nemrac, la Mar 5 2010, 10:37 PM, a spus:
Greseala mea fost ca nu am dat extrasul complet din OG 65/1994
Dau si eu extras. Dar din alta parte. Poate acum se scapa de intermediarii astia, aparuti asa cum au aparut.
"Aprecieri asupra condiției de funcționare a Corpului experților contabili și contabili autorizați".
Constituția României garantează dreptul la libera asociere a persoanelor. Legislația privind asociațiile și fundațiile prevede condițiile în care se constituie și apoi funcționează în baza unei hotărâri judecătorești asociațiile profesionale.
Prin Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, la propunerea Guvernului, s-a înființat "Corpul experților contabili și contabililor autorizați". Ulterior această ordonanță de guvern a fost aprobată prin Legea nr. 42/1995 și modificată de 11 ori în 10 ani.
Esența problemei supusă dezbaterii este următoarea: În România, prin voința Guvernului, din 1994 s-a inițiat o ordonanță care a stabilit constituirea unei "persoane juridice de utilitate publică și autonomă" pentru ca apoi majoritatea parlamentară care atunci susținea Guvernul să aprobe ordonanța prin Legea nr. 42/1995.
Sesizăm următoarele anomalii, disfuncții și aberații:
"Corpul" s-a constituit prin lege și nu prin liberul consimțământ al cetățenilor care se asociază;
această persoană juridică numită "Corp" este o entitate juridică nedeterminată în știința dreptului;
"Corpul experților contabili și contabililor autorizați" are atribuții care îl fac să se substituie autorităților statului în privința acordării de certificate pentru a exercita profesia (art. 19 din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994);
"Corpul" are personalitate juridică la nivel central, dar la nivel local, filialele județene încasează mari sume de bni de la cei care, în județe, activează obligat în cadrul corpului;
deși funcționează ca și asociație profesională "care de fapt nu s-a constituit în condițiile legii asociațiilor și fundațiilor", "Corpul" este controlat de politic, în speță de reprezentanții Ministerului de Justiție și de cei ai Ministerului de Finanțe care îi avizează regulamentul de funcționare?! (art. 28 din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994);
conform art. 148-150 din Regulamentul de funcționare, "Corpul" se comportă ca și statul, pretinzând și încasând taxe pe care și le stabilește singur, inclusiv cotizații asupra veniturilor anuale ale societăților comerciale și asupra experților contabili care își desfășoară activitatea individual (art. 148-150 din Regulamentul de funcționare al CECCAR, Monitorul Oficial nr. 153 din 28 martie 2001);
prin introducerea în organele de conducere ale "corpului" a reprezentanților Ministerul Finanțelor se înființează prin lege incompatibilități.
Experții contabili sunt controlați profesional la nivelul agenților economici și administrativ la nivelul corpului experților contabili, fapt inadmisibil conform sarcinilor ce revin Guvernului. În același timp, o structură privată devine subordonată Guvernului, deoarece Ministerul de Finanțe are drept de veto asupra hotărârilor emise de acest "Corp".
Se pun în mod firesc următoarele întrebări:
Cum poate Ministerul de Finanțe să aprecieze o evaziune fiscală la nivelul Corpului experților contabili dacă îl conduce, iar "Corpul" cum verifică societățile comerciale și experții în respectarea legii, dacă le pretinde taxe din venituri numite cotizații asupra veniturilor.
Menționăm că noțiunea de "cotizații asupra veniturilor" nu este reglementată de nici o lege. Cu alte cuvinte, "Corpul" este un fel de stat în stat.
Regulamentul "Corpului" publicat în Monitorul Oficial nr. 153/28.03.2001 a asimilat practic, fără lege, "Corpul" cu societățile comerciale ale experților și le pune pe acestea la plată.
Prin aceste prevederi legale, un economist, absolvent de institutut de învățământ superior, pentru a exercita calitatea de expert contabil și contabil autorizat este obligat să se înscrie pentru a face parte din Corpul de specialitate "înființat prin ordonanța de guvern". Acest economist plătește taxa de examen, plătește taxa de înregistrare în "Corp", adică unei "persoane juridice de utilitate publică și autonomă", care dacă nu te acceptă să îi concurezi profesional membrii ei, nu poți să devii expert contabil și contabil autorizat. Pentru ca, totuși, să pătrunzi în acest "Corp" începi să devii "mai flexibil", iar în unele cazuri chiar "corupt", dacă vrei să ai șanse. Atfel riști ca domnii care sunt membri mai vechi ai "Corpului" să nu te accepte să devii de "ai lor" și, de fapt, să te accepte să îi concurezi profesional.
De asemenea el, tânărul economist, entuziast absolvent de facultate, este obligat să plătească sume de bani către acest "Corp", pentru a-l examina și apoi, dacă "e bun", pentru a-l înscrie "între ei".
De regulă, se demonstrează că el, tânărul economist, nu primește chitanța pentru diferite plăți către "Corp", dar acești bani se strâng anual, la nivelul țării, în sume de ordinul miliardelor de lei (zeci, sute de miliarde, cine știe, unde sunt evidențiate și cine le controlează?). Este greu de precizat mărimea acestor sume colectate de la cei care pentru a exercita activitatea de expert contabil sau contabil autorizat.
Aceștia plătesc individual milioane și zeci de milioane de lei, după caz, iar aceste sume încasate nu sunt nici cotizații ale membrilor unei asociații, nu sunt nici venit al unei societăți comerciale, "Corpul nefiind nici asociație și nici societate comercială".
Economiștii în cauză, experți contabili și contabili autorizați, depun jurământ scris față de "o structură asociativă" înființată la inițiativa Guvernului prin lege, "persoana juridică de utilitate publică și autonomă"?!, aflată sub controlul Ministerului de Finanțe, adică al politicului.
Conform Ordonanței Guvernului nr. 65/1994, în urma controlului exercitat de Consiliul Superior al Corpului experților contabili și rapoartelor întocmite de acesta, urmează ca Ministerul de Finanțe să dea curs sau nu (de cele mai multe ori chiar funcție de subiectivismul simpatiei politice) pentru sancționarea agentului economic controlat.
Acești experți contabili țin evidențe contabile și fac bilanțuri financiare, execută expertize contabile pentru justiție în cauze civile și penale, pentru PNA și întocmesc acte pentru bani primiți de la bugetul statului.
Apare inacceptabil ca o profesie de asemenea importantă ca aceea de expert contabil și contabil autorizat să fie recunoscută de o "persoană juridică" a celor pe care urmează să îi "concurezi în profesie" și nu de statul român, cât timp emiterea de acte doveditoare a calificărilor profesionale este un atribut exclusiv al statului, prin Ministerul Educației și Cercetării și, respectiv, Ministerul Muncii, solidarității sociale și familiei.
Anacronismul prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 65/1994, prin care "Corpul" declarat ca fiind "persoană juridică de utilitate publică și autonomă" este o entitate specială, face ca funcționarea acestui "Corp" să transceandă prevederilor Constituției și ale legislației în vigoare.
Acest fapt demonstrează că, în România, în afară de persoane fizice, persoane juridice, instituții de stat și agenți economice, mai avem un specimen juridic aparte, și anume "Corpul experților contabili și contabililor autorizați".
Statul, prin Ministerul Învățământului, eliberează absolvenților de instituții de învățământ superior diplome pentru practica profesiilor, dar "Corpul", doar el, "persoana juridică de utilitate publică și autonomă", art. 17 din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, îți dă dreptul de a exercita o profesie pentru care ai dobândit diploma care atestă calificarea obținută prin studii universitare.
Adică, statul dă diplome de studii superioare care conferă dreptul de a practica profesii, dar și "Corpul", care "este stat în stat", dă dreptul de a exercita funcții publice de specialitate, și anume în acea specialitate care operează cu sume imense și cu soarta agenților economici și a persoanelor fizice și juridice. "Curat murdar" este formularea care se potrivește acestei situații.
Mai mult, dacă ajungi ca economist să lucrezi ca și "expert contabil și contabil autorizat", ești obligat să te asociezi la acest "Corp", unic pe țară, indiferent dacă ești de acord sau nu cu modul cum funcționează "Corpul" și oricum nu ai alternative de asociere profesională în țară pe acest domeniu de activitate.
Conform unei logici bazate pe ideea statului de drept și interesului național, instituțiile statului ar trebui să fie cele care să dea dreptul de liberă practică unei profesii. Acest drept trebuie conferit prin acte eliberate de către stat în condițiile legii și nu să se acorde carnet de membru pentru a exercita o profesie, de către o "persoană juridică declarată de utilitate publică", în alte condiții decât pentru celelalte persoane juridice.
Altfel spus, sunt în situația ca "utilitatea publică", a unei persoane juridice (asociație sau fundație), se declară după o procedură legală, legea privind asociațiile și fundațiile, în timp ce în mod special și separat prin Ordonanța Guvernului nr. 65/1994, art. 17, se declară "persoană juridică de utilitate publică și autonomă" "Corpul experților contabili și contabililor autorizați".
Experții contabili și contabilii autorizați țin evidența contabilă a agenților economici și tot ei au dreptul și capacitatea de a prezenta în justiție expertize pe baza cărora se judecă procese în care sunt implicate patrimonii și sume uriașe sau de care depind libertatea și drepturile civile ale unor cetățeni.
Miza este uriașă!
Calitatea de expert se dovedește cu carnetul de membru al Corpului, structură de tip asociativ, fără ca acest "Corp" să fie asociație, în condițiile legii.
Calitatea de expert contabil este probată cu un carnet al unei asociații înființate prin lege ca și Corp, dar această calitate nu este probată printr-o diplomă eliberată de către instituțiile statului.
Când pleacă din țară, un expert contabil din România nu poate proba calitatea lui de expert printr-un document de stat.
În condițiile de transcendență constituțională și legislativă în care funcționează, "Corpul" acesta colectează mari sume de bani pentru atribuirea calității de expert contabil, dar nu emite diplome de calificare și nici acte cu valoare juridică.
Apar în mod firesc următoarele întrebări:
"Cum este posibil ca o calitate de membru al unei pseudoasociații profesionale să fie mai tare decât o diplomă universitară eliberată de stat prin Ministerul Învățământului?
Cine sunt "profesorii" care pregătesc în câteva luni, pentru exercitarea profesiei de expert contabil și contabil autorizat și mai ales cum sunt ei selectați?
După care acte normative, cât și cum sunt ei retribuiți?
Prin ce act normativ au fost abilitați aceștia să pregătească pentru "eliberarea carnetului de membru al Corpului"?
De ce se substituie acest "Corp" instituțiilor statului?
De ce acest "Corp" ține sub control cei mai pregătiți economiști din întreaga țară?
Care este scopul și cui folosesc aceste anomalii legislative și instituționale?
Aberația se concretizează în aceea că acest "Corp, persoană juridică de utilitate publică și autonomă", se substituie instituțiilor de învățământ superior, solicită și încasează sume de bani într-un cadru legal definit prin favorizare.
Mai mult, prin încălcare Legii nr. 31/1990, a societăților comerciale, așa cum a fost modificată și republicată, prin dispozițiile acestui "Corp" nu pot exista societăți cu obiectul de activitate - expertiza economică de contabilitate, de experți așa-ziși autorizați dacă nu sunt membri ai acestei persoane juridice "de utilitate publică și autonomă" care în fapt este dependent de Guvern, prin Ministerul de Finanțe.
Notarii publici cer aprobarea acestui "Corp" pentru legalizarea actelor de înființare a unei societăți comerciale cu obiect de activitate expertiza contabilă, deși legea nu prevede că trebuie îndeplinită o astfel de condiție.
În mod firesc apare întrebarea: Ce spune într-o astfel de cauză Consiliul Legislativ, care este înființat tocmai pentru a stabili armonizări legislative?
Rămâne ca Guvernul, prin Ministerul Justiției și Ministerul de Finanțe, să vină în fața Parlamentului cu o propunere care să corecteze anomaliile legislative prin care diferite "Corpuri" de experți contabili și contabili autorizați sau auditori sau arhitecți și-au creat prin lobby parlamentar statute profesionale "de stat în stat", prin care controlează, strangulează piața forței de muncă superior calificată și monopolizează funcționarea unor profesii liberale prin legi care contravin principiilor constituționale și ale liberei concurențe.
Costurile serviciilor unor astfel de specialiști din diferite "Corpuri" înrobesc financiar pe cetățeanul obișnuit care abia câștigă bani cât să-și întrețină familia.
Pentru pensionari a devenit un coșmar ca să comande o expertiză contabilă, un proiect de construcție sau să angajeze un avocat sau un notar, datorită onorariilor care se practică.
Toate acestea se petrec doar pentru că piața forței de muncă a acestor profesii nu este liberă.
În astfel de situații de "castă și monopol profesional" instituit au de pierdut doar majoritatea cetățenilor pe care noi, parlamentarii, în postura de aleși ai cetățenilor, avem obligația să îi reprezentăm și să îi apărăm în șansele și drepturile lor constituționale.
De aceea, astfel de erori trebuiesc corectate! "