search

Sume suplimentare stabilite de inspectia fiscala. Cum se stinge obligatia de plata?

29 Mai 2024, termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente anului 2023
Inspectia fiscala poate genera neliniste si stres pentru orice contabil sau pentru oricare firma, indiferent de marimea sau industria in care activeaza. Este un proces riguros prin care autoritatile fiscale analizeaza in detaliu situatia financiara si contabila a unei organizatii pentru a verifica daca aceasta respecta legile fiscale. Chiar daca firma este corecta si respecta toate cerintele fiscale, ideea unei inspectii fiscale poate pune presiune pe contabili si pe conducere.
 
Pornim de la urmatorul studiu de caz: "Am avut inspectie fiscala pe TVA pentru 5 ani. A fost stabilita obligatie suplimentara de plata TVA prin Decizie de impunere 50.000 lei aferent anilor anteriori si 20.000 lei pentru anul curent. In fisa ROL la ANAF la TVA figuram cu sume platite in plus de 100.000 lei. In contabilitate apare TVA de plata 0 (dupa plata ultimei sume de TVA declarata in luna anterioara).
 
Cum sting obligatia de plata sume suplimentare? Se compenseaza automat in Fisa ROL suma platita in plus cu TVA de plata stabilita prin decizie de impunere? Dupa ce se stinge obligatia suplimentara de plata voi primi decizie de penalitati si accesorii? Cum inregistrez in contabilitate suma de TVA de plata? Cum inregistrez in contabilitate dobanzile si penalitatile de intarziere si de nedeclarara?

Ce faceti cand organele de inspectie fiscala considera ca nu indepliniti conditiile necesare pentru scutirea de TVA in cazul exporturilor sau operatiunilor intracomunitare? Descoperiti in ghidul Inspectia fiscala si scutirea de TVA solutii/sugestii/recomandari/sfaturi si exemple pentru remedierea deficientelor constate de inspectia fiscala si pentru dobandirea acordului pentru scutirea de TVA.
 
Raspuns: Dupa finalizarea controlului ANAF, se intocmesc urmatoarele tipuri de acte:
 
- Raportul de inspectie fiscala arata rezultatele controlului fiscal si constatarile faptice si legale ale inspectorului;
- Decizia privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale actul fiscal administrativ prin care se comunica rezultatele controlului ANAF;
- Decizia de nemodificare a bazei de impozitare in urma realizarii inspectiei fiscale;
- Decizia de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiei fiscale document fiscal prin care se stabilesc:
- datoriile fiscale suplimentare principale relevante diferentelor de baze de impozitare identificate;
- pentru rezolvarea cu inspectie fiscala anticipata a decontului de TVA cu valori negative cu optiune de rambursare (in cazul in care suma aprobata la rambursare difera de cea solicitata).
 
Conform prevederilor art.95 din Codul de procedura fiscala:
 
(1) Decizia de impunere se emite de organul fiscal competent.
(2) Organul fiscal emite decizie de impunere ori de cate ori acesta stabileste sau modifica baza de impozitare ca urmare a unei verificari documentare, a unei inspectii fiscale ori a unei verificari a situatiei fiscale personale, efectuate in conditiile legii.
(3) Decizia de impunere se emite, daca este necesar, si in cazul in care nu s-a emis decizie referitoare la baza de impozitare potrivit art. 99.
(4) Declaratia de impunere intocmita potrivit art. 102 alin. (2) este asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare, si produce efectele juridice ale instiintarii de plata de la data depunerii acesteia.
(5) in situatia in care legea nu prevede obligatia de calculare a impozitului, declaratia de impunere este asimilata unei decizii referitoare la baza de impozitare.
(6) Decizia de impunere si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii constituie si instiintari de plata, de la data comunicarii acestora, in conditiile in care se stabilesc sume de plata.
 
Conform prevederilor din Codul de procedura fiscala, creantele fiscale se stabilesc astfel:
a) prin declaratie de impunere, in conditiile art. 95 alin. (4) si art. 102 alin. (2);
b) prin decizie de impunere emisa de organul fiscal, in celelalte cazuri.
 
Sumele stabilite prin decizia de impunere se inregistreaza in contabilitate in baza deciziei de impunere si tot in baza deciziei vor fi individualizate si in fisa de platitor.
 
Recomand consultarea permanenta a fisei de platitor, emisa de ANAF. Daca in fisa sintetica de platitor figureaza un tva platit in plus, recomand in primul rand verificarea evidentei fiscale; suma evidentiata pe coloana 13 reprezinta plati care nu sunt distribuite sau rezultate din depunerea unui decont cu tva de recuperat. Cand se depune decont de tva cu suma de recuperat, la acea data, pe fisa se compenseaza din oficiu tva de recuperat din luna curenta cu tva de plata din urma.
 
Dar daca in contabilitate nu exista sold debitor in cont 4423, parerea mea este ca nu puteti efectua si nici nu puteti sa cereti compensarea sumelor. Presupun ca undeva este o eroare daca evidenta fiscala nu este identica cu cea contabila.
 
De aceea recomand inregistrarea si plata sumelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiei fiscale, prin decizia de impunere.

Sume suplimentare stabilite de inspectia fiscala - monografie contabila

In cazul prezentat, propun urmatoarea monografie contabila:
 
1. Inregistrare diferente tva an curent:
635 = 4423 20.000 lei
 
2. Achitare prin banca tva:
4423 = 5121 20.000 lei
 
3. Inregistrare tva ani precedenti:
1174 = 4423 50.000 lei
 
4. Achitare prin banca tva:
4423 = 5121 50.000 lei
 
In mod normal in fisa de platitor se genereaza automat accesorii pentru aceste diferente de tva, pentru care recomand aceiasi monografie contabila.
 
5. Dobanzi an curent:
6581 = 4481
 
6. Dobanzi ani precedenti:
1174= 4481
 
7. Achitare prin banca dobanzi:
4481 = 5121
 
Pentru sumele individualizate in decizia de impunere aferente anilor fiscali precedenti nu se depun declaratii rectificative. Daca se depun aceste declaratii, se dubleaza obligatiile fiscale pe linia TVA, evidentiate in fisa pe platitor a societatii.
 
In decontul de tva, la Randul 40 se preia suma reprezentand diferenta de TVA de plata stabilita de organele fiscale prin decizie comunicata persoanei impozabile, dar nestinsa pana la data depunerii decontului de TVA.
 
Daca suma suplimentara este deja achitata la data depunerii decontului, nu mai inscrieti nimic la acest rand.
 
In concluzie, recomandarea mea este sa verificati fisa platitorului si sa nu efectuati o compensare pana nu va lamuriti de unde provine tva platit in plus de 100.000 lei.


Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.


Foto: pexels.com


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice