Inspectia fiscala poate genera neliniste si stres pentru orice contabil sau pentru oricare firma, indiferent de marimea sau industria in care activeaza. Este un proces riguros prin care autoritatile fiscale analizeaza in detaliu situatia financiara si contabila a unei organizatii pentru a verifica daca aceasta respecta legile fiscale. Chiar daca firma este corecta si respecta toate cerintele fiscale, ideea unei inspectii fiscale poate pune presiune pe contabili si pe conducere.
Pornim de la urmatorul studiu de caz: "Am avut inspectie fiscala pe TVA pentru 5 ani. A fost stabilita obligatie suplimentara de plata TVA prin Decizie de impunere 50.000 lei aferent anilor anteriori si 20.000 lei pentru anul curent. In fisa ROL la ANAF la TVA figuram cu sume platite in plus de 100.000 lei. In contabilitate apare TVA de plata 0 (dupa plata ultimei sume de TVA declarata in luna anterioara).
Cum sting obligatia de plata sume suplimentare? Se compenseaza automat in Fisa ROL suma platita in plus cu TVA de plata stabilita prin decizie de impunere? Dupa ce se stinge obligatia suplimentara de plata voi primi decizie de penalitati si accesorii? Cum inregistrez in contabilitate suma de TVA de plata? Cum inregistrez in contabilitate dobanzile si penalitatile de intarziere si de nedeclarara?
Ce faceti cand organele de inspectie fiscala considera ca nu indepliniti conditiile necesare pentru scutirea de TVA in cazul exporturilor sau operatiunilor intracomunitare? Descoperiti in ghidul Inspectia fiscala si scutirea de TVA solutii/sugestii/recomandari/sfaturi si exemple pentru remedierea deficientelor constate de inspectia fiscala si pentru dobandirea acordului pentru scutirea de TVA.
Raspuns: Dupa finalizarea controlului ANAF, se intocmesc urmatoarele tipuri de acte:
- Raportul de inspectie fiscala arata rezultatele controlului fiscal si constatarile faptice si legale ale inspectorului;
- Decizia privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale actul fiscal administrativ prin care se comunica rezultatele controlului ANAF;
- Decizia de nemodificare a bazei de impozitare in urma realizarii inspectiei fiscale;
- Decizia de impunere privind obligatiile fiscale principale aferente diferentelor bazelor de impozitare stabilite in cadrul inspectiei fiscale document fiscal prin care se stabilesc:
- datoriile fiscale suplimentare principale relevante diferentelor de baze de impozitare identificate;
- pentru rezolvarea cu inspectie fiscala anticipata a decontului de TVA cu valori negative cu optiune de rambursare (in cazul in care suma aprobata la rambursare difera de cea solicitata).
Conform prevederilor art.95 din Codul de procedura fiscala:
(1) Decizia de impunere se emite de organul fiscal competent.
(2) Organul fiscal emite decizie de impunere ori de cate ori acesta stabileste sau modifica baza de impozitare ca urmare a unei verificari documentare, a unei inspectii fiscale ori a unei verificari a situatiei fiscale personale, efectuate in conditiile legii.
(3) Decizia de impunere se emite, daca este necesar, si in cazul in care nu s-a emis decizie referitoare la baza de impozitare potrivit art. 99.
(4) Declaratia de impunere intocmita potrivit art. 102 alin. (2) este asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare, si produce efectele juridice ale instiintarii de plata de la data depunerii acesteia.
(5) in situatia in care legea nu prevede obligatia de calculare a impozitului, declaratia de impunere este asimilata unei decizii referitoare la baza de impozitare.
(6) Decizia de impunere si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii constituie si instiintari de plata, de la data comunicarii acestora, in conditiile in care se stabilesc sume de plata.
Conform prevederilor din Codul de procedura fiscala, creantele fiscale se stabilesc astfel:
a) prin declaratie de impunere, in conditiile art. 95 alin. (4) si art. 102 alin. (2);
b) prin decizie de impunere emisa de organul fiscal, in celelalte cazuri.
Sumele stabilite prin decizia de impunere se inregistreaza in contabilitate in baza deciziei de impunere si tot in baza deciziei vor fi individualizate si in fisa de platitor.
Recomand consultarea permanenta a fisei de platitor, emisa de ANAF. Daca in fisa sintetica de platitor figureaza un tva platit in plus, recomand in primul rand verificarea evidentei fiscale; suma evidentiata pe coloana 13 reprezinta plati care nu sunt distribuite sau rezultate din depunerea unui decont cu tva de recuperat. Cand se depune decont de tva cu suma de recuperat, la acea data, pe fisa se compenseaza din oficiu tva de recuperat din luna curenta cu tva de plata din urma.
Dar daca in contabilitate nu exista sold debitor in cont 4423, parerea mea este ca nu puteti efectua si nici nu puteti sa cereti compensarea sumelor. Presupun ca undeva este o eroare daca evidenta fiscala nu este identica cu cea contabila.
De aceea recomand inregistrarea si plata sumelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiei fiscale, prin decizia de impunere.
In cazul prezentat, propun urmatoarea monografie contabila:
1. Inregistrare diferente tva an curent:
635 = 4423 20.000 lei
2. Achitare prin banca tva:
4423 = 5121 20.000 lei
3. Inregistrare tva ani precedenti:
1174 = 4423 50.000 lei
4. Achitare prin banca tva:
4423 = 5121 50.000 lei
In mod normal in fisa de platitor se genereaza automat accesorii pentru aceste diferente de tva, pentru care recomand aceiasi monografie contabila.
5. Dobanzi an curent:
6581 = 4481
6. Dobanzi ani precedenti:
1174= 4481
7. Achitare prin banca dobanzi:
4481 = 5121
Pentru sumele individualizate in decizia de impunere aferente anilor fiscali precedenti nu se depun declaratii rectificative. Daca se depun aceste declaratii, se dubleaza obligatiile fiscale pe linia TVA, evidentiate in fisa pe platitor a societatii.
In decontul de tva, la Randul 40 se preia suma reprezentand diferenta de TVA de plata stabilita de organele fiscale prin decizie comunicata persoanei impozabile, dar nestinsa pana la data depunerii decontului de TVA.
Daca suma suplimentara este deja achitata la data depunerii decontului, nu mai inscrieti nimic la acest rand.
In concluzie, recomandarea mea este sa verificati fisa platitorului si sa nu efectuati o compensare pana nu va lamuriti de unde provine tva platit in plus de 100.000 lei.
Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<