search
conta.ro cauta meniu
search

Raportare la ONPCSB: Care sunt obligatiile unei firme de contabilitate?

Miercuri, 30 aprilie 2025: Termen limita pentru depunerea Formularului 398
Profesionistii contabili care isi desfasoara activitatea in mod individual nu sunt obligati sa creeze cont in platforma ONPCSB, insa trebuie sa implementeze proceduri adecvate de cunoastere a clientelei, sa monitorizeze tranzactiile si sa raporteze situatiile suspecte catre ONPCSB.
 
Raportul privind tranzactiile suspecte trebuie transmis autoritatilor de indata, conform legii, adica inainte de a face orice tranzactie pentru clientul in legatura cu care exista suspiciuni. Celelalte rapoarte trebuie transmise la ONPCSB in trei zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.
 
Potrivit noii metodologii, toate raportarile acestea se vor face prin sistemul de raportare pus la dispozitie de ONPCSB la adresa https://raportari.onpcsb.ro/.

Expertii contabili sunt responsabili de:
 
  • Aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei pentru evaluarea riscurilor asociate fiecarui client si identificarea beneficiarului real.
  • Raportarea tranzactiilor suspecte, astfel daca in activitatea desfasurata identifica operatiuni care ridica suspiciuni de spalare a banilor sau finantare a terorismului, au obligatia de a raporta aceste tranzactii la ONPCSB.
  • Raportarea tranzactiilor in numerar in cazul in care sunt implicate sume mai mari de 10.000 euro in numerar, fie prin incasare, fie prin plata, acestea trebuie raportate catre ONPCSB.
  • Mai exact se intocmeste raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare.
 
Mai intai este necesar sa va creati un cont in platforma, AICI >>

Ce informatii contine Raportul cu tranzactii numerar (RTN)

Raportul cu tranzactii numerar (RTN) contine, conform prevederilor art. 7 alin. (1) din lege, tranzactiile cu numerar, in lei sau valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
 
Toate tranzactiile cu numerar din ziua / perioada pentru care se face raportarea sunt incluse intr-un singur RTN.
 
RTN contine urmatoarele categorii de informatii:
 
- data raportarii si identificarea entitatii raportoare;
- date de identificare si administrative ale clientul entitatii raportoare;
- date de identificare si administrative ale persoanei care a efectuat propriu-zis operatiunea raportata: imputernicit, delegat, reprezentant, mandatar al clientului;
- date despre tranzactie;

Lucrarea "Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice" explica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile noi care decurg din Legea nr. 129/2019, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Detalii aici >>

Atributiile ONPCSB

Atributiile pe linia ONPCSB sunt urmatoarele:
a) Desemnarea uneia sau mai multor persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 (obligatie valabila doar pentru firmele de contabilitate);
b) Raportarea tranzactiilor suspecte catre ONPCSB (daca este cazul);
c) Raportarea tranzactiilor in numerar de peste 10.000 eur catre ONPCSB (daca este cazul);
d) Instruirea periodica a salariatilor;
e) Stabilirea unor politici si norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, corespunzator naturii si volumului activitatii desfasurate, care includ cel putin urmatoarele elemente:
 
- masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, prin care sunt stabilite masurile standard, simplificate si suplimentare, in raport cu anumite categorii de clienti si incadrarea acestora in categoria corespunzatoare gradului de risc identificat, cu posibilitatea trecerii dintr-o categorie de clientela in alta, in functie de evolutia riscului;
 
- mecanismele de evaluare pe baza de risc fata de clienti si de operatiunile derulate de acestia, in scopul detectarii tranzactiilor suspecte, precum si pentru a detecta modificarile survenite in informatiile detinute si utilizate pentru stabilirea profilului de risc al clientului;

 
- modalitati de abordare a tranzactiilor si a clientilor in si/sau din jurisdictiile care nu impun aplicarea de proceduri de cunoastere a clientelei si de pastrare a evidentelor referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevazute in Legea nr. 129/2019, in cazul in care aplicarea acestora nu este supravegheata intr-o maniera echivalenta celei stabilite prin legislatia nationala;
 
- masuri aplicabile in materie de raportare si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente, in formatul si metodologia stabilite de acestea;
 
- masuri aplicabile in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, management de conformitate si comunicare;
 
- masuri aplicabile in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
 
- standardele pentru angajare si verificarile efectuate in acest sens, precum si programele de pregatire a personalului cu atributii in domeniul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului si de instruire si evaluare periodica a angajatilor;
 
- modalitati de intocmire si pastrare a evidentelor privind aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, precum si stabilirea accesului la acestea al personalului care detine atributii si responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 la nivelul entitatii reglementate;
 
- procesele interne de verificare a modului in care sunt implementate politicile si procedurile elaborate in aplicarea Legii nr. 129/2019, precum si de evaluare a eficientei acestora;
 
- procedurile de raportare interna si de raportare catre autoritatile competente;
 
- evaluarea riscului in raport cu tipurile de activitati pe care profesionistul contabil intentioneaza sa le ofere, toleranta la risc, precum si limita maxima a nivelului de risc 3 considerata acceptabila la nivel de clienti, servicii, precum si la nivelul intregii activitati;
 
- directiile si masurile generale considerate adecvate pentru diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului stabilit prin evaluarea de risc, pe componente si la nivelul intregii activitati desfasurate, inclusiv, daca este cazul, pentru activitatea derulata prin sucursalele si filialele situate in state terte;
 
- masurile menite sa asigure respectarea politicilor si procedurilor.

Concluzie

In concluzie, profesionistii contabili trebuie sa se asigure ca detin cel putin urmatoarele:
 
1. Politici si norme interne actualizate privind combaterea spalarii banilor intocmite la nivelul entitatii;
2. Persoana desemnata din cadrul entitatii cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019;
3. Fisa de acceptare client;
4. Pentru fiecare client:
a. Fisa de evaluare risc
b. Informatii privind beneficiarul real;
c. Dovada verificarii in listele de sanctiuni internationale puse la dispozitie de ONPCSB, a actionarilor/asociatilor/beneficiarului real/administratorilor;
5. Programul de instruire al salariatilor anual (frecventa/perioadele de desfasurare);
6. Evidenta instruirilor personalului efectuate de entitate sau participare la cursuri externe.
 
Se desemneaza o persoana in cadrul societatii ca responsabil in aplicare Legii 129/2019.Doar in masura in care apar fapte raportabile la ONPCSB, responsabilul desemnat intern va si raporta respectivele situatii la ONPCSB.
 

Informatiile au fost oferite in luna aprilie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

 

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1746133200
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici