search

Sistemul Garantie-Returnare, in vigoare din 30 noiembrie 2023. Garantia SGR intra in baza de impozitare a TVA?

Vanzare terenuri: atentie, tratamentul fiscal este diferit in functie de incadrarea acestora! Ce cota de TVA se aplica?
Toti comerciantii din Romania care vand produse din categoriile: apa imbuteliata, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin sau bauturi spirtoase, in ambalaje de unica folosinta din plastic, sticla sau metal, cu volume intre 0,1 litri si 3 litri inclusiv, au o serie de obligatii legale in raport cu Sistemul de Garantie-Returnare (SGR), care va deveni functional incepand cu 30 noiembrie 2023. Aceste responsabilitati sunt stabilite prin Hotararea de Guvern Nr. 1074/2021 si includ, printre altele, obligatia comerciantilor de a organiza puncte de returnare a acestor ambalaje.

In randurile de mai jos veti afla daca garantia SGR intra in baza de impozitare a TVA.

Sistemul Garantie-Returnare, in vigoare din 30 noiembrie 2023

Sistemul de Garantie Returnare (SGR) in Romania impune o serie de obligatii fiscale si declarative pentru comercianti. Iata cele mai importante aspecte:
 
1. Inregistrarea si organizarea Punctelor de Returnare:
 
Comerciantii trebuie sa se inregistreze in sistemul SGR, sa organizeze puncte de returnare a ambalajelor si sa colecteze garantia de la cumparatori. Aceste puncte pot fi organizate individual sau in parteneriat cu alti comercianti sau UAT-uri (Unitati Administrativ-Teritoriale).
 
2. Evidentierea Garantiei pe documentele fiscale si la raft:
 
Garantia trebuie sa fie evidentiata separat pe bonul fiscal si la raft. Atunci cand comerciantii cumpara produse pentru a le vinde mai departe, trebuie sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produsele ambalate in ambalaje SGR.
 
3. Evidenta Produselor si Ambalajelor SGR:
 
Comerciantii trebuie sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate si a numarului total al ambalajelor SGR returnate. Evidenta trebuie sa includa si garantiile platite, incasate la vanzare si returnate la punctul de returnare. Aceste date trebuie raportate prin intermediul sistemului informatic online pus la dispozitie de administratorul SGR.
 
4. Obligatiile Specifice Comerciantilor:
 
Comerciantii au responsabilitatea de a percepe si rambursa garantia aferenta ambalajelor returnate prin sistemul SGR. Ei trebuie sa indice valoarea garantiei separat fata de pretul produsului si sa tina evidenta produselor care fac obiectul SGR, a ambalajelor returnate si a garantiilor aferente. De asemenea, trebuie sa protejeze ambalajele returnate pana la predarea catre administratorul SGR si sa informeze consumatorii despre diferite aspecte ale SGR.
 
5.Tratamentul fiscal al Garantiei SGR:
 
Garantia de 0,5 RON pe documentele fiscale trebuie sa fie evidentiata atat pe factura de achizitie a marfii, cat si pe bonul fiscal la vanzare. Important de mentionat este ca garantia nu va intra in costul marfii la achizitie si nici in cifra de afaceri la vanzare. De asemenea, nu intra in baza de impozitare a TVA, deoarece acordarea de garantii nu intra in sfera de aplicare a TVA conform art. 268 din Codul Fiscal.
 
6.Contracte cu Administratorul SGR:
 
Comerciantii trebuie sa incheie contracte cu administratorul SGR pentru indeplinirea obligatiilor, in cel mult 90 de zile de la inregistrarea in sistem. Aceasta include plata valorii garantiei catre operatorii economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR si incasarea garantiei de la clienti.
 
Temei legal:
 
- H.G. 1074/2021
- Codul fiscal: art. 286 - Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii
 
(4) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:
d) valoarea ambalajelor care circula intre furnizorii de marfa si clienti, prin schimb, fara facturare;
 
Norme metodologice: Punctul 31:
 
(9) In sensul art. 286 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin schimb, fara facturare, nu se includ in baza de impozitare a taxei, chiar daca beneficiarii nu detin cantitatile de ambalaje necesare efectuarii schimbului si achita o garantie baneasca in schimbul ambalajelor primite. Pentru vanzarile efectuate prin unitati care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, suma garantiei banesti incasate pentru ambalaje se evidentiaza distinct pe bonurile fiscale, fara taxa. Restituirea garantiilor banesti nu se reflecta in documente fiscale.
 
(10) Persoanele care au primit ambalaje in schimbul unei garantii banesti au obligatia sa comunice periodic furnizorului de ambalaje, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru efectuarea inventarierii anuale, cantitatile de ambalaje scoase din evidenta ca urmare a distrugerii, uzurii, lipsurilor sau altor cauze de aceeasi natura. Furnizorii de ambalaje sunt obligati sa factureze cu taxa cantitatile de ambalaje respective. Daca garantiile sunt primite de la persoane fizice de catre proprietarul ambalajelor, pe baza evidentei vechimii garantiilor primite si nerestituite se va colecta taxa pentru ambalajele pentru care s-au incasat garantii mai vechi de un an calendaristic.

Informatii oferite in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com
 


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice