La o SRL platitoare de TVA, cu impozit pe profit, incadrata in categoria contribuabililor mijlocii si cu un numar de peste 50 de angajati, ce provizioane se constituie la final de an, conform legii? Se impune si auditarea situatiilor financiare? Daca se impune auditul, cum se desfasoara lucrurile? Mai jos, veti afla opinia specialistului cu privire la acest studiu de caz.
Daca ne referim strict la provizioane asa cum sunt ele reglementate in Ordinul 1802/2014, respectiv:
369. - (1) Provizioanele sunt destinate sa acopere datoriile a caror natura este clar definita si care la data bilantului este probabil sa existe sau este cert ca vor exista, dar care sunt incerte in ceea ce priveste valoarea sau data la care vor aparea. (...)
370. - (1) La data bilantului, valoarea unui provizion reprezinta cea mai buna estimare a cheltuielilor probabile sau, in cazul unei obligatii, a sumei necesare pentru stingerea acesteia. Ca urmare, provizioanele nu pot depasi din punct de vedere valoric sumele care sunt necesare stingerii obligatiei curente la data bilantului.
(2) Provizioanele trebuie sa fie strict corelate cu riscurile si cheltuielile estimate.
371. - Provizioanele nu pot fi utilizate pentru ajustarea valorilor activelor.
...atunci acestea sunt urmatoarele, conform precizarilor de la pct. 377 alin. (1) din Reglemetarile contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014:
Provizioanele se constituie pentru elemente cum sunt:
a) litigii, amenzi si penalitati, despagubiri, daune si alte datorii incerte;
b) cheltuielile legate de activitatea de service in perioada de garantie si alte cheltuieli privind garantia acordata clientilor;
c) dezafectare imobilizari corporale si alte actiuni similare legate de acestea;
d) actiunile de restructurare;
e) pensii si obligatii similare;
f) impozite;
g) terminarea contractului de munca;
h) prime ce urmeaza a se acorda personalului in functie de profitul realizat, potrivit prevederilor legale sau contractuale;
i) provizioane in legatura cu acorduri de concesiune;
j) provizioane pentru contracte cu titlu oneros;
k) alte provizioane.
In ceea ce priveste auditarea situatiilor financiare, Ordinul 1802/2014 prevede la Cerinte generale privind auditul, pct 563
563. - (1) Situatiile financiare anuale ale entitatilor mijlocii si mari, precum si ale societatilor/companiilor nationale, societatilor cu capital integral sau majoritar de stat si regiilor autonome sunt auditate de unul sau mai multi auditori statutari sau firme de audit.
(2) Sunt supuse, de asemenea, auditului entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele 3 criterii:
a) totalul activelor: 16.000.000 lei;
b) cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
Obligatia de auditare pentru entitatile prevazute la prezentul alineat se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive. De asemenea, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.
Ca urmare a prevederilor din OMFP nr. 1802/2014, pct. 563, situatiile financiare ale entitatilor trebuie sa fie auditate de un auditor statutar sau o firma de audit daca entitatea este mijlocie sau mare si indeplineste cel putin doua din urmatoarele trei criterii:
Total active: 16.000.000 lei;
Cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
Numar mediu de salariati: 50.
In cazul entitatii dvs.:
Daca firma dumneavoastra are peste 50 de angajati, deja indepliniti un criteriu.
Daca cifra de afaceri neta sau totalul activelor depaseste limitele respective (32.000.000 lei si 16.000.000 lei), si acest lucru se intampla in doua exercitii financiare consecutive, auditul devine obligatoriu.
In caz contrar, firma este scutita de obligatia de auditare daca nu depaseste doua dintre aceste criterii in doi ani consecutivi.
Ca urmare trebuie sa verificati daca ati depasit criteriile mentionate pentru doua exercitii financiare consecutive. Daca raspunsul este afirmativ, auditul este obligatoriu.
Puteti lua legatura cu un auditor financiar autorizat sau o firma de audit pentru a discuta termenii colaborarii si pentru a realiza auditul conform cerintelor legale.
In concluzie, daca entitatea depaseste limitele a doua dintre cele trei criterii in doi ani consecutivi, auditul devine obligatoriu. Verificati criteriile pentru a determina daca va incadrati in aceasta obligatie, iar daca este necesar, trebuie sa contactati un auditor statutar.
Daca auditul este obligatoriu pentru entitatea dvs., atunci trebuie sa luati legatura cu un auditor financiar autorizat sau o firma de audit pentru a realiza auditul conform cerintelor legale. Auditorii financiari trebuie sa fie membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania (CAFR) si sa aiba dreptul de a desfasura audituri statutare.
Puteti alege fie un auditor financiar individual, fie o firma de audit.
In general, atunci cand o firma are nevoie de un audit financiar, procesul implica gasirea si contactarea unui auditor financiar autorizat sau a unei firme de audit care are experienta si autorizarea necesara pentru a realiza auditul conform cerintelor legale.
Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR) publica periodic o lista cu auditorii financiari autorizati. Aceasta lista poate fi accesata pe site-ul CAFR ( https://www.aspaas.gov.ro/registrul-public-electronic/), sau puteti obtine recomandari din partea altor firme sau profesionisti din domeniul contabil sau financiar care au colaborat deja cu auditori financiari.
Dupa ce ati gasit un auditor, puteti discuta termenii colaborarii, cum ar fi durata auditului, onorariul si documentatia necesara.
Raspuns oferit in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizari: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia << Monografie contabila provizioane
Provizioanele sunt sume de bani pe care o companie le pune deoparte pentru a acoperi obligatii viitoare anticipate, cum ar fi datorii sau cheltuieli neasteptate. Ele sunt inregistrate in contabilitate pentru a reflecta realist situatia financiara a companiei si a asigura ca resursele sunt disponibile pentru a face fata acestor angajamente. O companie poate constitui provizioane pentru garantii oferite clientilor, provizioane pentru clienti neincasati, pentru litigii in curs, reparatii majore sau...
vezi AICI monografia << Monografie contabila subventii nerambursabile
Subventiile nerambursabile reprezinta o componenta esentiala pentru multe entitati economice, fiind fonduri primite de la autoritati publice sau organisme internationale, fara obligatia de rambursare. Gestionarea contabila corecta a acestor subventii este cruciala pentru transparenta financiara si conformitate cu reglementarile in vigoare. Va prezentam in acest articol exemple de monografii contabile pentru subventii nerabursabile, pentru a avea o intelegere mai buna asupra modului in care...
vezi AICI monografia << Monografie contabila imprumut intre societati
Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice, respectiv intre societati comerciale, este posibila in anumite conditii. Vom vorbi in acest articol cand se pot acorda imprumuturi intre societati si vom lamuri mai multe aspecte fiscale, precum tipul de contract necesar, dobanda si alte informatii utile, prezentand in acelasi timp si monografii contabile pentru acordarea de imprumuturi intre societati.Imprumut intre societati. Tip de contract si...
vezi AICI monografia <<