search

Tratamentul contabil si fiscal pentru lichidarea unui magazin

Cartea Verde a Contabilitatii: solutii practice, explicatii si recomandari din partea specialistilor

O firma are ca obiect de activitate comercializarea medicamentelor, dar a avut si un magazin de produse informatice, care nu aducea venituri de aceea s-a decis lichidarea magazinului. In aprilie 2012 s -a depus notificarea si inventarul la primarie ca de la 01.05.2012 sa fie facuta lichidarea de sold. Valoarea stocului s-a scazut de la 73.330 la 11.000 lei conform inventarului facut. In luna mai s-a vandut numai o parte a stocului in valoare de 6.700 lei. In continuare patronul vrea sa puna in functiune un mic atelier pentru repararea produselor informatice si sa se ocupe de comert pe internet. Vom stabili daca in cazul stocului ramas dupa lichidare si care va fi folosit ca piese de schimb poate fi lasata valoarea scazuta conform inventarului sau daca aceasta se reevalueaza la valoare de cumparare.

In plus, se va stabili ce documente sunt necesare pentru justificarea cheltuielilor cu marfa sa fie deductibila, precum si ce formule contabile se intocmesc la inceputul si sfarsitul lunii de lichidare.


Lichidarea stocurilor de marfa se efectueaza conform prevederilor O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serv iciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare precum si conform Normelor metodologice de aplicare a O.G. nr. 99/2000, aprobate prin H.G. nr. 333/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 235/2003.

Vanzarea de lichidare este orice vanzare precedata sau insotita de publicitate si anuntata sub denumirea de "lichidare" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu amanuntul.

Vanzarile de lichidare sunt supuse notificarii in baza unui inventar detaliat al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sa justifice cu documente legale provenienta produselor respective.

Notificarea se face la primaria localitatii in a carei raza teritoriala este amplasata structura de vanzare sau, dupa caz, la primariile sectoarelor municipiului Bucuresti, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare in situatia incetarii activitatii, a schimbarii profilului structurii de vanzare si modificarii conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare si cu cel putin 5 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare in celelalte situatii.

Se pot lichida numai produsele inscrise in lista de invent ar aferenta notificarii si aflate in stocul unitatii comerciale la data depunerii/transmiterii notificarii. Se pot lichida numai produsele care fac parte din stocul structurii de vanzare si a caror contravaloare a fost achitata de comerciant la data depunerii/transmiterii notificarii sau dupa caz a emiterii hotararii judecatoresti.

Produsele detinute in antrepozite si/sau in depozite situate in afara structurii de vanzare pentru care a fost facuta notificarea nu intra in componenta stocului de lichidat. Prin urmare, reducerea pretului de vanzare sub nivelul pretului de achizitie se poate face numai in conditiile in care acele stocuri sunt vandute, conform termenilor si conditiilor din notificare.

Utilizarea stocurilor in activitatea de reparatii presupune deascarcarea de gestiune a acestora la costul de achizitie, nu la valoarea pretului de vanzare redus.

Inregistrarea in contabilitate la inceputul lunii de reduceri

- Inregistrarea in rosu a diferentelor de valoare a stocului determinata ca urmare a reducerii pretului unitar de vanzare al marfurilor:

371 = % - cu diferenta de pret de vanzare total

"Marfuri" 378 - cu diferenta de adaos comercial
"Diferente de pret la marfuri"
4428 - cu diferenta de "TVA aferenta"
"TVA neexigibila"

- Inregistrarea in cursul lunii a vanzarii marfurilor:

411/5311 = % - cu pretul total de vanzare redus
"Clienti"/"Casa in lei" 707 - cu venitul din vanzarea marfurilor
"Venituri din vanzarea marfurilor "
4427 - cu TVA aferenta venitului
"TVA colectata"

- Descarcarea de gestiune a marfurilor vandute:

% = 371- valoarea marfurilor la pretul de vanzare redus
607 "Marfuri" - valoarea la pret de achizitie
"Cheltuieli privind marfurile"
378 - adaosul comercial redus (recalculat)
"Diferenta de pret la marfuri"
4428 - TVA aferenta stocului vandut
"TVA neexigibila"
- Descarcarea de gestiune in cazul vanzarii sub costul de achizitie:
% = 371
"Marfuri" - valoarea marfurilor la pret de achizitie
607
"Cheltuieli privind marfurile"
4428 - TVA aferenta stocului vandut
"TVA neexigibila"


Documentele justificative

Pentru justificarea deducerii cheltuielilor privind descarcarea de gestiune si a TVA aferenta achizitiei marfurilor sunt necesare:
- notificarea depusa la primarie si dovada ca aceasta a fost depusa
- lista de inventar intocmita pentru marfurile aflate in lichidare
- respectarea perioadei prevazute si a tuturor conditiilor impuse de O .G. nr. 99/2000.
- documentele de provenienta a marfurilor.


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice