Fuziunea prin absorbtie este un proces prin care o societate (absorbanta) preia patrimoniul altei societati (absorbita), ducand la incetarea existentei juridice a celei din urma. O situatie des intalnita este aceea in care societatea absorbanta (Societatea A) are facturi de incasat de la societatea absorbita (Societatea B). Care sunt implicatiile fiscale?
Fuziunea implica transmiterea universala a patrimoniului.
Conform art. 238 din Legea 31/1990:
(1) Fuziunea este operatiunea prin care:
a) una sau mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei alte societati in schimbul repartizarii catre actionarii societatii sau societatilor absorbite de actiuni la societatea absorbanta si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate; sau
b) mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei societati pe care o constituie, in schimbul repartizarii catre actionarii lor de actiuni la societatea nou-constituita si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate.
Astfel, fuziunea prin absorbtie presupune ca patrimoniul societatii absorbite se transmite cu titlu universal catre societatea absorbanta.
Aceasta transmisiune universala include:
- activele (inclusiv creantele),
- pasivele (inclusiv datoriile),
- drepturile si obligatiile de orice natura,
- relatiile contractuale.
Prin urmare, societatea absorbanta (A) devine titulara tuturor drepturilor si obligatiilor societatii absorbite (B).
In situatia in care, anterior fuziunii, societatea A avea o creanta fata de societatea B, iar societatea B avea o datorie fata de A, aceste pozitii se reunesc in patrimoniul noii entitati rezultate din absorbtie.
Conform art. 1624 din Codul civil, obligatia se stinge prin confuziune atunci cand, in cadrul aceluiasi raport obligational, calitatile de creditor si debitor se intrunesc in aceeasi persoana:
(1) Atunci cand, in cadrul aceluiasi raport obligational, calitatile de creditor si debitor se intrunesc in aceeasi persoana, obligatia se stinge de drept prin confuziune.
(2) Confuziunea nu opereaza daca datoria si creanta se gasesc in acelasi patrimoniu, dar in mase de bunuri diferite.
Fuziunea este o operatiune foarte complexa, care depinde de numarul societatilor care fuzioneaza, de componenta patrimoniului fiecareia sau de numarul de asociati, dar si de opozitia creditorilor. In functie de aceste elemente, procedura de fuziune poate dura de la 5 luni pana la 1 an! Ghidul Fuziune societati. Tratament fiscal-contabil va arata cum sa gestionati corect aceasta operatiune, fara erori, cu profesionalism si eficienta maxima! Detalii aici >>
Ca urmare, obligatia se stinge prin confuziune atunci cand calitatile de creditor si debitor se reunesc in aceeasi persoana. Aceasta stingere nu este voluntara si nu necesita actiune explicita este un efect automat al fuziunii.
Aceasta stingere de drept nu presupune plata, compensare sau alta manifestare de vointa. Nu este necesara emiterea de facturi de stornare, note de compensare sau alte documente justificative.
Confuziunea este, asadar, un efect automat al fuziunii, rezultand din transmiterea patrimoniului si din contopirea calitatilor de creditor si debitor in cadrul aceleiasi entitati.
Creantele si datoriile dintre societatile implicate intr-o fuziune se sting fara a afecta baza impozabila. Nu se recunosc venituri sau cheltuieli, intrucat stingerea prin confuziune este fiscal neutra.
Concluzie
In concluzie, stingerea facturilor restante dintre societatea absorbanta si societatea absorbita este un efect juridic si contabil al fuziunii, concretizat prin confuziune, potrivit Codului civil. Aceasta operatiune este fiscal neutra, neimplicand venituri/cheltuieli impozabile si neafectand TVA.
Fuziunea este o operatiune foarte complexa, care depinde de numarul societatilor care fuzioneaza, de componenta patrimoniului fiecareia sau de numarul de asociati, dar si de opozitia creditorilor. In functie de aceste elemente, procedura de fuziune poate dura de la 5 luni pana la 1 an!
Raspuns oferit in luna mai 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<