O societate infiintata prin ONRC in 2023 doreste radierea ei din registru. Societatea in cauza nu a avut activitate, nu s-a depus nici capitalul social. Care este procedura contabila? Se mai depune bilant de lichidare apoi de radiere sau se depune declaratie de inactivitate?
Chiar daca societatea nu a desfasurat activitate, pentru radierea societatii nu este reglementat un tratament specific, asa cum este cazul in cazul depunerii declaratiei anuale de inactivitate in locul situatiilor financiare anuale in temeiul art. 36 alin. 2 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata.
Ca atare, se vor respecta etapele si procedurile pe care le presupune dizolvarea voluntara si lichidarea, urmata de radierea societatii sunt descrise detaliat pe pagina de internet a registrului comertului la adresa https://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-juridice/dizolvarea-voluntara-si-lichidarea-snc-scs-srl-sa-si-sca-cu-numire-de-lichidator sau, in cazul in care dizolvarea si lichidarea sunt concomitente, la adresa de internet https://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-juridice/dizolvarea-si-lichidarea-simultana-a-snc-scs-srl-si-gie.
In acest caz vor fi aplicabile si prevederile art. 235 din Legea societatilor 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare conform carora, in cazul societatilor cu raspundere limitata, in nume colectiv ori in comandita simpla asociatii pot hotari, o data cu dizolvarea, cu cvorumul si majoritatea prevazute pentru modificarea actului constitutiv, si modul de lichidare a societatii, atunci cand sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii. Nedesfasurandu-se activitate, nu vor exista active si nici creante de incasat ori datorii de platit, astfel ca, in realitate, lichidarea va implica in final doar restituirea de capital social.
Intr-o prima etapa, se inregistreaza la registrul comertului cererea de dizolvare cu lichidare insotita de documentatia aferenta precizata la adresa de internet anterior prezentata si in final se trece la etapa a doua, in care se inregistreaza cererea de radiere la registrul comertului. Intre cele doua etape trebuie sa treaca cel putin 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial partea a IV-a a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana, perioada in care eventualii creditori pot face opozitie, dupa cum reiese din prevederile art. 234 din Legea societatilor 31/1990.
Din punct de vedere contabil, pentru prima etapa se va intocmi un bilant de lichidare S1039 (situatie financiara de lichidare) cu bifarea casutei corespunzatoare (prima casuta), la care se anexeaza raportul de lichidare in care se va mentiona partajarea capitalului social si celalalte documente aferente (hotararea AGA de aprobare a bilantului de lichidare, raportul administratorului etc.). Acest formular se va transmite doar organelor fiscale, in termen de 30 de zile de aprobare (pct. 5 din Normele metodologice aprobate prin OMFP 897/2015), in conformitate cu prevederile art. 28 alin. 1 1 si art. 36 alin. 4 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata.
Pentru a doua etapa se va intocmi acelasi formular cu solduri zero cu bifarea casutei corespunzatoare (a doua casuta), care trebuie depus impreuna cu documentatia aferenta (hotararea AGA de aprobare, declaratia prevazuta la art. 30 din Legea 82/1991 etc.) atat la organele fiscale teritoriale, cat si la registrul comertului in vederea radierii in termen de 15 zile de la aprobare (pct. 9 din Normele metodologice aprobate prin OMFP 897/2015, respectiv art. 260 alin. 6, art. 263 alin. 1-1 1 si art. 268 alin. 1-2 din Legea societatilor 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare).
In final, in termen de 30 de zile de la radierea societatii din registrul comertului, se va depune formularul (010) Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica , in vederea radierii fiscale a societatii conform art. 90 din Codul de procedura fiscala, la care se anexeaza certificatul de inregistrare fiscala, in original si o fotocopie a certificatului de radiere eliberat de registrul comertului.
Bineinteles, in lipsa de activitate, toate formalitatile amintite vor putea fi indeplinite fara nicio dificultate.
Raspuns oferit in luna august 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: unsplash.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia <<