search
conta.ro cauta meniu
search

Retrospectiva modificarilor TVA in 2013. Completari ale legislatiei fiscale

Cine poate semna situatiile financiare: Conditii legale si clarificari




Prin O.G. nr. 8 din 23 ianuarie 2013 publicata in M. Of. nr. 54 din 23 ianuarie 2013, legislatia privind taxa pe valoarea adaugata reglementata la titlului VI „Taxa pe valoarea  adaugata”  a fost din nou modificata  si completata  din urmatoarele „motive” invocate de catre legiuitor in nota de fundamentare:

- prevederile anterioare nu au permis stabilirea locului operatiunilor legate de intretinerea, repararea si traversarea podului de frontiera peste fluviul Dunarea intre Calafat si Vidin;

- in cazul schimbului de bunuri sau in situatia in care plata se efectua partial sau in natura, baza de impozitare a fost considerata valoarea de piata daca valoarea tranzactiei nu a fost stabilita de parti;

- in  baza  de impozitare  a TVA  pentru  importul  de bunuri s-au inclus doar cheltuielile care intervin pana la primul loc de destinatie sau de descarcare a bunurilor in Romania;
 
- nu a fost reglementat tratamentul fiscal pentru acordarea cu plata, pe o anumita perioada a unor drepturi reale asupra unui bun imobil, de exemplu, dreptul de uzufruct si superficia;

- nu fost reglementata obligatia de ajustare a sumei TVA deduse initial pentru bunurile furate dovedite legal prin hotarare judecatoreasca definitiva;

- persoanele impozabile cu sediul activitatii economice in afara Romaniei carora li s-a anulat inregistrarea datorita faptului ca au depus deconturi in care nu au evidentiat livrari de bunuri/prestari de servicii sau achizitii de bunuri/servicii nu aveau posibilitatea de reinregistrarea in scopuri de TVA pe baza de cerere;

- in cazul stocarii electronice a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format  hartie  in  format  electronic,  nu se regasea  optiunea  de aplicare  a prevederilor  Legii nr. 135/2007  privind  arhivarea  documentelor  in  forma electronica;

- initial, nu s-a prevazut posibilitatea persoanei impozabile inregistrata in sistemul TVA la incasare de a declara suma TVA care trebuia platita in situatia in care exigibilitatea   TVA aferenta facturilor emise intervenea dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA;
 
- prevederile  anterioare  nu permiteau  radierea  din Registrul operatorilor intracomunitari a persoanelor impozabile care nu prezentau certificatele de cazier judiciar ale noilor administratori si/sau asociati.
 
In acest context, au intervenit urmatoarele modificari si completari semnificative, care au intrat in vigoare incepand cu data de 1 februarie 2013:

- s-a redefinit valoarea de piata in cadrul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate, fiind reglementate urmatoarele situatii in care baza de impozitare a TVA aferenta unei livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care benefi- ciarul este o persoana afiliata furnizorului/ prestatorului este considerata valoarea de piata:
* cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar beneficiarul livrarii  sau al prestarii nu are drept complet  de deducere conform prevederilor art. 145, 1451 si 147;

* cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are un drept integral de deducere conform prevederilor art. 145, 1451 si 147 si livrarea sau prestarea este scutita conform art. 141;

* cand contrapartida este mai mare decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept integral de deducere conform prevederilor art. 145, 1451 si 147.

- in cazul  obiectelor  furate, s-a acordat  posibilitatea  persoanei  impozabile  sa anuleze ajustarea TVA la data la care furtul este dovedit legal prin hotarare judecatoreasca definitiva, indiferent  de faptul  ca bunurile respective se incadreaza sau nu se incadreaza in categoria bunurilor de capital;

- s-a introdus obligatia de plata si declarare de catre persoana impozabila care a aplicat sistemul TVA la incasare, dar al carui cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. g) ca urmare a depunerii de catre persoana impozabila a cererii de solicitare a scoaterii din evidenta  persoanelor  inregistrate  in  scopuri  de TVA in  vederea  aplicarii regimului special de scutire conform prevederilor art. 152 alin. (7). Declaratia se depune pentru suma taxei colectate care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA, dar a caror exigibilitate de taxa potrivit art. 1342 alin. (3) - (8) intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA;

- s-a reglementat posibilitatea reinregistrarii in scopuri de TVA dupa anularea inregistrarii conform alin. (9) lit. a) - e), la solicitarea persoanei impozabile, dupa cum urmeaza:

* daca persoana impozabila este stabilita pe teritoriul Romaniei: in situatia prevazuta  la alin. (9) lit. e), ca urmare  a nerealizarii  achizitiilor  de bunuri/servicii si livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii in cursul a 6 luni consecutive,  inregistrarea  se efectueaza  pe baza unei declaratii  pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea in  scopuri de TVA. Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA. in situatia in care persoana impozabila nu depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii, organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.
 
* daca persoana impozabila are sediul activitatii economice in afara Romaniei organul fiscal competent aproba cererea de reinregistrare in scopuri de TVA in Romania, chiar daca:

- este depusa dupa 180 de zile de la data anularii inregistrarii;
- se solicita inregistrarea direct, printr-un reprezentant fiscal ori printr-un sediu fix.

- s-a introdus posibilitatea corectarii de catre organul fiscal competent a erorilor materiale cu privire la inscrierea/radierea din oficiu sau la cerere a persoanei impozabile  in  sistemul  de plata a TVA la incasare. Astfel, corectarea se efectueaza incepand cu data inscrisa in decizia de indreptare a erorii materiale;

- s-a reglementat obligatia  persoanelor impozabile inscrise in  Registrul operatorilor intracomunitari (cu exceptia societatilor pe actiuni) de a depune la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor administratori, in termen de 30 de zile de la data modificarii  listei  administratorilor.  Aceeasi  obligatie intervine si in cazul modificarii listei asociatilor care detin minimum 5% din capitalul social al societatii. Nerespectarea acestei obligatii conduce la radierea din oficiu a persoanei impozabile din Registrul operatorilor intracomunitari;

- s-a extins numarul operatiunilor pentru care se aplica, optional, regimul de scutire fara drept de deducere a TVA in interiorul tarii. Lista acestor operatiuni la 31.01.2013 (arendare, concesionare, inchiriere si leasing de bunuri imobile) s- a completat cu operatiunile de acordare a unor drepturi reale, cu plata, pe o anumita perioada, asupra unui bun imobil. Drepturile reale se refera la dreptul de uzufruct si superficie. Pentru aceste operatiuni, faptul generator este data prevazuta in contract pentru scadenta platii aferente acestor servicii;

- baza de impozitare a TVA pentru importul de bunuri a fost completata cu valoarea cheltuielilor care decurg din transportul catre alt loc de destinatie din Comunitate, in cazul in care locul respectiv este cunoscut la momentul la care intervine faptul generator;

- s-a reglementat posibilitatea de stocare a facturilor pe suport hartie sau in format electronic, indiferent de forma originala in care facturile emise de catre furnizor/ prestator au fost trimise ori puse la dispozitie. In cazul facturilor stocate prin mijloace electronice, persoana impozabila este obligata sa stocheze prin mijloace  electronice  si datele ce garanteaza autenticitatea originii si integritatea continutului facturilor.

In acest context, s-a reglementat ca nu este obligatorie  aplicarea  prevederilor  Legii nr. 135/2007  privind  arhivarea documentelor  in  forma  electronica  pentru  stocarea  electronica  a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic.

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748725200
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile