In anul 1999, societatea X SRL, persoana juridica romana, platitoare de TVA si impozit pe profit, a achizitionat cu TVA o hala industriala cu terenul aferent. in anul 2007, societatea efectueaza o modernizare (proces-verbal de receptie intern incheiat in urma receptiei cu Primaria) a carei costuri au fost facturate cu TVA de catre furnizori. in anul 2009, hala a fost reevaluata. in contabilitatea societatii, hala are valoarea de intrare, in urma modernizarii, suma de 100.000 lei, amortizare calculata 20.000 lei, diferenta din reevaluare 10.000 lei din care a fost impozitata pe masura amortizarii suma de 3.000 lei. TVA aferenta modernizarii este in suma de 8.000 lei.
In anul 2012, societatea doreste sa vanda hala unei persoane fizice afiliate nerezidente din Germania. Vanzarea se efectueaza la pretul de 120.000 lei.
Care este regimul TVA aplicabil la aceasta vanzare si care sunt implicatiile din punctul de vedere al decontului de TVA 300? Se impun ajustari ale TVA deduse in decursul anilor?
Ca observatie cu caracter general, spre deosebire de livrarile intracomunitare sau vanzarile la distanta, nu vom aplica un regim al TVA, conditionat de calitatea cumparatorului, persoana nerezidenta in alt stat.
Regimul TVA pentru vanzarile de imobile este reglementat punctual de art. 141 alin. (2) din Codul fiscal, ce stabileste ca livrarea (vanzarea) de imobile vechi este scutita de TVA fara drept de deducere. Prin imobil vechi se intelege imobilul care nu are prima utilizare in anul in curs sau in anul precedent, situatie ce se aplica si halei descrise in intrebare.
Desigur, textul normativ stabileste ca aceasta vanzare este scutita de TVA fara drept de deducere, fapt ce conduce la analiza TVA deduse la achizitia imobilului si a modernizarii. Conform art. 161 din Codul fiscal, perioada de ajustare a TVA pentru imobilele achizitionate inainte de data aderarii Romaniei este de 5 ani, astfel nu se impune ajustarea TVA de la achizitia initiala a halei.
Pentru modernizarea efectuata in anul 2007, perioada de ajustare a TVAeste de 20 de ani, incepand cu 01 ianuarie a anului in care s-a efectuat modernizarea si numai daca modernizarea a depasit 20% din valoarea bunului imobil modernizat, conform art. 149 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
De aici, rezulta ca sunt posibile doua situatii fiscale:
a) daca modernizarea are o valoare mai mica de 20% din valoarea imobilului, nu se impune ajustarea TVA.
In acest caz, vanzarea se inregistreaza in decontul de TVA 300 la randul 15;
b) daca modernizarea este mai mare de 20% din valoarea imobilului, se impune ajustarea TVA, platindu-se la buget o proportie a TVA deduse la achizitii egala cu perioada de neutilizare a imobilului in totalul perioadei de 20 de ani.
Ca exemplu, sa presupunem ca societatea vinde acest imobil in 2012, are obligatia sa achite la bugetul de stat o suma de 15/20 din TVA deduse initial. La stabilirea procentului, anul modernizarii se considera integral utilizat in activitati taxabile, iar anul vanzarii se considera integral ca fiind an de neutilizare in activitati taxabile.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<