Profesionistii contabili care isi desfasoara activitatea in mod individual nu sunt obligati sa creeze cont in platforma ONPCSB, insa trebuie sa implementeze proceduri adecvate de cunoastere a clientelei, sa monitorizeze tranzactiile si sa raporteze situatiile suspecte catre ONPCSB.
Raportul privind tranzactiile suspecte trebuie transmis autoritatilor de indata, conform legii, adica inainte de a face orice tranzactie pentru clientul in legatura cu care exista suspiciuni. Celelalte rapoarte trebuie transmise la ONPCSB in trei zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiei.
Potrivit noii metodologii, toate raportarile acestea se vor face prin sistemul de raportare pus la dispozitie de ONPCSB la adresa https://raportari.onpcsb.ro/.
Expertii contabili sunt responsabili de:
-
Aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei pentru evaluarea riscurilor asociate fiecarui client si identificarea beneficiarului real.
-
Raportarea tranzactiilor suspecte, astfel daca in activitatea desfasurata identifica operatiuni care ridica suspiciuni de spalare a banilor sau finantare a terorismului, au obligatia de a raporta aceste tranzactii la ONPCSB.
-
Raportarea tranzactiilor in numerar in cazul in care sunt implicate sume mai mari de 10.000 euro in numerar, fie prin incasare, fie prin plata, acestea trebuie raportate catre ONPCSB.
-
Mai exact se intocmeste raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare.
Raportul cu tranzactii numerar (RTN) contine, conform prevederilor art. 7 alin. (1) din lege, tranzactiile cu numerar, in lei sau valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
Toate tranzactiile cu numerar din ziua / perioada pentru care se face raportarea sunt incluse intr-un singur RTN.
RTN contine urmatoarele categorii de informatii:
- data raportarii si identificarea entitatii raportoare;
- date de identificare si administrative ale clientul entitatii raportoare;
- date de identificare si administrative ale persoanei care a efectuat propriu-zis operatiunea raportata: imputernicit, delegat, reprezentant, mandatar al clientului;
- date despre tranzactie;
Lucrarea "Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice" explica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile noi care decurg din Legea nr. 129/2019, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Detalii aici >>
Atributiile ONPCSB
Atributiile pe linia ONPCSB sunt urmatoarele:
a) Desemnarea uneia sau mai multor persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 (obligatie valabila doar pentru firmele de contabilitate);
b) Raportarea tranzactiilor suspecte catre ONPCSB (daca este cazul);
c) Raportarea tranzactiilor in numerar de peste 10.000 eur catre ONPCSB (daca este cazul);
d) Instruirea periodica a salariatilor;
e) Stabilirea unor politici si norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, corespunzator naturii si volumului activitatii desfasurate, care includ cel putin urmatoarele elemente:
- masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, prin care sunt stabilite masurile standard, simplificate si suplimentare, in raport cu anumite categorii de clienti si incadrarea acestora in categoria corespunzatoare gradului de risc identificat, cu posibilitatea trecerii dintr-o categorie de clientela in alta, in functie de evolutia riscului;
- mecanismele de evaluare pe baza de risc fata de clienti si de operatiunile derulate de acestia, in scopul detectarii tranzactiilor suspecte, precum si pentru a detecta modificarile survenite in informatiile detinute si utilizate pentru stabilirea profilului de risc al clientului;
- modalitati de abordare a tranzactiilor si a clientilor in si/sau din jurisdictiile care nu impun aplicarea de proceduri de cunoastere a clientelei si de pastrare a evidentelor referitoare la aceasta, echivalente cu cele prevazute in Legea nr. 129/2019, in cazul in care aplicarea acestora nu este supravegheata intr-o maniera echivalenta celei stabilite prin legislatia nationala;
- masuri aplicabile in materie de raportare si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente, in formatul si metodologia stabilite de acestea;
- masuri aplicabile in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, management de conformitate si comunicare;
- masuri aplicabile in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
- standardele pentru angajare si verificarile efectuate in acest sens, precum si programele de pregatire a personalului cu atributii in domeniul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului si de instruire si evaluare periodica a angajatilor;
- modalitati de intocmire si pastrare a evidentelor privind aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, precum si stabilirea accesului la acestea al personalului care detine atributii si responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 la nivelul entitatii reglementate;
- procesele interne de verificare a modului in care sunt implementate politicile si procedurile elaborate in aplicarea Legii nr. 129/2019, precum si de evaluare a eficientei acestora;
- procedurile de raportare interna si de raportare catre autoritatile competente;
- evaluarea riscului in raport cu tipurile de activitati pe care profesionistul contabil intentioneaza sa le ofere, toleranta la risc, precum si limita maxima a nivelului de risc 3 considerata acceptabila la nivel de clienti, servicii, precum si la nivelul intregii activitati;
- directiile si masurile generale considerate adecvate pentru diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului stabilit prin evaluarea de risc, pe componente si la nivelul intregii activitati desfasurate, inclusiv, daca este cazul, pentru activitatea derulata prin sucursalele si filialele situate in state terte;
- masurile menite sa asigure respectarea politicilor si procedurilor.
Concluzie
In concluzie, profesionistii contabili trebuie sa se asigure ca detin cel putin urmatoarele:
1. Politici si norme interne actualizate privind combaterea spalarii banilor intocmite la nivelul entitatii;
2. Persoana desemnata din cadrul entitatii cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019;
3. Fisa de acceptare client;
4. Pentru fiecare client:
a. Fisa de evaluare risc
b. Informatii privind beneficiarul real;
c. Dovada verificarii in listele de sanctiuni internationale puse la dispozitie de ONPCSB, a actionarilor/asociatilor/beneficiarului real/administratorilor;
5. Programul de instruire al salariatilor anual (frecventa/perioadele de desfasurare);
6. Evidenta instruirilor personalului efectuate de entitate sau participare la cursuri externe.
Se desemneaza o persoana in cadrul societatii ca responsabil in aplicare Legii 129/2019.Doar in masura in care apar fapte raportabile la ONPCSB, responsabilul desemnat intern va si raporta respectivele situatii la ONPCSB.
Informatiile au fost oferite in luna aprilie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<