La o SRL platitoare de TVA, cu impozit pe profit, incadrata in categoria contribuabililor mijlocii si cu un numar de peste 50 de angajati, ce provizioane se constituie la final de an, conform legii? Se impune si auditarea situatiilor financiare? Daca se impune auditul, cum se desfasoara lucrurile? Mai jos, veti afla opinia specialistului cu privire la acest studiu de caz.
Daca ne referim strict la provizioane asa cum sunt ele reglementate in Ordinul 1802/2014, respectiv:
369. - (1) Provizioanele sunt destinate sa acopere datoriile a caror natura este clar definita si care la data bilantului este probabil sa existe sau este cert ca vor exista, dar care sunt incerte in ceea ce priveste valoarea sau data la care vor aparea. (...)
370. - (1) La data bilantului, valoarea unui provizion reprezinta cea mai buna estimare a cheltuielilor probabile sau, in cazul unei obligatii, a sumei necesare pentru stingerea acesteia. Ca urmare, provizioanele nu pot depasi din punct de vedere valoric sumele care sunt necesare stingerii obligatiei curente la data bilantului.
(2) Provizioanele trebuie sa fie strict corelate cu riscurile si cheltuielile estimate.
371. - Provizioanele nu pot fi utilizate pentru ajustarea valorilor activelor.
...atunci acestea sunt urmatoarele, conform precizarilor de la pct. 377 alin. (1) din Reglemetarile contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014:
Provizioanele se constituie pentru elemente cum sunt:
a) litigii, amenzi si penalitati, despagubiri, daune si alte datorii incerte;
b) cheltuielile legate de activitatea de service in perioada de garantie si alte cheltuieli privind garantia acordata clientilor;
c) dezafectare imobilizari corporale si alte actiuni similare legate de acestea;
d) actiunile de restructurare;
e) pensii si obligatii similare;
f) impozite;
g) terminarea contractului de munca;
h) prime ce urmeaza a se acorda personalului in functie de profitul realizat, potrivit prevederilor legale sau contractuale;
i) provizioane in legatura cu acorduri de concesiune;
j) provizioane pentru contracte cu titlu oneros;
k) alte provizioane.
In ceea ce priveste auditarea situatiilor financiare, Ordinul 1802/2014 prevede la Cerinte generale privind auditul, pct 563
563. - (1) Situatiile financiare anuale ale entitatilor mijlocii si mari, precum si ale societatilor/companiilor nationale, societatilor cu capital integral sau majoritar de stat si regiilor autonome sunt auditate de unul sau mai multi auditori statutari sau firme de audit.
(2) Sunt supuse, de asemenea, auditului entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele 3 criterii:
a) totalul activelor: 16.000.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Obligatia de auditare pentru entitatile prevazute la prezentul alineat se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive. De asemenea, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.
Ca urmare a prevederilor din OMFP nr. 1802/2014, pct. 563, situatiile financiare ale entitatilor trebuie sa fie auditate de un auditor statutar sau o firma de audit daca entitatea este mijlocie sau mare si indeplineste cel putin doua din urmatoarele trei criterii:
Total active: 16.000.000 lei;
Cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
Numar mediu de salariati: 50.
In cazul entitatii dvs.:
Daca firma dumneavoastra are peste 50 de angajati, deja indepliniti un criteriu.
Daca cifra de afaceri neta sau totalul activelor depaseste limitele respective (32.000.000 lei si 16.000.000 lei), si acest lucru se intampla in doua exercitii financiare consecutive, auditul devine obligatoriu.
In caz contrar, firma este scutita de obligatia de auditare daca nu depaseste doua dintre aceste criterii in doi ani consecutivi.
Ca urmare trebuie sa verificati daca ati depasit criteriile mentionate pentru doua exercitii financiare consecutive. Daca raspunsul este afirmativ, auditul este obligatoriu.
Puteti lua legatura cu un auditor financiar autorizat sau o firma de audit pentru a discuta termenii colaborarii si pentru a realiza auditul conform cerintelor legale.
In concluzie, daca entitatea depaseste limitele a doua dintre cele trei criterii in doi ani consecutivi, auditul devine obligatoriu. Verificati criteriile pentru a determina daca va incadrati in aceasta obligatie, iar daca este necesar, trebuie sa contactati un auditor statutar.
Daca auditul este obligatoriu pentru entitatea dvs., atunci trebuie sa luati legatura cu un auditor financiar autorizat sau o firma de audit pentru a realiza auditul conform cerintelor legale. Auditorii financiari trebuie sa fie membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania (CAFR) si sa aiba dreptul de a desfasura audituri statutare.
Puteti alege fie un auditor financiar individual, fie o firma de audit.
In general, atunci cand o firma are nevoie de un audit financiar, procesul implica gasirea si contactarea unui auditor financiar autorizat sau a unei firme de audit care are experienta si autorizarea necesara pentru a realiza auditul conform cerintelor legale.
Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR) publica periodic o lista cu auditorii financiari autorizati. Aceasta lista poate fi accesata pe site-ul CAFR ( https://www.aspaas.gov.ro/registrul-public-electronic/), sau puteti obtine recomandari din partea altor firme sau profesionisti din domeniul contabil sau financiar care au colaborat deja cu auditori financiari.
Dupa ce ati gasit un auditor, puteti discuta termenii colaborarii, cum ar fi durata auditului, onorariul si documentatia necesara.
Raspuns oferit in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<