alin. 3 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor);
Controlul in conditii normale sa nu fie pentru IMM-uri la perioade mai scurte de 3 ani- in trimestrul II 2015;
Asigurarea unui cadru legal stabil si predictibil in domeniul fiscal si contabil pentru IMM-uri, bazat pe reducerea birocratiei - in trimestrul II 2015.
[1] Doing Business 2014: Understanding Regulations for Small and Medium-Size Enterprises, Banca Mondiala, 2014
http://cnipmmr.ro/
IMM-uri, controale, in dubio contra fiscum, reducerea cuantumului amenzilor, codul fiscal
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<