Profesionistii contabili care isi desfasoara activitatea in mod individual nu sunt obligati sa creeze cont in platforma ONPCSB, insa trebuie sa implementeze proceduri adecvate de cunoastere a clientelei, sa monitorizeze tranzactiile si sa raporteze situatiile suspecte catre ONPCSB.
Raportul privind tranzactiile suspecte trebuie transmis autoritatilor de indata, conform legii, adica inainte de a face orice tranzactie pentru clientul in legatura cu care exista suspiciuni. Celelalte rapoarte trebuie transmise la ONPCSB in trei zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.
Potrivit noii metodologii, toate raportarile acestea se vor face prin sistemul de raportare pus la dispozitie de ONPCSB la adresa https://raportari.onpcsb.ro/.
Expertii contabili sunt responsabili de:
-
Aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei pentru evaluarea riscurilor asociate fiecarui client si identificarea beneficiarului real.
-
Raportarea tranzactiilor suspecte, astfel daca in activitatea desfasurata identifica operatiuni care ridica suspiciuni de spalare a banilor sau finantare a terorismului, au obligatia de a raporta aceste tranzactii la ONPCSB.
-
Raportarea tranzactiilor in numerar in cazul in care sunt implicate sume mai mari de 10.000 euro in numerar, fie prin incasare, fie prin plata, acestea trebuie raportate catre ONPCSB.
-
Mai exact se intocmeste raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare.
Raportul cu tranzactii numerar (RTN) contine, conform prevederilor art. 7 alin. (1) din lege, tranzactiile cu numerar, in lei sau valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
Toate tranzactiile cu numerar din ziua / perioada pentru care se face raportarea sunt incluse intr-un singur RTN.
RTN contine urmatoarele categorii de informatii:
- data raportarii si identificarea entitatii raportoare;
- date de identificare si administrative ale clientul entitatii raportoare;
- date de identificare si administrative ale persoanei care a efectuat propriu-zis operatiunea raportata: imputernicit, delegat, reprezentant, mandatar al clientului;
- date despre tranzactie;
Lucrarea "Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice" explica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile noi care decurg din Legea nr. 129/2019, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Detalii aici >>
Atributiile ONPCSB
Atributiile pe linia ONPCSB sunt urmatoarele:
a) Desemnarea uneia sau mai multor persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 (obligatie valabila doar pentru firmele de contabilitate);
b) Raportarea tranzactiilor suspecte catre ONPCSB (daca este cazul);
c) Raportarea tranzactiilor in numerar de peste 10.000 eur catre ONPCSB (daca este cazul);
d) Instruirea periodica a salariatilor;
e) Stabilirea unor politici si norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, corespunzator naturii si volumului activitatii desfasurate, care includ cel putin urmatoarele elemente:
- masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, prin care sunt stabilite masurile standard, simplificate si suplimentare, in raport cu anumite categorii de clienti si incadrarea acestora in categoria corespunzatoare gradului de risc identificat, cu posibilitatea trecerii dintr-o categorie de clientela in alta, in functie de evolutia riscului;
- mecanismele de evaluare pe baza de risc fata de clienti si de operatiunile derulate de acestia, in scopul detectarii tranzactiilor suspecte, precum si pentru a detecta modificarile survenite in informatiile detinute si utilizate pentru stabilirea profilului de risc al clientului;
- modalitati de abordare a tranzactiilor si a clientilor in si/sau din jurisdictiile care nu impun aplicarea de proceduri de cunoastere a clientelei si de pastrare a evidentelor referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevazute in Legea nr. 129/2019, in cazul in care aplicarea acestora nu este supravegheata intr-o maniera echivalenta celei stabilite prin legislatia nationala;
- masuri aplicabile in materie de raportare si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente, in formatul si metodologia stabilite de acestea;
- masuri aplicabile in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, management de conformitate si comunicare;
- masuri aplicabile in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
- standardele pentru angajare si verificarile efectuate in acest sens, precum si programele de pregatire a personalului cu atributii in domeniul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului si de instruire si evaluare periodica a angajatilor;
- modalitati de intocmire si pastrare a evidentelor privind aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, precum si stabilirea accesului la acestea al personalului care detine atributii si responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 la nivelul entitatii reglementate;
- procesele interne de verificare a modului in care sunt implementate politicile si procedurile elaborate in aplicarea Legii nr. 129/2019, precum si de evaluare a eficientei acestora;
- procedurile de raportare interna si de raportare catre autoritatile competente;
- evaluarea riscului in raport cu tipurile de activitati pe care profesionistul contabil intentioneaza sa le ofere, toleranta la risc, precum si limita maxima a nivelului de risc 3 considerata acceptabila la nivel de clienti, servicii, precum si la nivelul intregii activitati;
- directiile si masurile generale considerate adecvate pentru diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului stabilit prin evaluarea de risc, pe componente si la nivelul intregii activitati desfasurate, inclusiv, daca este cazul, pentru activitatea derulata prin sucursalele si filialele situate in state terte;
- masurile menite sa asigure respectarea politicilor si procedurilor.
Concluzie
In concluzie, profesionistii contabili trebuie sa se asigure ca detin cel putin urmatoarele:
1. Politici si norme interne actualizate privind combaterea spalarii banilor intocmite la nivelul entitatii;
2. Persoana desemnata din cadrul entitatii cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019;
3. Fisa de acceptare client;
4. Pentru fiecare client:
a. Fisa de evaluare risc
b. Informatii privind beneficiarul real;
c. Dovada verificarii in listele de sanctiuni internationale puse la dispozitie de ONPCSB, a actionarilor/asociatilor/beneficiarului real/administratorilor;
5. Programul de instruire al salariatilor anual (frecventa/perioadele de desfasurare);
6. Evidenta instruirilor personalului efectuate de entitate sau participare la cursuri externe.
Se desemneaza o persoana in cadrul societatii ca responsabil in aplicare Legii 129/2019.Doar in masura in care apar fapte raportabile la ONPCSB, responsabilul desemnat intern va si raporta respectivele situatii la ONPCSB.
Informatiile au fost oferite in luna aprilie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<