Toti comerciantii din Romania care vand produse din categoriile: apa imbuteliata, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin sau bauturi spirtoase, in ambalaje de unica folosinta din plastic, sticla sau metal, cu volume intre 0,1 litri si 3 litri inclusiv, au o serie de obligatii legale in raport cu Sistemul de Garantie-Returnare (SGR), care va deveni functional incepand cu 30 noiembrie 2023. Aceste responsabilitati sunt stabilite prin Hotararea de Guvern Nr. 1074/2021 si includ, printre altele, obligatia comerciantilor de a organiza puncte de returnare a acestor ambalaje.
In randurile de mai jos veti afla daca garantia SGR intra in baza de impozitare a TVA.
Sistemul de Garantie Returnare (SGR) in Romania impune o serie de obligatii fiscale si declarative pentru comercianti. Iata cele mai importante aspecte:
1. Inregistrarea si organizarea Punctelor de Returnare:
Comerciantii trebuie sa se inregistreze in sistemul SGR, sa organizeze puncte de returnare a ambalajelor si sa colecteze garantia de la cumparatori. Aceste puncte pot fi organizate individual sau in parteneriat cu alti comercianti sau UAT-uri (Unitati Administrativ-Teritoriale).
2. Evidentierea Garantiei pe documentele fiscale si la raft:
Garantia trebuie sa fie evidentiata separat pe bonul fiscal si la raft. Atunci cand comerciantii cumpara produse pentru a le vinde mai departe, trebuie sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produsele ambalate in ambalaje SGR.
3. Evidenta Produselor si Ambalajelor SGR:
Comerciantii trebuie sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate si a numarului total al ambalajelor SGR returnate. Evidenta trebuie sa includa si garantiile platite, incasate la vanzare si returnate la punctul de returnare. Aceste date trebuie raportate prin intermediul sistemului informatic online pus la dispozitie de administratorul SGR.
4. Obligatiile Specifice Comerciantilor:
Comerciantii au responsabilitatea de a percepe si rambursa garantia aferenta ambalajelor returnate prin sistemul SGR. Ei trebuie sa indice valoarea garantiei separat fata de pretul produsului si sa tina evidenta produselor care fac obiectul SGR, a ambalajelor returnate si a garantiilor aferente. De asemenea, trebuie sa protejeze ambalajele returnate pana la predarea catre administratorul SGR si sa informeze consumatorii despre diferite aspecte ale SGR.
5.Tratamentul fiscal al Garantiei SGR:
Garantia de 0,5 RON pe documentele fiscale trebuie sa fie evidentiata atat pe factura de achizitie a marfii, cat si pe bonul fiscal la vanzare. Important de mentionat este ca garantia nu va intra in costul marfii la achizitie si nici in cifra de afaceri la vanzare. De asemenea, nu intra in baza de impozitare a TVA, deoarece acordarea de garantii nu intra in sfera de aplicare a TVA conform art. 268 din Codul Fiscal.
6.Contracte cu Administratorul SGR:
Comerciantii trebuie sa incheie contracte cu administratorul SGR pentru indeplinirea obligatiilor, in cel mult 90 de zile de la inregistrarea in sistem. Aceasta include plata valorii garantiei catre operatorii economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR si incasarea garantiei de la clienti.
Temei legal:
- H.G. 1074/2021
- Codul fiscal: art. 286 - Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii
(4) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:
d) valoarea ambalajelor care circula intre furnizorii de marfa si clienti, prin schimb, fara facturare;
Norme metodologice: Punctul 31:
(9) In sensul art. 286 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin schimb, fara facturare, nu se includ in baza de impozitare a taxei, chiar daca beneficiarii nu detin cantitatile de ambalaje necesare efectuarii schimbului si achita o garantie baneasca in schimbul ambalajelor primite. Pentru vanzarile efectuate prin unitati care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, suma garantiei banesti incasate pentru ambalaje se evidentiaza distinct pe bonurile fiscale, fara taxa. Restituirea garantiilor banesti nu se reflecta in documente fiscale.
(10) Persoanele care au primit ambalaje in schimbul unei garantii banesti au obligatia sa comunice periodic furnizorului de ambalaje, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru efectuarea inventarierii anuale, cantitatile de ambalaje scoase din evidenta ca urmare a distrugerii, uzurii, lipsurilor sau altor cauze de aceeasi natura. Furnizorii de ambalaje sunt obligati sa factureze cu taxa cantitatile de ambalaje respective. Daca garantiile sunt primite de la persoane fizice de catre proprietarul ambalajelor, pe baza evidentei vechimii garantiilor primite si nerestituite se va colecta taxa pentru ambalajele pentru care s-au incasat garantii mai vechi de un an calendaristic.
Informatii oferite in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia <<