In anul 1999, societatea X SRL, persoana juridica romana, platitoare de TVA si impozit pe profit, a achizitionat cu TVA o hala industriala cu terenul aferent. in anul 2007, societatea efectueaza o modernizare (proces-verbal de receptie intern incheiat in urma receptiei cu Primaria) a carei costuri au fost facturate cu TVA de catre furnizori. in anul 2009, hala a fost reevaluata. in contabilitatea societatii, hala are valoarea de intrare, in urma modernizarii, suma de 100.000 lei, amortizare calculata 20.000 lei, diferenta din reevaluare 10.000 lei din care a fost impozitata pe masura amortizarii suma de 3.000 lei. TVA aferenta modernizarii este in suma de 8.000 lei.
In anul 2012, societatea doreste sa vanda hala unei persoane fizice afiliate nerezidente din Germania. Vanzarea se efectueaza la pretul de 120.000 lei.
Care este regimul TVA aplicabil la aceasta vanzare si care sunt implicatiile din punctul de vedere al decontului de TVA 300? Se impun ajustari ale TVA deduse in decursul anilor?
Ca observatie cu caracter general, spre deosebire de livrarile intracomunitare sau vanzarile la distanta, nu vom aplica un regim al TVA, conditionat de calitatea cumparatorului, persoana nerezidenta in alt stat.
Regimul TVA pentru vanzarile de imobile este reglementat punctual de art. 141 alin. (2) din Codul fiscal, ce stabileste ca livrarea (vanzarea) de imobile vechi este scutita de TVA fara drept de deducere. Prin imobil vechi se intelege imobilul care nu are prima utilizare in anul in curs sau in anul precedent, situatie ce se aplica si halei descrise in intrebare.
Desigur, textul normativ stabileste ca aceasta vanzare este scutita de TVA fara drept de deducere, fapt ce conduce la analiza TVA deduse la achizitia imobilului si a modernizarii. Conform art. 161 din Codul fiscal, perioada de ajustare a TVA pentru imobilele achizitionate inainte de data aderarii Romaniei este de 5 ani, astfel nu se impune ajustarea TVA de la achizitia initiala a halei.
Pentru modernizarea efectuata in anul 2007, perioada de ajustare a TVAeste de 20 de ani, incepand cu 01 ianuarie a anului in care s-a efectuat modernizarea si numai daca modernizarea a depasit 20% din valoarea bunului imobil modernizat, conform art. 149 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
De aici, rezulta ca sunt posibile doua situatii fiscale:
a) daca modernizarea are o valoare mai mica de 20% din valoarea imobilului, nu se impune ajustarea TVA.
In acest caz, vanzarea se inregistreaza in decontul de TVA 300 la randul 15;
b) daca modernizarea este mai mare de 20% din valoarea imobilului, se impune ajustarea TVA, platindu-se la buget o proportie a TVA deduse la achizitii egala cu perioada de neutilizare a imobilului in totalul perioadei de 20 de ani.
Ca exemplu, sa presupunem ca societatea vinde acest imobil in 2012, are obligatia sa achite la bugetul de stat o suma de 15/20 din TVA deduse initial. La stabilirea procentului, anul modernizarii se considera integral utilizat in activitati taxabile, iar anul vanzarii se considera integral ca fiind an de neutilizare in activitati taxabile.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<