Daca ai desfasurat activitati ca persoana fizica independenta (PFI) si vrei sa incetezi activitatea in 2025, este important sa stii exact cum sa faci radierea la ANAF, chiar daca nu esti inregistrat la Registrul Comertului, si ce obligatii fiscale trebuie sa respecti. Radierea corecta evita situatiile neplacute, precum declaratii restante, taxe sau contributii neplatite.
In continuare, iata documentele necesare pentru radierea PFI de la ANAF
Se completeaza in sectiunea Radiere bifand motivul: incetarea activitatii
Declaratia se depune direct (reprezentant legal) sau prin imputernicit/reprezentant fiscal la registratura organului fiscal competent ori la posta prin scrisoare recomandata, la termenele stabilite de legislatia in vigoare.
Declaratia se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate datele prevazute de formular. Un exemplar al declaratiei se depune la organul fiscal competent si un exemplar se pastreaza de contribuabil.
Declaratia poate fi depusa si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit procedurii aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Declaratia transmisa prin mijloace electronice de transmitere la distanta se depune in format PDF cu XML atasat, la care se anexeaza o arhiva ZIP avand incluse documentele doveditoare ale informatiilor cuprinse in declaratie, in formatele PDF, JPEG sau TIFF.
Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.
Daca persoana nu detine semnatura electronica calificata, documentele pot fi transmise prin Formularul de contact al ANAF (https://www.anaf.ro/AsistentaContribuabili/).
II. Declaratia unica (Formular 212)
Incepand cu anul 2025, nu mai exista declaratie unica de radiere. PFI radiate nu mai au obligatia de a depune in 30 de zile declaratia unica.
Veniturile obtinute in anul in care s-a produs radierea se declara, impreuna cu celelalte venituri realizate in anul respectiv, pana la data de 25 mai a anului urmator.
Termen pentru Declaratia unica: 25.05.2026, pentru anul 2025.
Aceasta cerinta a fost eliminata de OUG 128/2024, prin modificarea art. 122.
Forma actuala a art. 122 este urmatoarea:
(2) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se depune si in cazul in care in cursul anului fiscal contribuabilii prevazuti la alin. (1) incep sau inceteaza o activitate, potrivit legii, respectiv incep sa obtina venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, pentru care impunerea este finala, precum si in situatia in care intrerup temporar activitatea sau intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie, respectiv in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul incetarii valabilitatii, in cursul anului fiscal, a contractelor de inchiriere incheiate intre parti.
Contribuabilii care realizeaza venituri impuse pe baza normelor de venit ajusteaza norma anuala de venit prin reducerea acesteia proportional cu perioada in care nu au desfasurat activitate.
(3) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se completeaza si se depune la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Prevederea se aplica si in situatiile prevazute la alin. (2).
(4) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se completeaza pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit, indiferent de modalitatea de determinare a venitului net anual/castigului net anual, dupa caz, in vederea stabilirii si declararii impozitului pe venit, respectiv a pierderii fiscale anuale. Pentru veniturile realizate intr-o forma de asociere, venitul declarat este venitul net/pierderea distribuita din asociere.
(5) In cazul contribuabililor persoane fizice cu handicap grav sau accentuat, care desfasoara activitati independente/activitati agricole, silvicultura si piscicultura, in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, pentru care venitul net se determina pe baza normelor anuale de venit sau in sistem real sau care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala conform dispozitiilor art. 72 1 sau 73, venitul net anual sau venitul net anual impozabil, dupa caz, se reduce proportional cu numarul de zile calendaristice pentru care contribuabilul realizeaza venituri scutite potrivit art. 60 pct. 1, prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui in care a fost obtinut certificatul care atesta incadrarea in gradul de handicap. Impozitul anual datorat se calculeaza de catre contribuabil pentru venitul net anual sau venitul net anual impozabil, dupa caz, redus proportional cu numarul de zile in care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului.
Completare declaratia unica
In primul rand, trebuie declarate veniturile si cheltuielile pana la data radierii.
Declaratia trebuie sa cuprinda, de regula, veniturile realizate efectiv intre 1 ianuarie si data incetarii activitatii.
La sistem real (registru de incasari si plati) fiscal, venitul este recunoscut cand il incasezi, nu cand emiti factura.
Dupa inchiderea PFI, se declara in declaratia unica si incasarile de dupa radiere pentru facturile emise anterior, ca venituri ale activitatii.
Asadar, daca radiezi PFI in 30.11.2025, dar:
a) incasezi facturi emise inainte de radiere in perioada 01.12.2025 - 31.12.2025, aceste sume intra in venitul brut al anului 2025 si le declari in declaratia unica in 2026 (Cap. I Activitati independente).
b) incasezi in 2026 facturi emise inainte de radiere, le declari in declaratia unica pentru 2026, tot la activitati independente; sunt venituri aferente activitatii pe care ai avut-o, chiar daca ai radiat PFI-ul
In ceea ce priveste Contributiile sociale (CAS/CASS):
In sectiunile aferente contributiilor se declara baza si contributia aferenta pentru perioada de activitate.
CAS (25 %) se datoreaza daca venitul net/norma depaseste plafonul a 12 salarii minime, iar baza de calcul poate fi 12 sau 24 salarii minime.
Conform art.148
(1) Persoanele fizice care in anul fiscal pentru care se depune Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de personale fizice prevazuta la art. 122 au realizat venituri din activitatile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare anuala cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, datoreaza contributia de asigurari sociale la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (2).
(2) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
CASS (10 %) se plateste conform art.170 alin.1
(1) Persoanele fizice care in anul fiscal pentru care se depune declaratia prevazuta la art. 122 au realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza anuala de calcul egala cu suma rezultata prin cumularea venitului net anual realizat/brut sau normei anuale de venit, respectiv a normei anuale de venit ajustate, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.
Iar la art.174 alin.6
(6) In situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara, persoanele fizice datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, respectiv o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egale cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice in termenul prevazut la art. 122 alin. (3).
Raspuns oferit in luna noiembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<