Toti comerciantii din Romania care vand produse din categoriile: apa imbuteliata, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin sau bauturi spirtoase, in ambalaje de unica folosinta din plastic, sticla sau metal, cu volume intre 0,1 litri si 3 litri inclusiv, au o serie de obligatii legale in raport cu Sistemul de Garantie-Returnare (SGR), care va deveni functional incepand cu 30 noiembrie 2023. Aceste responsabilitati sunt stabilite prin Hotararea de Guvern Nr. 1074/2021 si includ, printre altele, obligatia comerciantilor de a organiza puncte de returnare a acestor ambalaje.
In randurile de mai jos veti afla daca garantia SGR intra in baza de impozitare a TVA.
Sistemul de Garantie Returnare (SGR) in Romania impune o serie de obligatii fiscale si declarative pentru comercianti. Iata cele mai importante aspecte:
1. Inregistrarea si organizarea Punctelor de Returnare:
Comerciantii trebuie sa se inregistreze in sistemul SGR, sa organizeze puncte de returnare a ambalajelor si sa colecteze garantia de la cumparatori. Aceste puncte pot fi organizate individual sau in parteneriat cu alti comercianti sau UAT-uri (Unitati Administrativ-Teritoriale).
2. Evidentierea Garantiei pe documentele fiscale si la raft:
Garantia trebuie sa fie evidentiata separat pe bonul fiscal si la raft. Atunci cand comerciantii cumpara produse pentru a le vinde mai departe, trebuie sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produsele ambalate in ambalaje SGR.
3. Evidenta Produselor si Ambalajelor SGR:
Comerciantii trebuie sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate si a numarului total al ambalajelor SGR returnate. Evidenta trebuie sa includa si garantiile platite, incasate la vanzare si returnate la punctul de returnare. Aceste date trebuie raportate prin intermediul sistemului informatic online pus la dispozitie de administratorul SGR.
4. Obligatiile Specifice Comerciantilor:
Comerciantii au responsabilitatea de a percepe si rambursa garantia aferenta ambalajelor returnate prin sistemul SGR. Ei trebuie sa indice valoarea garantiei separat fata de pretul produsului si sa tina evidenta produselor care fac obiectul SGR, a ambalajelor returnate si a garantiilor aferente. De asemenea, trebuie sa protejeze ambalajele returnate pana la predarea catre administratorul SGR si sa informeze consumatorii despre diferite aspecte ale SGR.
5.Tratamentul fiscal al Garantiei SGR:
Garantia de 0,5 RON pe documentele fiscale trebuie sa fie evidentiata atat pe factura de achizitie a marfii, cat si pe bonul fiscal la vanzare. Important de mentionat este ca garantia nu va intra in costul marfii la achizitie si nici in cifra de afaceri la vanzare. De asemenea, nu intra in baza de impozitare a TVA, deoarece acordarea de garantii nu intra in sfera de aplicare a TVA conform art. 268 din Codul Fiscal.
6.Contracte cu Administratorul SGR:
Comerciantii trebuie sa incheie contracte cu administratorul SGR pentru indeplinirea obligatiilor, in cel mult 90 de zile de la inregistrarea in sistem. Aceasta include plata valorii garantiei catre operatorii economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR si incasarea garantiei de la clienti.
Temei legal:
- H.G. 1074/2021
- Codul fiscal: art. 286 - Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii
(4) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:
d) valoarea ambalajelor care circula intre furnizorii de marfa si clienti, prin schimb, fara facturare;
Norme metodologice: Punctul 31:
(9) In sensul art. 286 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin schimb, fara facturare, nu se includ in baza de impozitare a taxei, chiar daca beneficiarii nu detin cantitatile de ambalaje necesare efectuarii schimbului si achita o garantie baneasca in schimbul ambalajelor primite. Pentru vanzarile efectuate prin unitati care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, suma garantiei banesti incasate pentru ambalaje se evidentiaza distinct pe bonurile fiscale, fara taxa. Restituirea garantiilor banesti nu se reflecta in documente fiscale.
(10) Persoanele care au primit ambalaje in schimbul unei garantii banesti au obligatia sa comunice periodic furnizorului de ambalaje, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru efectuarea inventarierii anuale, cantitatile de ambalaje scoase din evidenta ca urmare a distrugerii, uzurii, lipsurilor sau altor cauze de aceeasi natura. Furnizorii de ambalaje sunt obligati sa factureze cu taxa cantitatile de ambalaje respective. Daca garantiile sunt primite de la persoane fizice de catre proprietarul ambalajelor, pe baza evidentei vechimii garantiilor primite si nerestituite se va colecta taxa pentru ambalajele pentru care s-au incasat garantii mai vechi de un an calendaristic.
Informatii oferite in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<