Pe langa chestiunile semnalate mai sus de care o sa incercam sa ne ocupam cat mai repede, in masura in care vom gasi si sprijin
; as dori sa fac o scurta prezentare a acelor elemente esentiale legate de certficatele digitale calificate, semnatura electronica si apoi o sa incerc sa raspund pe rand acelor intrebari care ne-au fost adresate de multi dintre d-voastra in mod direct. Pentru claritate o sa evit, pe cat posibl, detalii sau notiuni tehnice.
Semnatura electronica este reglementata in Romania de Legea Semnaturii Electronice nr. 455/2001 care reprezinta implementarea Directivei Europene referitoare la acelasi subiect. Ce inseamna semnare electronica? In modul cel mai simplu reprezinta o operatiune prin care un document electronic este "marcat" de o persoana.
De ce elemente tehnice am nevoie ca sa semnez electronic? In principiu sunt 3 elemente de baza: un certificat digital calificat, un dispozitiv de tip token (arata ca un fel de memory flash dar are capabilitati criptografice) si aplicatia care realizeaza semnarea documentelor electronice.
Certificatul digital calificat este, hai sa ii spunem asa, un buletin electronic. Acesta contine cel mai adesea date cum ar fi: nume si prenume, adresa de e-mail si uneori organizatia (atunci cand persoana care il utilizeaza vrea sa semneze in numele organizatiei). Toate aceste date sunt semnate de catre certSIGN ca autoritate de certificare acreditata in baza legii semnaturii electronice. Ceea ce este esential de retinut e faptul ca certificatul este
public adica toate datele din el pot fi consultate. Taria lui, ca sa zicem asa, sta practic intr-un element numit cheie privata si care este in mod unic legata de certificat. Cheia privata sta pe dispozitivul de tip token si este protejata printr-o parola care trebuie tinuta secreta. Posesorul certificatului trebuie sa fi singurul care cunoaste respectiva parola.
IMPORTANT
Orice document semnat electronic pe baza unui certificat digital calificat are aceeasi valoare legala ca inscrisul sub semnatura privata, deci este opozabil in justitie utilizatorului. Putem spune astfel ca documentele semnate electronic pe baza certificatului digital calificat au aceeasi valoare ca cele semnate pe hartie.
Aplicatia pentru semnarea electronica a documentelor poate semna pe baza certificatului si a dispozitivului de tip token orice tip de document electronic.
In cazul declaratiilor fiscale pentru ANAF, acestea au deja incorporat mecanismul de semnare electronica si in acest caz nu este nevoie decat de un certificat calificat si de dispozitivul de tip smart card. Nu este nevoie sa achizitionati si o aplicatie de semnare electronica. Daca doriti insa sa semnati si alte tipuri de documente, atunci va trebui sa achizitionati si aplicatia.
Deocamdata atat despre semnatura electronica. O sa iau acum pe rand intrebarile din primul nostru post si o sa incerc sa raspund pe rand la fiecare dintre ele:
De ce anume e nevoie pentru a putea depune declarațiile fiscale on line ?
Asa cum am spus mai sus, singurele elemente de care aveti nevoie sunt un certificat digital calificat si dispozitivul de tip smart card pe care se afla cheia privata asociata acestuia.
Care tip de certificat este necesar unui contabil pentru a depune declarațiile fiscale on line?
In general exista mai multe tipuri de certificate calificate: cele emise pentru persoane fizice si cele emise pe persoane juridice. Diferenta dintre ele consta in aceea ca, in cazul certificatelor pe persoane juridice, mai apare un camp cu organizatia din care faceti parte si in acest caz este nevoie de acordul persoanei juridice ca aveti dreptul sa o reprezentati. Pentru depunerea declaratiilor fiscale se poate folosi orice tip de certificat.
Cum trebuie să procedeze un contabil pentru a intra în posesia unui certificat ?
Cel mai simplu este sa ne contactati direct la aceasta adresa
http://www.certsign....ertsign/contact si noi va vom transmite procedura si documentele pe care trebuie sa le completati pentru a intra in posesia acestuia. In principiu, este vorba de completarea unui document numit termene si conditii si de realizarea unei identificari.Identificarea se face fie la sediul nostru fie la un notar public.
Un contabil poate folosi același certificat pentru mai multe societăți?
Raspunsul este da; unul din marile avantaje ale trecerii la certificatele digitale calificate in locul vechilor certificate emise de ANAF este ca acum cu un singur certificat califica se pot depune declaratii fiscale pentru oricate firme.
Dar pe mai multe calculatoare?
Certificatul calificat poate fi utilizat pe orice computer. Nu este necesar sa instalati decat drivere-ele pentru dispozitivul de tip token. Totusi, ca o recomandare, incercati sa il utilizati numai pe acele calculatoare care au un minim de protectie (gen firewall si antivirus la zi).
Cât timp este valabil un certificat?
Un certificat digital calificat este valabil un an de zile. Dupa aceea el trebuie reinnoit. Ce trebuie stiut: nu mai trebuie achizitionat dispozitivul de tip token pentru ca deja il aveti iar documentele pentru reinnoire le puteti transmite semnate electronic (nu mai trebuie sa va prezentati la notar sau la noi).
Mai mulți contabili pot folosi același certificat?
NU; certificatul este personal si atrage raspunderea legala a persoanei pe numele careia a fost emis. Este total interzis sa fie dat dispozitivul de tip token si parola unei alte persoane. Ganditi-va ca cineva tocmai v-ar putea vinde masina
fara ca sa stiti.
Se pot transmite declarațiile fiscale și din afara granițelor țării?
E o intrebare pe care am primit-o dar pe care as extinde-o putin. Se pot transmite orice fel de documente semnate electronic in afara tarii. In acest moment, in Europa, documentele semnate electronic pe baza unui certificat calificat sunt recunoscute din punct de vedere legal intr-un numar de 17 tari. Mai multe detalii despre aceste aceasta lista puteti gasi aici
http://www.certsign....re-noi/companie . Ce este important de retinut este ca peste tot in UE recunoasterea este data de legea locala care implementeaza Directiva Europeana. In aceste 17 tari, recunoasterea certificatelor digitale calificate este data de legea tarii respective.
Am incercat sa fac o prezentare succinta a semnaturii electronice si sa dau raspunsuri la acele intrebari care mi s-au parut mie relevante. Daca nu am fost suficient de clar si exista intrebari va rog sa mi le transmiteti si in masura timpului o sa va raspund. Oricum promit ca cel putin o data pe zi sa fiu prezent
.