search

RO e-Transport - studiu de caz pentru solutionarea neclaritatilor

Joi, 31 octombrie 2024 - termen limita pentru depunerea Formularului 398
In Romania a fost instituit Sistemul RO e-Transport, un ansamblu de reguli si aplicatii informatice menit sa monitorizeze transporturile de marfuri cu risc ridicat pe teritoriul national si sa identifice eventuale nereguli, in baza codului UIT (cod unic generat de sistem, prin intermediul caruia se identifica bunurile care fac obiectul transportului).
 
In continuare, vom analiza in detaliu implicatiile si complexitatile acestui sistem, pornind de la un studiu de caz pentru a ilustra contextul in care functioneaza RO e-Transport si provocarile cu care va puteti confrunta.

e-Transport: cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica in 2024! Iata ce solutii ofera expertii! Parcurgeti chiar acum lucrarea E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri!

RO e-Transport - studiu de caz pentru solutionarea neclaritatilor

Intrebare: "Societatea noastra realizeaza importuri intracomunitare, livrari intracomunitare, achizitii si livrari de bunuri pe teritoriul Romaniei. 1. Obligativitatea declararii in RO e-Transport este a societatii noastre sau a societatilor de transport cu care colaboram? 2. Ro e-Transport este obligatoriu si pentru achizitiile si livrarile de pe teritoriul Romaniei? 3. Marfurile de peste 500 kg sau peste 10.000 lei fac subiectul obligativitatii declararii in Ro e-Transport atat la transport rutier national cat si la transport rutier international? 4. Obligativitatea declararii in e-Transport se aplica pentru toate bunurile care depasesc 500 kg sau 10.000 lei sau doar pentru cele cu risc fiscal ridicat?"
 
Raspuns: 
1. Obligatia raportarii datelor referitoare la transportul international de bunuri si a obtinerii codului UIT revine persoanelor prevazute la art. 8 si art. 8 1 din OUG 41/2022, cu modificarile ulterioare (denumiti utilizatori), respectiv:
- destinatarului inscris in declaratia vamala de import, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import;
- beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne (achizitii, livrari) cu bunuri cu risc fiscal ridicat etc.
Reiese ca obligatia declararii transporturilor in sistemul RO e-Transport si a obtinerii codului UIT nu revine societatilor de transport, ci titularului operatiunii (importator, beneficiar AIC, furnizor etc.).
 
2. Pentru achizitiile si livrarile interne (pe teritoriul Romaniei) se declara in sistemul RO e-Transport numai transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.
 
3. Procedura aprobata prin Ordinul comun ANAF/ANV 2545/6316/2022 reglementeaza categoriile de transporturi rutiere ce se declara in sistemul RO e-Transport: transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri.
Aceasta procedura se aplica numai pentru transporturile interne si internationale (AIC, LIC) de bunuri cu risc fiscal ridicat, nu si in cazul altor transporturi internationale de bunuri (procedura a fost adoptata in temeiul art. 15 alin. 1 din OUG 41/2022, care se refera numai la bunuri cu risc fiscal ridicat).
 
4. Obligativitatea declararii in sistemul in sistemul RO e-Transport intervine pentru:
- bunurile cu risc fiscal ridicat care depasesc masa bruta de 500 kg sau valoarea de 10.000 lei, in cazul tranzactiilor interne si internationale (achizitii intracomunitare, livrari intracomunitare);
- orice alte bunuri, altele decat cele cu risc fiscal ridicat, indiferent de masa bruta sau valoare, in cazul tranzactiilor internationale (achizitii intracomunitare, livrari intracomunitare).
De mentionat ca nu exista norme de aplicare a prevederilor OUG 41/2022, astfel cum au fost modificate prin OUG 115/2023 care sa prevada exceptii de la obligativitatea raportarii si obtinerii codului UIT pentru tranzactiile internationale in functie de masa ori valoare, cu exceptia celor referitoare la bunurile cu risc fiscal ridicat. Este indicat ca societatea sa se adreseze in scris organelor fiscale si sa solicite precizari clare cu privire la declararea in RO e-Transport a transporturilor internationale de bunuri, altele decat cele cu risc fiscal ridicat, deoarece opinia scrisa a organelor fiscale va pune la adapost societatea de orice alte interpretari defavorabile ei de catre diverse organele de control, in virtutea art. 6 alin. 1 din Codul de procedura fiscala.
 

Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com

 


Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile