search

Sondaj IRES: perceptia populatiei privind invatamantul nu poate fi manipulata politic

Politici contabile pentru ONG: modele EDITABILE, usor de personalizat, elaborate in doar 5 minute
Dupa o vara in care bacalaureatul a bulversat credintele noastre despre scoala romanesca, iar universitatile se vad destul de negru in oglinda, incepe primul an scolar dupa noua Lege a Educatiei.

Ultimul sondaj al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES confirma faptul ca reforma educatiei este dezirabila, ca populatia agreeaza directiile propuse de noua lege a invatamantului: mai putine ore si orientarea spre piata muncii. Tabloul de ansamblu schitat de acest sondaj indica faptul ca publicul intelege in general cu destula acuratete probleme invatamantului romanesc. De asemenea, publicul identifica corect nevoile sistemului, el propunand urmatoarele masuri: sa fie marite salariile profesorilor, profesorii sa fie mai bine pregatiti, materiile predate sa fie mai bine selectate, iar orarul redus, precum si impunerea unei exigente si a unei o discipline mai mari in scolile din tara.

Pentru a avea o imagine cat mai clara asupra noii reforme demarata anul acesta, este necesar sa ne amintim etapele pe care le-a parcurs si cum a iesit Legea din Parlament, printr-o asumare guvernamentala.

In prima etapa, presedintele Traian Basescu a infiintat, in 2007, la Cotroceni, o Comisie pentru Educatie cu scopul de a analiza situatia din acest domeniu. In urma cercetarii facute de aceasta comisie, condusa de fostul ministru Mircea Miclea, in 2008 a fost prezentat public un Raport asupra Educatiei in care concluziile erau alarmante: invatamantul romanesc era diagnosticat ca fiind irelevant, inechitabil si de slaba calitate. Sub presiunea publica si in fata necesitatii evidente, clasa politica romaneasca a acceptat sa semneze un Pact pentru Educatie propus de presedintia tarii. In Pact se convenea asupra unor principii si obiective strategice.

A urmat un an de lucru la Strategia pe Educatie in care s-au formulat solutiile pe termen mediu si lung. Dupa care s-a trecut la conceperea unei noi legi a educatiei, care sa tina cont de problemele existente si de obiectivele propuse: un invatamant de calitate, competitiv pe plan international, adaptat realitatilor de pe piata muncii. Este pentru prima data cand un proces de reformare demarat in societatea romaneasca respecta un traseu logic, coerent si riguros.

Parcursul legii si ce a urmat dovedeste ce spune si sondajul de opinie: societatea romaneasca este mult mai constienta si mai interesata de un invatamant de calitate decat politicienii care profitau intr-un fel sau altul de slabiciunile sistemului.

Conform sondajului de opinie al IRES, in prezent doar 32% dintre romani au o parere buna sau foarte buna despre invatamantul romanesc, procent cu 6 puncte mai scazut decat anul trecut in aceasta perioada. In acelasi timp, 66% dintre acestia au o parere proasta sau foarte proasta. Daca 43% dintre intervievati sunt de acord cu afirmatia "Sistemul romanesc de invatamant este unul performant", 54% isi exprima dezacordul privind acest aspect.

Cei mai multi respondenti tind sa creada ca scoala ii pregateste pe elevi pentru viata in masura mica sau foarte mica - 81%, in timp ce doar 18% considera major rolul scolii in aceasta privinta. Spre comparatie, in septembrie 2010, proportia celor sceptici cu privire la rolul scolii in viata era mai scazuta cu 12 procente.

Acum, 8 din 10 romani sunt de acord cu afirmatia "Invatamantul romanesc este centrat prea mult pe informatie si prea putin pe formarea de competente", proportia lor fiind relativ neschimbata in ultimul an. In schimb, pe parcursul unui an, a crescut cu 10% proportia romanilor care sunt de acord cu afirmatia "Profesorii sunt slab pregatiti" (61% in 2011 fata de 51% in 2010).

Afirmatia "Profesorii sunt corupti" suscita exprimarea acordului din partea a 55% dintre respondenti, proportie mai scazuta in prezent decat in 2010. Scaderea perceptiei de coruptie a cadrelor didactice poate fi explicata prin masurile de supraveghere atat de controversate de la ultima sesiune de bacalaureat.

Cei mai multi romani sunt de parere ca accederea la liceu sau la facultate ar trebui sa se faca pe baza de concurs - 75% si peste trei sferturi dintre respondenti (78%) considera ca rezultatele obtinute la examenul de bacalaureat de catre absolventii de liceu sunt reale. Proportia lor este in crestere fata de iulie 2011 (72%).

O observatie interesanta este ca manipularea politica prin media nu a dat rezultate: mai putin de 1 din 10 persoane cred ca de vina sunt guvernantii, care ar fi vrut sa obtina capital politic din acest examen, cum s-a insistat in special la posturile de televizune. Astfel, doar 6% din intervievati sunt de parere ca este de vina Ministrul Educatiei.

Ce trebuie urmarit de acum inainte in legatura cu reforma din Educatie este legat de fondul problemelor pe care incearca sa le rezolve. Pentru ca exista riscul ca cei care aplica reforma sa alunece in directii secundare, cu efect mai mult de imagine, care creeaza doar iluzia schimbarii, asa cum este cazul uniformelor scolare sau a cartelelor magnetice de acces in scoala.

NOU: Balanta de verificare de la A la Z.
Analize, corelatii, studii de caz


Ghid practic pentru valorificarea eficienta
a informatiilor din balanta de verificare

...vezi detalii AICI >>


 
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice