Zilele acestea, un primar din Romania face greva foamei pentru ca nu a primit banii de la Guvern pentru subventia la caldura, iar locuitorii oraselului tremura in case.
Gestul lui pare impresionant si chiar ne-ar emotiona, daca omul n-ar avea in spate vreo patru mandate, ceea ce inseamna suficient timp sa se ocupe de problema, chiar si cand a avut propriul partid la guvernare.Asadar, nu este doar o victima politica este si altceva: comoditate, superficialitate, lasa-ma sa te las.
Dar cazul sau particular ridica niste intrebari mai importante, demonstreaza cumva ca statul nu este bine organizat institutional, pe ministere, si departamente. Si am sa va explic de ce. Urmarind analiza cazului am observat ca Ministerul Administratiei si Internelor a avut o foarte mica implicare in clarificarea situatiei, desi, doi fosti demnitari de la MAI au recunoscut ca stiau de problema, ca e veche si ca iata, nu au rezolvat-o.
La fel si cu scolile care acum sint in subordinea primariilor. Raman fara caldura sau fara bani pentru profesori pentru ca primariile au probleme pe care nu le mai pot stapanii. In Teleorman s-a facut greva la o scoala, iar pentru asta era luat la rost ministrul Educatiei. Gresit: banii trebuia sa-i dea primaria iar primaria avea conturile blocate de un proces.
Asa se intampla si cu spitalele. Pasate la consiliile locale, au nenumarate probleme de gestionare pentru ca localitatile sint nepregatite sa faca fata situatiei.
Descentralizarea, atata cata este, a cazut ca un pietroi in capul si asa mic al primarilor. Invatati ca totul vine si se duce la Bucuresti, (pot doar sa dijmuiasca local afacerea), nu s-au preocupat sa gasesca solutii proprii, sa guverneze local asa cum ar trebui.
Statul a gresit si el, purtandu-se decenii la rand ca un jupan pe mosie, controland interesat oamenii din teritoriu si banii lor. Acum ar fi trebuit sa urmeze un proces de fixare a procedurilor de descentralizare, dar defapt, are loc un proces de negociere de pe pozitii de forta a castigului si a pierderilor pe plan local. Statul vrea merite unde treaba merge bine si vrea sa se spele pe maini unde treaba merge rau. Din negocierea asta care se face mai la suprafata sau mai ascunsa, ies fulgii bietilor oameni, victime colaterale. In fond, cine rezolva treaba la Brad? Ministerul Administratiei si Internelor, primarul sau altcineva?
Ca lucrurile sa nu mai mearga atat de haotic, cred ca cel mai nimerit ar fi ca Ministerul Administratiei si fie si al Dezvoltarii Regionale, nu se poate face administratie locala doar contabiliceste, repartizand bugetul pentru femeile de serviciu si bicicleta agentului sanitar. Administratia locala dirijata de la centru nu are sens decat in perspectiva unei dezvoltari strategice. Cazul de la Brad se putea rezolva pe un proiect de dezvoltare regionala, Bradul nu este singular in situatia de a avea nevoie de investitii majore, era nevoie de un proiect mai amplu, zonal, regional, care sa includa si problema caldurii de acolo. De ce sa avem un minister al Administratiei, doar ca sa dea banii de salarii primarilor? El nu are sens decat daca are atributii de dezvoltare startegica, de dezvoltare durabila.
La noi, existenta Ministerului Administratiei si Internelor a fost asimilat mai degraba cu politia decat cu administratia locala. "Acolo avem sefii politailor", cam asa este perceput, groso modo, ministerul si aceasta perceptie i se datoreaza cu varf si indesat. Toate guvernele au vanat acel minister dorind sa folosesca parghiile puterii lui in exercitiul electoral. Acesta ispita exista, s-a dovedit de fiecare data. MAI are in mana bugetul primariilor si politaiul local. Un dirijor perfect pentru turma care merge la vot.
Dar, daca ne-ar preocupa cu adevarat dezvoltarea tarii in ansamblul ei, strategic, regional si pe prioritati clare, nu pompieristic si costisitor, am vedea ca nu are nicio logica existenta acestui minister fara cel al dezvoltarii regionale, acolo de unde se finateaza marile proiecte de infrastructura locala.
In plus, Internele au o misiune si un mod de functionare care il apropie mai mult de armata decat de administratie. Au reguli clare si obiective clare, misiunea lor e una singura, aceea de a asigura ordinea si siguranta, nu ar avea de ce sa aiba nici culoare politica nici scopuri profitabile. La fel ca si armata, ar trebui sa fie un aparat functional condus de un specialist, de un profesionist.
Amestecand internele cu administratia, chiar daca este un model francez, la noi nu s-a dovedit eficient pentru cetatean, pentru ca la noi administrarea nimicului de la tara e degeaba daca nu facem mai intai dezvoltarea lui. Daca nu dezvoltam localitatile din Romania, ce sa administram, leafa educatoarei?
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<