Prin
O.G. nr. 8 din 23 ianuarie 2013 publicata in M. Of. nr. 54 din 23 ianuarie 2013, legislatia privind taxa pe valoarea adaugata reglementata la titlului VI „Taxa pe valoarea adaugata” a fost din nou modificata si completata din urmatoarele „motive” invocate de catre legiuitor in nota de fundamentare:
- prevederile anterioare nu au permis stabilirea locului operatiunilor legate de intretinerea, repararea si traversarea podului de frontiera peste fluviul Dunarea intre Calafat si Vidin;
- in cazul schimbului de bunuri sau in situatia in care plata se efectua partial sau in natura, baza de impozitare a fost considerata valoarea de piata daca valoarea tranzactiei nu a fost stabilita de parti;
- in baza de impozitare a TVA pentru importul de bunuri s-au inclus doar cheltuielile care intervin pana la primul loc de destinatie sau de descarcare a bunurilor in Romania;
- nu a fost reglementat tratamentul fiscal pentru acordarea cu plata, pe o anumita perioada a unor drepturi reale asupra unui bun imobil, de exemplu, dreptul de uzufruct si superficia;
- nu fost reglementata obligatia de ajustare a sumei TVA deduse initial pentru bunurile furate dovedite legal prin hotarare judecatoreasca definitiva;
- persoanele impozabile cu sediul activitatii economice in afara Romaniei carora li s-a anulat inregistrarea datorita faptului ca au depus deconturi in care nu au evidentiat livrari de bunuri/prestari de servicii sau achizitii de bunuri/servicii nu aveau posibilitatea de reinregistrarea in scopuri de TVA pe baza de cerere;
- in cazul stocarii electronice a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu se regasea optiunea de aplicare a prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica;
- initial, nu s-a prevazut posibilitatea persoanei impozabile inregistrata in sistemul TVA la incasare de a declara suma TVA care trebuia platita in situatia in care exigibilitatea TVA aferenta facturilor emise intervenea dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA;
- prevederile anterioare nu permiteau radierea din Registrul operatorilor intracomunitari a persoanelor impozabile care nu prezentau certificatele de cazier judiciar ale noilor administratori si/sau asociati.
In acest context, au intervenit urmatoarele modificari si completari semnificative, care au intrat in vigoare incepand cu data de 1 februarie 2013:
- s-a redefinit valoarea de piata in cadrul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate, fiind reglementate urmatoarele situatii in care baza de impozitare a TVA aferenta unei livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care benefi- ciarul este o persoana afiliata furnizorului/ prestatorului este considerata valoarea de piata:
* cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar beneficiarul livrarii sau al prestarii nu are drept complet de deducere conform prevederilor art. 145, 1451 si 147;
* cand contrapartida este mai mica decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are un drept integral de deducere conform prevederilor art. 145, 1451 si 147 si livrarea sau prestarea este scutita conform art. 141;
* cand contrapartida este mai mare decat valoarea de piata, iar furnizorul sau prestatorul nu are drept integral de deducere conform prevederilor art. 145, 1451 si 147.
- in cazul obiectelor furate, s-a acordat posibilitatea persoanei impozabile sa anuleze ajustarea TVA la data la care furtul este dovedit legal prin hotarare judecatoreasca definitiva, indiferent de faptul ca bunurile respective se incadreaza sau nu se incadreaza in categoria bunurilor de capital;
- s-a introdus obligatia de plata si declarare de catre persoana impozabila care a aplicat sistemul TVA la incasare, dar al carui cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. g) ca urmare a depunerii de catre persoana impozabila a cererii de solicitare a scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire conform prevederilor art. 152 alin. (7). Declaratia se depune pentru suma taxei colectate care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA, dar a caror exigibilitate de taxa potrivit art. 1342 alin. (3) - (8) intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA;
- s-a reglementat posibilitatea reinregistrarii in scopuri de TVA dupa anularea inregistrarii conform alin. (9) lit. a) - e), la solicitarea persoanei impozabile, dupa cum urmeaza:
* daca persoana impozabila este stabilita pe teritoriul Romaniei: in situatia prevazuta la alin. (9) lit. e), ca urmare a nerealizarii achizitiilor de bunuri/servicii si livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii in cursul a 6 luni consecutive, inregistrarea se efectueaza pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA. Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA. in situatia in care persoana impozabila nu depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii, organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.
* daca persoana impozabila are sediul activitatii economice in afara Romaniei organul fiscal competent aproba cererea de reinregistrare in scopuri de TVA in Romania, chiar daca:
- este depusa dupa 180 de zile de la data anularii inregistrarii;
- se solicita inregistrarea direct, printr-un reprezentant fiscal ori printr-un sediu fix.
- s-a introdus posibilitatea corectarii de catre organul fiscal competent a erorilor materiale cu privire la inscrierea/radierea din oficiu sau la cerere a persoanei impozabile in sistemul de plata a TVA la incasare. Astfel, corectarea se efectueaza incepand cu data inscrisa in decizia de indreptare a erorii materiale;
- s-a reglementat obligatia persoanelor impozabile inscrise in Registrul operatorilor intracomunitari (cu exceptia societatilor pe actiuni) de a depune la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor administratori, in termen de 30 de zile de la data modificarii listei administratorilor. Aceeasi obligatie intervine si in cazul modificarii listei asociatilor care detin minimum 5% din capitalul social al societatii. Nerespectarea acestei obligatii conduce la radierea din oficiu a persoanei impozabile din Registrul operatorilor intracomunitari;
- s-a extins numarul operatiunilor pentru care se aplica, optional, regimul de scutire fara drept de deducere a TVA in interiorul tarii. Lista acestor operatiuni la 31.01.2013 (arendare, concesionare, inchiriere si leasing de bunuri imobile) s- a completat cu operatiunile de acordare a unor drepturi reale, cu plata, pe o anumita perioada, asupra unui bun imobil. Drepturile reale se refera la dreptul de uzufruct si superficie. Pentru aceste operatiuni, faptul generator este data prevazuta in contract pentru scadenta platii aferente acestor servicii;
- baza de impozitare a TVA pentru importul de bunuri a fost completata cu valoarea cheltuielilor care decurg din transportul catre alt loc de destinatie din Comunitate, in cazul in care locul respectiv este cunoscut la momentul la care intervine faptul generator;
- s-a reglementat posibilitatea de
stocare a facturilor pe suport hartie sau in format electronic, indiferent de forma originala in care facturile emise de catre furnizor/ prestator au fost trimise ori puse la dispozitie. In cazul facturilor stocate prin mijloace electronice, persoana impozabila este obligata sa stocheze prin mijloace electronice si datele ce garanteaza autenticitatea originii si integritatea continutului facturilor.
In acest context, s-a reglementat ca nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica pentru stocarea electronica a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<