search

Radiere intreprindere familiala: care sunt pasii de urmat?

Prezentam, in cele ce urmeaza, speta unei intreprinderi familiale compusa din doi membri (sot si sotie), care decid sa solicite incetarea activitatii din motive personale. In cadrul acestui proces de lichidare, un aspect important este tratamentul fiscal al unei cladiri din patrimoniul IF si pasii legali pe care acestia trebuie sa ii urmeze pentru transferul in proprietatea personala.

Radiere intreprindere familiala: cum procedam?

Intrebare: "IF ABC este constituita din 2 membri, sot si sotie. Acestia solicita incetarea IF din motive personale. IF ABC are in patrimoniu o cladire construita pe durata activitatii. Se doreste lichidarea patrimoniului prin trecerea acestei cladiri in proprietatea celor 2 membri. Va rugam sa ne mentionati care este tratamentul fiscal si care sunt pasii de urmat in vederea lichidarii."
 
Raspuns: Potrivit art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea au obligatia de a depune la organul fiscal competent Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
 
Este necesar sa depuneti declaratia unica prin care se recalculeaza taxele datorate pentru anul in curs pentru perioada de activitate. Declaratia unica se depune in termen de maxim 30 de zile de la data rezolutiei de radiere eliberata de ONRC.
 
Documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului a radierii persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale sunt prevazute :
https://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-fizice/ghid-desfiintari-pfa-ii-if
 
Cererea de radiere si inscrisurile prevazute de lege, indosariate si numerotate, se depun de catre solicitant la sediul oficiului registrului comertului din raza judetului unde se afla sediul profesional direct, prin posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire sau prin mijloace electronice. Cererea transmisa in forma electronica, prin portalul de servicii https://portal.onrc.ro/, va avea incorporata, atasata sau logic asociata semnatura electronica calificata.
 
Dupa obtinerea certificatului de radiere se va depune si formularul 700 in care se va completa date cu privire la starea contribuabilului, avand in vedere reglementarile din Instructiunile de completare a D700 aprobate prin OPANAF 1699/2021, in care se prevede ca D700 se depune si pentru:
 - radierea inregistrarii fiscale a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere
 
In cazul depunerii declaratiei de radiere prin mijloace electronice de transmitere la distanta actul doveditor cu privire la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, se va anexa in format electronic, iar certificatul de inregistrare fiscala va fi transmis organului fiscal competent, fie prin posta, cu confirmare de primire, fie prin depunerea la organul fiscal competent, in vederea anularii acestuia.
 
Prin urmare, fiscal, trebuie sa depuna declaratia unica pentru anul 2023 si in termen de 30 de zile de la radiere se depune si declaratia unica pentru anul 2024 si D700, unde se completeaza capitalul cu date privind starea contribuabilului.
 
Asadar, conform art. 33 din Ordonanta 44/2008:
(1) Intreprinderea familiala isi inceteaza activitatea si este radiata din registrul comertului in urmatoarele cazuri:
a) mai mult de jumatate dintre membrii acesteia au decedat;
b) mai mult de jumatate dintre membrii intreprinderii cer incetarea acesteia sau se retrag din intreprindere;
c) in conditiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, dupa caz, se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional, de catre orice persoana interesata.
(3) Dispozitiile art. 11-13 se aplica in mod corespunzator.
Art. 34. -(1) In cazul in care membrii intreprinderii familiale au constituit un patrimoniu de afectatiune potrivit art. 30 alin. (2) sau au dobandit bunuri potrivit art. 32 alin. (3), bunurile se impart conform cotelor prevazute la art. 30 alin. (3).
(2) In cazul in care nu a fost constituit un patrimoniu de afectatiune, bunurile dobandite potrivit art. 32 alin. (3) se impart conform cotelor prevazute la art. 29 alin. (1).

Raspuns oferit in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com

 


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile