search

Ultima frontiera fiscala - gradul de suportabilitate

Politici contabile pentru ONG: modele EDITABILE, usor de personalizat, elaborate in doar 5 minute
"Taxele si impozitele locale vor creste cu 50% sau pana la limita puterii financiare a locuitorilor". Citind titlul stirii de pe Mediafax, am crezut in primul moment ca este o gluma. Cum adica "pana la limita puterii financiare a locuitorilor"?! Si aceasta propozitie era spusa de ministrul Finantelor, Ialomitianu, prospat laureat al unei reviste bancare de prestigiu cu titlul de cel mai bun ministru de finante european?

Am citit cu atentie corpul stirii, cu explicatiile ministrului nostru. "Au fost doua variante trimise de asociatia primarilor, respectiv eliminarea cotei de 20% si sa poata majora in functie de puterea financiara a locuitorilor, iar a doua sa majoram de la 20% la 50%. Pana acum, nu s-a luat nicio decizie. Ministerul Finantelor va merge maine (miercuri-n.r.) in guvern cu ordonanta de urgenta, mai sunt si altele de aprobat", a spus Ialomitianu, intr-o conferinta de presa.

Despre ce cota este vorba, vine cu lamuri textul stirii de agentie. In forma actuala, Codul Fiscal stabileste ca nivelul impozitelor si taxelor locale poate fi majorat anual cu pana la 20% de consiliile locale, judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cu exceptia taxelor pe mijloacele de transport.

In primavara acestui an, Mediafax anunta intentia Guvernului de a permite primarilor sa majoreze taxele si impozitele in functie de necesitatile locale si de "gradul de suportabilitate" al populatiei, prin introducerea unui sistem in care suma impozabila a cladirilor si terenurilor din intravilan sa fie raportata la valoarea de piata, mai mare, a acestora.

In acest moment, initiativele fara precedent ale actualului guvern par sa pregateasca doua fundaturi. In primul rand, guvernul va lua aceasta decizie fara sa avem un instrument credibil cu care sa putem masura "gradul de suportabilitate" fiscala a populatiei. Astazi va fi luata aceasta decizie cu privire la cresterea taxelor si impozitelor locale, decizie fundamentata pe un fantomatic indicator numit "grad de suportabilitate", despre care nu stim nimic. Dar oare stie cineva?

In al doilea rand, recesiunea bate la usa Europei; criza se pregateste sa deseneze traseul celui de-al doilea picior descendent al literei "W" de care ne temeam atat. Principalul partener al Romaniei la capitolul exporturi este Uniunea Europeana. In doi ani de criza, intre 2008 si 2010, 30% dintre exportatorii romani au disparut de pe piata. La acest sfarsit de an, cel de-al doilea exportator roman, Nokia, a inchis portile fabricii de la Jucu. Automobile Dacia, cel mai mare exportator roman, pare sa-si fi pierdut suflul vital, succesul vanzarilor sale diminuandu-se constant in ultimul timp. Iar 2012 se anunta si mai pagubos.

Asadar, pe fundalul scaderii productiei economice, guvernul se pregateste sa majoreze taxele si impozitele pentru populatiei si companii. Este dreptul lui sa incerce acest experiment, desi exista o intreaga cazuistica care-l poate contrazice. Este inutil si contraproductiv. Iar, in acest context, ideea testarii limitei financiare a locuitorilor pare o gluma deloc amuzanta.

Ceea ce incearca sa faca acum guvernul, sub conducerea "celui mai bun ministru de Finante european", mi se pare a fi o serie de acrobatii minore, deloc spectaculoase, insa cu un accentuat potential de risc. Un risc care se traduce in special prin evaziune fiscala, fie doar si prin neplata, fara rea intentie, a taxelor si impozitelor locale datorate de populatie. Si cand spun asta, ma gandesc daca poate cineva sa spuna care este "limita puterii financiare a locuitorilor"?

Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice