Profesionistii contabili care isi desfasoara activitatea in mod individual nu sunt obligati sa creeze cont in platforma ONPCSB, insa trebuie sa implementeze proceduri adecvate de cunoastere a clientelei, sa monitorizeze tranzactiile si sa raporteze situatiile suspecte catre ONPCSB.
Raportul privind tranzactiile suspecte trebuie transmis autoritatilor de indata, conform legii, adica inainte de a face orice tranzactie pentru clientul in legatura cu care exista suspiciuni. Celelalte rapoarte trebuie transmise la ONPCSB in trei zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.
Potrivit noii metodologii, toate raportarile acestea se vor face prin sistemul de raportare pus la dispozitie de ONPCSB la adresa https://raportari.onpcsb.ro/.
Expertii contabili sunt responsabili de:
-
Aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei pentru evaluarea riscurilor asociate fiecarui client si identificarea beneficiarului real.
-
Raportarea tranzactiilor suspecte, astfel daca in activitatea desfasurata identifica operatiuni care ridica suspiciuni de spalare a banilor sau finantare a terorismului, au obligatia de a raporta aceste tranzactii la ONPCSB.
-
Raportarea tranzactiilor in numerar in cazul in care sunt implicate sume mai mari de 10.000 euro in numerar, fie prin incasare, fie prin plata, acestea trebuie raportate catre ONPCSB.
-
Mai exact se intocmeste raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare.
Raportul cu tranzactii numerar (RTN) contine, conform prevederilor art. 7 alin. (1) din lege, tranzactiile cu numerar, in lei sau valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
Toate tranzactiile cu numerar din ziua / perioada pentru care se face raportarea sunt incluse intr-un singur RTN.
RTN contine urmatoarele categorii de informatii:
- data raportarii si identificarea entitatii raportoare;
- date de identificare si administrative ale clientul entitatii raportoare;
- date de identificare si administrative ale persoanei care a efectuat propriu-zis operatiunea raportata: imputernicit, delegat, reprezentant, mandatar al clientului;
- date despre tranzactie;
Lucrarea "Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice" explica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile noi care decurg din Legea nr. 129/2019, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Detalii aici >>
Atributiile ONPCSB
Atributiile pe linia ONPCSB sunt urmatoarele:
a) Desemnarea uneia sau mai multor persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 (obligatie valabila doar pentru firmele de contabilitate);
b) Raportarea tranzactiilor suspecte catre ONPCSB (daca este cazul);
c) Raportarea tranzactiilor in numerar de peste 10.000 eur catre ONPCSB (daca este cazul);
d) Instruirea periodica a salariatilor;
e) Stabilirea unor politici si norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, corespunzator naturii si volumului activitatii desfasurate, care includ cel putin urmatoarele elemente:
- masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, prin care sunt stabilite masurile standard, simplificate si suplimentare, in raport cu anumite categorii de clienti si incadrarea acestora in categoria corespunzatoare gradului de risc identificat, cu posibilitatea trecerii dintr-o categorie de clientela in alta, in functie de evolutia riscului;
- mecanismele de evaluare pe baza de risc fata de clienti si de operatiunile derulate de acestia, in scopul detectarii tranzactiilor suspecte, precum si pentru a detecta modificarile survenite in informatiile detinute si utilizate pentru stabilirea profilului de risc al clientului;
- modalitati de abordare a tranzactiilor si a clientilor in si/sau din jurisdictiile care nu impun aplicarea de proceduri de cunoastere a clientelei si de pastrare a evidentelor referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevazute in Legea nr. 129/2019, in cazul in care aplicarea acestora nu este supravegheata intr-o maniera echivalenta celei stabilite prin legislatia nationala;
- masuri aplicabile in materie de raportare si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente, in formatul si metodologia stabilite de acestea;
- masuri aplicabile in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, management de conformitate si comunicare;
- masuri aplicabile in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
- standardele pentru angajare si verificarile efectuate in acest sens, precum si programele de pregatire a personalului cu atributii in domeniul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului si de instruire si evaluare periodica a angajatilor;
- modalitati de intocmire si pastrare a evidentelor privind aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, precum si stabilirea accesului la acestea al personalului care detine atributii si responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 la nivelul entitatii reglementate;
- procesele interne de verificare a modului in care sunt implementate politicile si procedurile elaborate in aplicarea Legii nr. 129/2019, precum si de evaluare a eficientei acestora;
- procedurile de raportare interna si de raportare catre autoritatile competente;
- evaluarea riscului in raport cu tipurile de activitati pe care profesionistul contabil intentioneaza sa le ofere, toleranta la risc, precum si limita maxima a nivelului de risc 3 considerata acceptabila la nivel de clienti, servicii, precum si la nivelul intregii activitati;
- directiile si masurile generale considerate adecvate pentru diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului stabilit prin evaluarea de risc, pe componente si la nivelul intregii activitati desfasurate, inclusiv, daca este cazul, pentru activitatea derulata prin sucursalele si filialele situate in state terte;
- masurile menite sa asigure respectarea politicilor si procedurilor.
Concluzie
In concluzie, profesionistii contabili trebuie sa se asigure ca detin cel putin urmatoarele:
1. Politici si norme interne actualizate privind combaterea spalarii banilor intocmite la nivelul entitatii;
2. Persoana desemnata din cadrul entitatii cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019;
3. Fisa de acceptare client;
4. Pentru fiecare client:
a. Fisa de evaluare risc
b. Informatii privind beneficiarul real;
c. Dovada verificarii in listele de sanctiuni internationale puse la dispozitie de ONPCSB, a actionarilor/asociatilor/beneficiarului real/administratorilor;
5. Programul de instruire al salariatilor anual (frecventa/perioadele de desfasurare);
6. Evidenta instruirilor personalului efectuate de entitate sau participare la cursuri externe.
Se desemneaza o persoana in cadrul societatii ca responsabil in aplicare Legii 129/2019.Doar in masura in care apar fapte raportabile la ONPCSB, responsabilul desemnat intern va si raporta respectivele situatii la ONPCSB.
Informatiile au fost oferite in luna aprilie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<