Inspectia fiscala poate genera neliniste si stres pentru orice contabil sau pentru oricare firma, indiferent de marimea sau industria in care activeaza. Este un proces riguros prin care autoritatile fiscale analizeaza in detaliu situatia financiara si contabila a unei organizatii pentru a verifica daca aceasta respecta legile fiscale. Chiar daca firma este corecta si respecta toate cerintele fiscale, ideea unei inspectii fiscale poate pune presiune pe contabili si pe conducere.
Pornim de la urmatorul studiu de caz: "Am avut inspectie fiscala pe TVA pentru 5 ani. A fost stabilita obligatie suplimentara de plata TVA prin Decizie de impunere 50.000 lei aferent anilor anteriori si 20.000 lei pentru anul curent. In fisa ROL la ANAF la TVA figuram cu sume platite in plus de 100.000 lei. In contabilitate apare TVA de plata 0 (dupa plata ultimei sume de TVA declarata in luna anterioara).
Cum sting obligatia de plata sume suplimentare? Se compenseaza automat in Fisa ROL suma platita in plus cu TVA de plata stabilita prin decizie de impunere? Dupa ce se stinge obligatia suplimentara de plata voi primi decizie de penalitati si accesorii? Cum inregistrez in contabilitate suma de TVA de plata? Cum inregistrez in contabilitate dobanzile si penalitatile de intarziere si de nedeclarara?
Ce faceti cand organele de inspectie fiscala considera ca nu indepliniti conditiile necesare pentru scutirea de TVA in cazul exporturilor sau operatiunilor intracomunitare? Descoperiti in ghidul Inspectia fiscala si scutirea de TVA solutii/sugestii/recomandari/sfaturi si exemple pentru remedierea deficientelor constate de inspectia fiscala si pentru dobandirea acordului pentru scutirea de TVA.
Raspuns: Dupa finalizarea controlului ANAF, se intocmesc urmatoarele tipuri de acte:
- Raportul de inspectie fiscala arata rezultatele controlului fiscal si constatarile faptice si legale ale inspectorului;
- Decizia privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale actul fiscal administrativ prin care se comunica rezultatele controlului ANAF;
- Decizia de nemodificare a bazei de impozitare in urma realizarii inspectiei fiscale;
- Decizia de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiei fiscale document fiscal prin care se stabilesc:
- datoriile fiscale suplimentare principale relevante diferentelor de baze de impozitare identificate;
- pentru rezolvarea cu inspectie fiscala anticipata a decontului de TVA cu valori negative cu optiune de rambursare (in cazul in care suma aprobata la rambursare difera de cea solicitata).
Conform prevederilor art.95 din Codul de procedura fiscala:
(1) Decizia de impunere se emite de organul fiscal competent.
(2) Organul fiscal emite decizie de impunere ori de cate ori acesta stabileste sau modifica baza de impozitare ca urmare a unei verificari documentare, a unei inspectii fiscale ori a unei verificari a situatiei fiscale personale, efectuate in conditiile legii.
(3) Decizia de impunere se emite, daca este necesar, si in cazul in care nu s-a emis decizie referitoare la baza de impozitare potrivit art. 99.
(4) Declaratia de impunere intocmita potrivit art. 102 alin. (2) este asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare, si produce efectele juridice ale instiintarii de plata de la data depunerii acesteia.
(5) in situatia in care legea nu prevede obligatia de calculare a impozitului, declaratia de impunere este asimilata unei decizii referitoare la baza de impozitare.
(6) Decizia de impunere si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii constituie si instiintari de plata, de la data comunicarii acestora, in conditiile in care se stabilesc sume de plata.
Conform prevederilor din Codul de procedura fiscala, creantele fiscale se stabilesc astfel:
a) prin declaratie de impunere, in conditiile art. 95 alin. (4) si art. 102 alin. (2);
b) prin decizie de impunere emisa de organul fiscal, in celelalte cazuri.
Sumele stabilite prin decizia de impunere se inregistreaza in contabilitate in baza deciziei de impunere si tot in baza deciziei vor fi individualizate si in fisa de platitor.
Recomand consultarea permanenta a fisei de platitor, emisa de ANAF. Daca in fisa sintetica de platitor figureaza un tva platit in plus, recomand in primul rand verificarea evidentei fiscale; suma evidentiata pe coloana 13 reprezinta plati care nu sunt distribuite sau rezultate din depunerea unui decont cu tva de recuperat. Cand se depune decont de tva cu suma de recuperat, la acea data, pe fisa se compenseaza din oficiu tva de recuperat din luna curenta cu tva de plata din urma.
Dar daca in contabilitate nu exista sold debitor in cont 4423, parerea mea este ca nu puteti efectua si nici nu puteti sa cereti compensarea sumelor. Presupun ca undeva este o eroare daca evidenta fiscala nu este identica cu cea contabila.
De aceea recomand inregistrarea si plata sumelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiei fiscale, prin decizia de impunere.
In cazul prezentat, propun urmatoarea monografie contabila:
1. Inregistrare diferente tva an curent:
635 = 4423 20.000 lei
2. Achitare prin banca tva:
4423 = 5121 20.000 lei
3. Inregistrare tva ani precedenti:
1174 = 4423 50.000 lei
4. Achitare prin banca tva:
4423 = 5121 50.000 lei
In mod normal in fisa de platitor se genereaza automat accesorii pentru aceste diferente de tva, pentru care recomand aceiasi monografie contabila.
5. Dobanzi an curent:
6581 = 4481
6. Dobanzi ani precedenti:
1174= 4481
7. Achitare prin banca dobanzi:
4481 = 5121
Pentru sumele individualizate in decizia de impunere aferente anilor fiscali precedenti nu se depun declaratii rectificative. Daca se depun aceste declaratii, se dubleaza obligatiile fiscale pe linia TVA, evidentiate in fisa pe platitor a societatii.
In decontul de tva, la Randul 40 se preia suma reprezentand diferenta de TVA de plata stabilita de organele fiscale prin decizie comunicata persoanei impozabile, dar nestinsa pana la data depunerii decontului de TVA.
Daca suma suplimentara este deja achitata la data depunerii decontului, nu mai inscrieti nimic la acest rand.
In concluzie, recomandarea mea este sa verificati fisa platitorului si sa nu efectuati o compensare pana nu va lamuriti de unde provine tva platit in plus de 100.000 lei.
Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia <<