Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Voicu Rogojan's Content - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 2

Salt la continut


Voicu Rogojan's Content

There have been 35 items by Voicu Rogojan (Search limited from 25-November 07)



Sort by                Order  

#230260 declaratii pfa incepand cu luna iulie 2010

Postat de Voicu Rogojan on 24 August 2010 - 11:40 AM in Arhiva

Vezi postareak0b3, la Aug 24 2010, 11:13 AM, a spus:

Vezi postareagcip, la Aug 24 2010, 10:46 AM, a spus:

Confirm situatia descrisa de gasil si in Iasi.

Sunt asigurat pt suma de aproximativ 332 lei, la o contributie de 31,3% inseamna aporximativ 100 lei lunar.

In aceasta dimineata am mers la CAS Iasi, am explicat ca platesc deja 31.3% la un venit de 332 lei declarat si
ca as dori sa compltez noua declaratie.

Raspunsul a fost: Din moment ce NU se stie clar care din cele 2 forme se vor lua in calcul (31.3% pt venitul declarat sau 10.5% pt venitul net)
pot contribui in continuare pe baza vechiului contract pana la precizari ulterioare.


Mai confirma cineva aceasta situatie?


La fel am primit si eu raspuns ieri (tot la CAS Iasi). Nu pot spune insa ca ma simt 100% SIGUR pe acest raspuns.

Azi voi merge la Somaj sa depun/platesc conform calculelor mele (pe norma fixa de venit/12 x 0.5%) si... astept.

Veti plati 31,3% din ce-ati declarat, iar in Septembrie cand se vor clarifica treburile in institutie, veti plati diferenta retoractiv (intre ce ati platit acuma si ce a ramas din cei 10,5% din venitul net pe iulie).
Legea e in vigoare si normele sunt cat se poate de clare:

10,5% din venitul net Contributie pensii
0,5% din venitul net Contributie fond somaj
5,5% din venitul net contributie fond asigurari sanatate
16% impozit pe venit

Ca functionarii isi dau cu stangul in dreptul, si nu au soft, nu au norme interne asta e partea a 2a. Asta NU inseamna ca scapam de plata.
Amenzi nu se vor da , nici penalitati deoarece e harababura si nu exista nici o baza legala.

Referitor la norma de venit. Norma de venit reprezinta venitulul net. Ca urmare platiti 16,5% din norma contributii.

Si ca si clarificare: Legea pensiilor (19/2000) si OUG 58/2010 sunt ambele in vigoare. In caz ca 2 legi se bat cap in cap, legea cea mai noua are prioritate. Articolele referitoare la contributia pentru PFA in Legea veche sunt anulate de Legea noua (ordonanta de urgenta).

Indiferent de ce va zic functionarii, treaba e cat se poate de clara.

Ca urmare, sa nu ne culcam pe ureche ca am scapat, ca am platit ca inainte de 1 iulie. NU. Contractul vechi cu casa de pensii este nul, incepand cu 1 iulie. Vom plati diferenta, dupa ce se vor organiza institutiile si vor avea softul/intrumentele necesare preluarii declaratiilor si inregistrarii lor.

La Cluj-Napoca deja se preiau ambele declaratii. La pensii am platit la inceputul lunii 22 RON (31,3% din venitul meu asigurat de 70 RON) si 10,5% din venitul net pe luna iulie. Ca urmare din 10,5% din venitul net pe iulie mi s-au scazut cei 22 RON ce i-am platit inainte. Ca urmare am platit diferenta intre cei 22 RON si 10,5% din venitul net. Adica peste 200 lei.

La cei cu norma, vor imparti norma anuala la 12 , si vor introduce 1/12 din norma la Venitul net. Si la pensii si la somaj.

Sfatul meu e sa va faceti calculele bine, sa va organizati bine contabilitatea si tot ce trebuie. Ajustati facturile clientilor vostri, deoarece incepand cu 1 iulie , avem de platit 16,5% din venitul net contributii si 16% din venitul net impozit.

Va fac un scurt calendar aici despre cum e procedura la VENIT REAL:

Ianuarie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara (Decembrie)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Februarie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Martie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 15 - Plata 16% impozit pe venit din venitul estimat pe anul anterior (conform deciziei de impunere Declaratiei 220)
Data de 15 - Plata 5,5% CASS din venitul estimat pe anul anterior (conform deciziei de impunere Declaratiei 220)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Aprilie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Mai:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 15 - Declaratie 200 - Venituri anul anterior
Data de 15 - Declaratie 220 - Venit estimat anul curent
Data de 15 - Declaratie CJAS/CAS Bucuresti Venit estimat anul curent
Data de 15 - Plata impozit 16% pe venitul estimat anul curent (conform decizieie de impunere aferente Declaratiei 220)
Data de 15 - Plata CASS 5,5% pe venitul estimat anul curent (conform deciziei de impunere aferente Declaratiei 220)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus
!!! Atentie, La impozit / CAS conform Declaratiei 220 SE SCADE CE ATI PLATIT IN MARTIE. Platiti pe tot anul ca sa scapati de griji.


Iunie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Iulie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

August:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Septembrie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Octombrie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Noiembrie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara (Decembrie)
Data de 15 - Plata impozit pe venit 16% pe anul anterior (conform deciziei de impunere aferente 200)
Data de 15 - Plata CASS 5,5% pe anul anterior (conform deciziei de impunere aferente 200)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus

Decembrie:
Data de 14 - Declaratii pensii / somaj luna anterioara (Decembrie)
Data de 25 - Plata conform declaratiilor de mai sus


Nu pot confirma exactitatea datelor, deoarece acestea sunt schimbatoare.
Dar cam asa functioenaza sistemul

La cei cu norma pe venit, trebuie sa primiti decizia de impuenre odata pe an (primele 3 luni ale anului) si cu aia platit 16% din norma impozit pe venit. Platiti odata in 15 martie sau in 4 rate (trimestrial). La fel si cu sanatatea
Iar la Pensii/Somaj depuneti odata (in ianuarie) declaratia , in care scrieti la venit net Norma impartita la 12. Si platiti lunar pana in 25.

In mare parte, cam asa va functiona. Functionarii deocamdata sunt debusolati, dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne luam dupa ei. Ajustati-va tarifele cu clientii (unde puteti), refacetiva cheltuielile. Unde trebuie sa deduceti mai mult (daca puteti), deduceti.

O zi buna!



#229626 FACTURA catre firma din SUA/Canatada

Postat de Voicu Rogojan on 09 August 2010 - 06:11 PM in Arhiva

Buna ziua,

Poate cineva sa ofere un raspuns la aceste intrebari?

Banuiesc ca sunt multi pe acest forum care factureaza societati comerciale din strainatate (UE/non-UE) si nu sunt singur.

Best Regards,
Voicu Rogojan



#229522 FACTURA catre firma din SUA/Canatada

Postat de Voicu Rogojan on 07 August 2010 - 05:51 AM in Arhiva

Buna ziua,

Sunt PFA neplatitor de TVA, cu venitul in sistem real.
As dori sa stiu, care dintre dumneavoastra ati mai emis facturi catre firme din afara UE, daca puteti sa ma lamuriti cu urmatoarele:

1. Am inteles ca trebuie sa emit 2 facturi, una in engleza (invoice) cu suma in EUR/USD si una in romana cu suma convertita in RON la cursul oficial BNR al zilei in care o emit. Este corect?

2. In momentul in care incasez factura in EUR/USD de la clientul meu din New Jersey, SUA, cum o trec in registrul de incasari si plati?
a) In RON, convertit la cursul zilei din data incasarii sau din data facturarii?
b) In USD/EUR in registrul de incasari/plati sau este nevoie de alt registru de incasari si plati in valuta?

3. Trebuie sa duc ceva declaratii suplimentare la fisc in afara de 220/200 ?

Va multumesc anticipat,
Voicu Rogojan



#228430 Inregistrare la cheltuieli bonuri de casa

Postat de Voicu Rogojan on 15 July 2010 - 03:07 PM in Arhiva

Salut,

Se pot inregistra bonuri de casa in registru in limita a 100 RON. Acestea pot fi bonuri de restaurant, benzina, taxi, medicamente. In general sunt bonuri pentru consumabile. Cel putin mie asa mi-a zis contabila.

Vezi postareaDeimara, la Jul 15 2010, 10:25 AM, a spus:

Imi raspunde si mie cineva, va rog?



#227108 Ce intelegeti din "răspundere în solidar cu firmele cu care lucrează"

Postat de Voicu Rogojan on 20 June 2010 - 12:52 AM in Arhiva

Vezi postareaPopu, la Jun 20 2010, 12:42 AM, a spus:

Vezi postareaVoicu Rogojan, la Jun 20 2010, 01:18 AM, a spus:

Poti sa-mi dai cumva un template pentru contract, sau ma poti ghida spre un site de unde ti-ai luat asa ceva, am incercat sa-ti trimit un PM dar nu merge
Mersi
criss@personal.ro

Sunt membru nou, si nu merge mesageria. Template-uri de contracte cred ca gasesti chiar pe site (conta.money.ro). Cauta pe google formular contract prestari servicii. Trebuie un contract simplu de prestari servicii si tradus in engleza.



#227106 Ce intelegeti din "răspundere în solidar cu firmele cu care lucrează"

Postat de Voicu Rogojan on 20 June 2010 - 12:18 AM in Arhiva

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 11:18 PM, a spus:

@Voicu Rogojan
Multumesc pentru toate informatiile, eu pot sa zic ca sunt un caz fericit, nu am contact de munca cu nici o firma din romania, lucrez cu o firma din state; daca ma poti lamuri cu un lucru, e obligatoriu contractul cu firma din state sau pot sa lucrez doar pe baza de factura ...?Multumesc anticipat!
Fiscul la mine in control prefer sa nu vina, sunt la norma de venit si nu prea tin nici o evidenta :). Acum cu toata agitatia asta probabil o sa caut sa vad ce anume ar trebui sa am minim.

Suntem in aceeasi situatie amandoi. Si eu am contract cu o firma din state. Le emit factura lunara catreo persoana juridica din ro. Eu din pacate nu sunt pe norma de venit, deoarece in Cluj-Napoca norma de venit e exorbitanta (29.000 ron / an). Am preferat venitul real deoarece it imai poti deduce una alta (facultate, abonament mobil, masina, etc). E obligatoriu sa ai contract, iar in contract sa nu fie specificate date care ar putea da impresia unei relatii de subordonare (deci sa nu fie specificat orarul, sau ca tre sa respecti nush ce indicatii, sau mentiuni cu privire la concedii medicale, etc). Sa fie doar mentiunea "partile contractante se obliga sa respecte regulamentele de colaborare stabilite de comun acord". Iar acele regulamente pot fi regulamente interne, puse intr-un document intern sau ceva (poate fi document electronic intr-un sharepoint sau VPN). Ma cam indoiesc ca niste bugetari angajati pe pile cunosc notiunile pe care noi le folosim :) E bine ,deci, sa ai un contract din care sa reiasa clar ca nu esti subordonat. Cel putin de ochii fiscului.

Dupa cum am zis mai sus, aspectele legate de activitatea IT si online nu pot fi verificate de fisc. Nu au competenta, nici atributia. Mai rau, nici nu prea cred ca in afara de Solitaire mai stiu ei sa faca altceva. Iti pui Ubuntu sau Slackware pe laptop sau un FreeBsd, le arati linia de comanda si le zici: nah baieti, cautati probe :))))))

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 11:18 PM, a spus:

Cand faceam referinta la Firma X, ma gandeam la toti angajatii din IT(si nu numai) care isi primesc o parte din venituri pe PFA si au si cartea de munca tinuta de firma cu care au contract ca si PFA, acolo e evidenta subordonarea (cel putin mie asa imi lasa impresia)

Din pacate in acest caz, daca sunt angajati platiti cu o parte din venituri pe PFA e evidenta subordonarea. Poti scapa doar daca activitatea ca PFA in contract e ceva total diferit fata de ce e in contracutl de munca. In acest caz se poate trece total pe PFA. Nu au ei cum sa verifice ca tu lucrezi de la domiciliu sau de la birou. Daca e control pe la birou, deschideti un CS sau un Age of Empries / Heroes 3, si le ziceti ca faceti PC party si va jucati in retea :))))))))

Toata ideea ii sa aratam fiscului ca noi desfasuram activitati comerciale (prestari servicii) si nu muncim pentru firmele respective. Asa vom avea acelasi regim de impozitare ca orice alta activitate comerciala.

Noi, cei din IT avem un renume, prin faptul ca stapanim niste cunostinte pe care gunoaiele din guvern / politica / administratie nu le pot stapani. La urma urmei noi suntem elita Romaniei in materie de exporturi. Nu trebuie sa lasam un guvern nenorocit sa isi bata joc de munca noastra.



#227100 Ce intelegeti din "răspundere în solidar cu firmele cu care lucrează"

Postat de Voicu Rogojan on 19 June 2010 - 10:49 PM in Arhiva

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 12:55 PM, a spus:

Persoanele care au venituri din activități independente vor răspunde în solidar cu firmele cu care lucrează pentru contribuțiile sociale și impozitele datorate dacă banii încasați vor fi asimilați câștigurilor salariale, potrivit unui proiect de OUG pentru modificarea Codului Fiscal.
În cazul reconsiderării unei activități ca activitate dependentă se aplică regulile de determinare a impozitului și a contribuțiilor sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, pentru veniturile din salarii realizate în afara funcției de bază. (...) Orice activitate poate fi reconsiderată drept activitate dependentă în conformitate cu principiul prevalenței economicului asupra juridicului, dacă sunt îndeplinite criteriile prevăzute la art. 7, alin. (1), pct. 2. În cazul reconsiderării unei activități ca activitate dependentă, impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate și virate fiind datorate solidar de către plătitorul și beneficiarul de venit", se arată în proiectul de ordonanță, care ar urma să intre în vigoare la 1 iulie.
Articolul complet e la pagina:
http://www.capital.ro/articol/impozite-mai...tm_campaign=rss

Daca tu lucrezi ca PFA, substituind contractul de munca, ei te vor putea forta sa platesti impozite ca pentru un salariat cu carte de munca. Deci la un venit lunar de 2200 ron vei plati vreo 600-700 ron si angajatorul tau va plati inca 600-700 ron .

Vei plati tot bullshitu de taxe care trebuie sa il plateasca aia cu carte de munca. Si mai rau, va plati si angajatorul tau.

Ca sa scapi de problema asta, trebuie sa renegociezi contractele tale, astfel incat din ele sa reiasa ca sunt de prestari servicii si sa nu reiasa nici o relatie de subordonare intre tine si angajatorul tau. Daca esti pe IT, incearca sa lucrezi de acasa sau de pe laptopul personal.

Oricum fiscul cand vine in control vine la tine acasa, la sediul tau profesional ,deci nu la firma unde lucrezi. Deci majoritatea articolelor nu prea pot fi probate.

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 03:34 PM, a spus:

Din asta eu inteleg ca daca esti PFA si te prinde garda folosind de pilda un calculator la un punct de lucru al platitorului de venit, automat esti considerat dependent de acesta (folosesti baza materiala a platitorului de venit). Prin asta orice PFA care are si contract de munca cu firma X, daca are venituri pe PFA de la firma X, venitul respectiv este asimilat salariului.

Nu prea au cum sa probeze asta, ca sediul tau de PFA e la tine acasa, nu la platitorul de venit. Fiscul vine la tine acasa in control, n-are de unde sa stie ce faci tu toata ziua. Le zici ca lucrezi de acasa, le arati calcul tau, 2-3 site-uri facute de tine, contractele si actele. Pa si pusi. In contract sa nu fie mentionate ore de lucru, sau faptul ca trebuie sa lucrezi la sediul platitorului de venit. Doar cu contractul pot proba ca tu lucrezi la sediul clientului. In rest, in acte sediul tau e acasa, ei n-au de unde sa stie pe unde umbli tu toata ziua. Daca nu estio acasa, ai fost l o bere cu prietenii sau la c***e.

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 03:34 PM, a spus:

Sunt ceva contabili pe site-ul acesta sau sunt doar pfa-uri care au citit intr-o masura mai mica / mai mare codul fiscal si legile statului ...?

E o lege tampita, ca toate legile date de guvernul Boc. Mare lucru n-o sa prea faca.

Vezi postareaPopu, la Jun 19 2010, 05:50 PM, a spus:

Aici am gasit ordonanta de urgenta.
http://codfiscal.money.ro/act-pdf/2010-06-...odul-fiscal.pdf
Litera f) e fenomenala, f) orice alte elemente care reflectă natura dependentă a activității.
Totusi legile nu-s facute sa fie aplicate nu interpretate dupa bunul plac de catre organul fiscal?

Ca punctul f) sa poata fi aplicat, trebuie sa se bazeze ceva. Ei nu pot sa iti dea decizii dupa bunul plac. In caz contrar, ii dai in judecata in contencios administrativ si ei vor trebui sa probeze in instanta ca tu depinzi de platitorul de venit. Daca ei nu au ce proba, orice judecator va anula decizia, deoarece aceste paragrafe de lege de tipul "orice alte elemente..." trebuie probate pe baza unui fapt rational. Adica ei trebuie sa gaseasca ceva concret prin care sa reiasa ca tu depinzi de angajator. In caz contrar, ei n-au ce sa iti faca.

Sunt multe institutii (Politie, Fisc, etc.) care dau amenzi sau decizii pe ochi frumosi. Si in 99% din cazuri acestea sunt contestate si anulate. Vedeti amenzile auto, 90% sunt contestate si mai toate sunt anulate. Din ce cauza? Din cauza ca-s prosti politistii si nu stiu sa le dea :)



#227099 rata masina PFA

Postat de Voicu Rogojan on 19 June 2010 - 10:34 PM in Arhiva

Vezi postareaiorga marian, la Jan 24 2010, 02:08 PM, a spus:

buna ziua. am un PFA (I) si as dori sa stiu daca pot deduce din venituri rata de la masina. masina are contract de comodat cu PFA.

va multumesc

Da, se poate. Treci Masina pe PFA si o amortizezi pe o perioada de X luni / ani. Daca ai luato pe un credit pe 36 luni, amortizezi masina pe 36 de luni (masina trecuta in registru sau in ce acte trebuie si imparti valoarea masinii la 36 de luni) si pui rata de amortizare.

Rata de leasing sau credit la orice produs nu se poate deduce, dar produsul poate fi amortizat daca are valoare mai mare de 1800 ron si o amortizezi.

Un contabil te poate ajuta, eu am fost la 2 contabili si mi-au confirmat ca se poate dar cu AMORTIZARE.

Best Regards,
Voicu Rogojan

Vezi postareaSERBAN MARIANA, la Jun 9 2010, 07:33 AM, a spus:

nu se poate deduce nici o cheltuiala pe comodat

Cum se face ca majoritatea care au masina pe PFA si le deduc pe baza de comodat?
Am intrebat si eu acest lucru la contabili si mi-au confirmat ca se poate dar trebuie avut grija (ordin de deplasare, etc). E mai stufos, dar se poate. Contractul de comodat cu masina il faci tu intre tine ca PFA si masina. Ca urmare tu folosesti masina ca PFA iar benzina , repartiile, service-ul se pot deduce pe PFA, daca o folosesti in scop de PFA. Daca esti PFA pe IT si mergi la un client care sta la 20 km de tine sa ii reinstalezi un windows sau sa ii repari un calculator, iti poti deduce benzina.

La fel e si cu contractul de comodat pe locuinta unde iti desfasori activitatea. Iti deduci cheltuielile pentru camera unde iti desfasori activitatea.

De unde ati scoso ca nu se poate deduce nici o cheltuiala pe comodat? Din contra, comodatul pentru asta e facut.



Vezi postareacorpus, la Jan 24 2010, 07:45 PM, a spus:

Nu.

Gresit, se poate. Dar cu limita si in scopul activitatii ca PFA.

Dupa mentalitatea voastra de aici, nici o cheltuiala n-ar fi deductibila.

Sunteti cumva angajati la fisc, sau sunteti cumva platiti de vreun partid politic sa speriati lumea pe aici?

Sfatul meu: mergeti la un contabil autorizat, pentru 50-100 ron va lamureste tot. Asa am procedat eu. Mai bine dati 50/100 ron decat sa platiti amenzi. Aia de la fisc nu va ajuta cu nimic.



#216409 !Noul proiect de lege a pensiilor / CAS obligatoriu conventii civile / dr...

Postat de Voicu Rogojan on 12 January 2010 - 03:43 AM in Arhiva

Salut,

Mersi de raspunsuri. Intre timp am aflat pe site la realitatea (nu stiu daca am voie sa postez link), dar voi cita:

Citeaza

După ce vineri anunțase că este posibil să se ridice excepția de la plata CAS-ului în cazul contractelor privind drepturile de autor, șeful de la Muncă face acum un pas înapoi.

Mihai Șeitan susține că "unii s-au inflamat în necunoștință de cauză" și că, de fapt nu era vorba decât despre o idee ce urmează să fie analizată la nivelul ministerelor, după ce a fost prezentată în ședința de Guvern de săptămâna trecută.

Ministrul a mai declarat că măsura e posibil să nici nu fie adoptată. Dar dacă totuși se va adopta, ea va fi inclusă în proiectul noii legi a sistemului de pensii și nu va intra în vigoare decât odată cu acesta, adică cel mai devreme în 2011.

Ca urmare s-ar putea aplica din 2011 cel devreme. Oricum nu stiu daca ar fi chiar ni discutie si PFA-ul, deoarece la PFA (fie ca e contract de prestari servicii sau conventie civila) deja e obligatorie pensia (~30% din cat de clari).

Parerea mea personala e ca pentru mine ca PFA daca fac un contract cu cineva sa-i instalez un Linux, va trebui sa ii cer cu 30% mai mult , sau mi-ar lua 30% din instalare doar pt pensie ? Pai aia cu PFA care au si TVA ce se fac? Impozitele se pot deduce, dar ca PFA mai trebuie sa si traiesti... nu poti sa iti decontezi si ciorapii si hainele si cadourile si iesitu in oras, si mersul la c***e , sau berile ce le bei pe terasa.

De asemenea daca se va aplica celor care obtin venituri exclusive din asta. In situatia asta, oricine isi face un SRL cu minim 2 asociati, se autoangajeaza, isi face contract de muncac u 1 ora / zi (iese la vreo 1/8 din salariul minim pe economie) si plateste un 50 ron. la pensie si la revedere.

Altfel, am da faliment cu totii. Personal (nu vreau sa intru in polemica cu nimeni), dar pe mine pensia e ultimul lucru ce ma intereseaza. Mai ales cu noile reglementari cu iesitul la 65 de ani de pensie. Pentru mine ar fi execrabil sa dau pe langa 16% si 5,5%, sa mai dau 31% din ce castig la pensii. Vorba aia, trebuie sa fim sociali, dar totusi..... sa dai 31% pentru o pensie pe care 90% ai sanse sa NU O APUCI NICIODATA? ....
Am 21 de ani, si personal mi se cam rupe in 16 de pensie, intentionez sa lucrez in Romania doar pana ce termin facultatea. Odata ce-am terminato, adio Romania. Ca orice tanar, am un depozit in banca in care pun cam ... 31% din ce castig pentru calatorii si un master in strainatate. Ca vorba aia, la varsta asta te formezi profesional, nu la 40 de ani.

Mi se pare scarbos sa vina Guvernul si sa imi ia acesti bani chiar acum la tinerete, pentru o pensie de care nu ma prea intereseaza. De altfel nu ma prea intereseaza sa mai fiu cetatean roman in urmatorii 5-10 ani, iar motivele mele sunt impartasite de multi.

De altfel, in IT foarte multi sunt chiar angajati ca PFA deoarece angajarea prin PFA permite plata unui "salariu" cu mult mai bun si mai decent. CAS-urile imense sunt una dintre principalele cauze ale salariilor mici de la noi. Ori munca de programator, inginer de sistem sau developer nu e o munca usoara, si nu e pentru oricine. Singura metoda sa atragi astfel de tineri sa lucreze pentru tine ca si firma romaneasca e sa le dai un salariu decent,nu? Eu garantez oricui, cu 1200-1300 ron/luna nici un absolvent de facultate nu se va angaja, in conditiile ni care are alternative suficiente in tarile occidentale. Pe timpul facultatii, din nou nu se va angaja, deoarece munca in IT presupune efroturi mari, iar implica riscul intarzierii absolvirii facultatii. Chiar daca tanarul acumuleaza experienta, el nu isi va risca studiile pentru un salariu mic.
Ori, cu PFA salariul creste cu 30-40%, iar ajunge la un plafon unde un tanar va accepta (cel putin pe timpul facultatii sau in primii ani de experienta) sa lucreze. Angajarea ca PFA in IT e, deocamdata, una din putinele sanse ca un tanar sa aiba parte de un salariu decent. Pe 90% din tineri ii cam doare in 16 de pensia ce o vor primi dupa 65 de ani. Cu nivelul actual de trai, nu prea pauci varsta aia, si daca o apuci, majoritatea avocatilor, contabililor sau informaticienilor batrani lucreaza in continuare si fac bani. Cunosc cazuri.

Numai bine, si raspundeti daca aveti informatii noi,
Voicu Rogjoan



#216329 !Noul proiect de lege a pensiilor / CAS obligatoriu conventii civile / dr...

Postat de Voicu Rogojan on 11 January 2010 - 02:54 PM in Arhiva

Buna ziua,

Vad ca pe foarte multe forumuri inca nu se discuta despre acest proiect de lege, desi este deja larg dezbatut in presa. Referitor la faptul ca se va impune ca obligatorie contributia CAS pentru conventii civile si drepturi de autor.

Eu unul sunt inregistrat ca PFA din Octombrie 2009, si lucrez cu clienti cu contract de presatari servicii.

In acest moment, stiu ca pentru PFA este obligatorie contributia CASS (Sanatate) de 5,5% si pentru CAS (Pensii) de ~31% dintr-un venit declarat (asigurat).

Nelamurirea mea este daca acest nou proiect de lege a pensiilor ne va afecta si pe noi ca PFA ? (Fiind vorba de conventii civile in acest proiect, desi legi (legisatia e varza nu pot gasi definitia exact la conventiile astea, stiu ca se faceau itnr-o vreme intre firme si persoane fizice sau intre persoane fizice si PFA). Si se impozitau cu 10% si erau scutite de restul.

In orice caz, vreau sa stiu (si nu doar eu, ci majoritatea care suntem PFA in acest moment), daca cumva acest nou proiect de lege ne va OBLIGA sa platim 31,3% din TOT ce incasam? (Ce declaram in declaratia 200)? Sau in continuare vom plati 31,3% din cat declaram (intr-o vreme era 29% x 1/4 din salariul mediu brut pe economie, care acuma e ~1830 RON/luna).

As dori, care dintre dumneavoastra sunteti avocati sau contabili sa lamuriti acest lucru, deoarece e o chestiune ce ne ingrijoreaza foarte mult si pe mine, si pe alti prieteni care lucram cu PFA, deoarece daca s-ar aplica aceasta lege, ne e frica sa nu ajungem sa platim peste 50% din tot ce incasam la stat (16%+5,5% sanatate + 31,3% pensii).


Va rog sa imi raspundeti la intrebare care stiti mai multe despre asta, deoarece informatiile gasite pe internet nu sunt complete, iar spre mirarea mea inca nu am vazut discutata aceasta problema pe nici un forum.

Numai bine,
Voicu Rogojan




Cometa SQL