Intrebare: Daca notificarea de trecere la sistemul de TVA la incasare nu se depune la organele fiscale pana pe 25 octombrie 2012, respectivele firme sunt inregistrate din oficiu la 01 ianuarie 2013?
Se aplica penalitati sau amenzi daca nu se depune notificarea?
Raspuns:
Asa cum ati precizat si dvs., chiar daca nu depune notificarea pana la 25 octombrie 2012, persoana impozabila respectiva urmeaza a fi inscrisa din oficiu in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare incepand cu data de 1 ianuarie 2013.
Obligatia depunerii notificarii pana la data de 25 octombrie 2012 inclusiv rezulta din prevederile art. II din OG 15 din 23 august 2012 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal “In scopul aplicarii prevederilor alin. (1), persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare incepand cu data de 1 ianuarie 2013 are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 octombrie 2012 inclusiv, o notificare din care sa rezulte ca cifra de afaceri realizata in perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012”.
Indiferent de faptul ca depune sau nu depune notificarea, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA este obligata sa aplice sistemul TVA la incasare. Desi prin legislatia adoptata pana in prezent nu se precizeaza acest aspect, consider ca inscrierea din oficiu in Registru ar trebui notificata contribuabilului de catre organul fiscal competent.
Necunoasterea obligatiei de aplicare a sistemului de plata TVA la incasare ar afecta persoana obligata sa aplice acest sistem in situatia in care nu ar achita facturile furnizorilor sai. Astfel, in cadrul unei inspectii fiscale partiale privind TVA, organul de control ar anula dreptul de deducere a TVA aferenta facturilor neachitate, ceea ce ar conduce la stabilirea diferentelor suplimentare de plata care ar genera calculul accesoriilor (majorari si penalitati de intarziere).
De asemenea, in situatia in care nu cunoaste aceasta obligatie, persoana impozabila ar omite sa inscrie pe fiecare factura emisa “sistemul TVA la incasare”, obligatie reglementata prin art. 155 alin. 19 lit. p)“in cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, mentiunea «TVA la incasare»;”
Nedepunerea notificarii impuse prin art. poate fi considerata contraventie in conformitate cu prevederile art. 219 alin. (1) lit. i) din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala conform caruia constituie contraventie “neindeplinirea obligatiilor privind transmiterea la organul fiscal competent sau, dupa caz, la terte persoane a formularelor si documentelor prevazute de legea fiscala, altele decat declaratiile fiscale si declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni”.
Pentru o astfel de contraventie, amenda este cuprinsa intre 1.000 lei si 5.000 lei conform art. 219 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<