Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
mai este obligatoriu de intocmit NIR? - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 3

Salt la continut


mai este obligatoriu de intocmit NIR?

63 replies to this topic

#41 elmin

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 52 Postari:
  • Location:bucuresti

Postat 04 December 2006 - 02:54 PM

Multumesc mult.



#42 dbalmus

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 8 Postari:

Postat 05 January 2007 - 02:34 PM

Cred ca intocmirea NIR-ului este nu numai o problema financiara cat si una de business/management.
In sistemele occidentale o factura se "imperecheaza" (matching) cu comanda si receptia.
De unde stie o persoana care contabilizeaza factura ca aceasta este in regula?
O compara mai intai cu comanda si cu receptia facuta. In sistemele ERP exista chei importante de control ca toate acestea sa fie realizate.
Din punctul meu de vedere toate tipurile de articole care se comanda (si ajung facturi) trebuie sa se receptioneze si sa aiba document de receptie (NIR pentru materiale si Procese verbale de receptie pentru articole nemateriale/servicii). Atunci cand se arhiveaza factura trebuie sa aiba atasate comanda de aprovizionare si documentul de receptie.
Regula este valabila si pentru articolele care se transfera (comanda de aprovizionare devine o comanda de transfer) si alte tipuri de miscari de materiale (la consum exista o dispozitie de consum), etc.




#43 express

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 66 Postari:
  • Gender:Female

Postat 06 January 2007 - 01:43 PM

Ce parere aveti?
Daca firma la care lucrez utilizeaza programul SAP si" "imperecheaza" (matching) factura cu comanda si receptia, mai este obligatorie intocmirea NIR-ului in format romanesc si listarea acestuia?



#44 mony23

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1239 Postari:
  • Location:

Postat 07 January 2007 - 04:28 AM

nu am vazut sa fi scris ceva in legatura cu NIR-ul. normal, acesta este receptia marfii
Am invatat ca succesul se masoara nu atat prin pozitia pe care cineva a castigat-o in viata cat prin obstacolele pe care el le-a depasit incercand sa invinga.



#45 dbalmus

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 8 Postari:

Postat 08 January 2007 - 03:33 PM

Vezi postareaexpress, la Jan 6 2007, 02:43 PM, a spus:

Ce parere aveti?
Daca firma la care lucrez utilizeaza programul SAP si" "imperecheaza" (matching) factura cu comanda si receptia, mai este obligatorie intocmirea NIR-ului in format romanesc si listarea acestuia?
Da, sistemele automate nu exclud tiparirea documentelor legale. Aceste documente permit auditarea in lipsa sistemului - mai ales pentru cei ce vin din exterior si nu au acces la sistem. Pe aceste documente se pun si semnaturi.
Sistemele automate sunt, in general, mai putin sigure decat sistemele manuale. Hartia vine si intareste increderea in tranzactie (vezi tranzactiile cu cardul in care, se mai tipareste o hartie pe care trebuie sa semnezi).



#46 lukstef

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 10 January 2007 - 03:33 PM

dar la retur-uri de marfa catre furnizori ,
se face nir cu minus su nu si se inreg.in conta doar fact.in minus?



#47 dbalmus

    Nou

  • Members
  • Pip
  • 8 Postari:

Postat 10 January 2007 - 03:56 PM

Se face NIR cu minus. In jurnalele din stocuri se utilizeaza numai documente de intrare si iesire din stocuri (NIR, Bon consum, etc) si nu facturi. Faptul ca pe NIR exista si inregistrarea contului de furnizori creaza confuzii.
In alte sisteme contabile lucrurile sunt mai clare se separa nota contabila a facturii de cea a NIR-ului interpunand un cont de "clearing".
Ai de exemplu:
301=CL inregistrea NIR-ului si CL=401 inregistrea facturii. Daca si la noi ar fi la fel evident ca stornarea unui document ar impune automat stornarea celui de-al doilea.

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 09 July 2008 - 03:30 PM




#48 micki_maria

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 21 Postari:

Postat 15 September 2007 - 03:15 PM

Buna, as dori si eu cate un model de NIR si pentru platitori de TVA dar si pentru neplatitori. micki_maria@tahoo.com.
Mersi mult.

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 09 July 2008 - 03:30 PM




#49 gerberasrl

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 2 Postari:

Postat 13 March 2008 - 10:09 PM

Societatea unde sunt administrator cumpara engros lactate si le revinde in aceeasi zi tot cu ridicata.

Societatea nu dispune de depozit, capacitate de stocare si nu are angajat gestionar, nefiind nevoie. Mijlocul de transport este singurul care contine marfa si asta doar temporar, la sfarsitul unei zile ramanand gol.

In acest caz, mai este nevoie de NIR? (asa pretinde ca trebuie contabila ce are in lucru actele mele contabile).

Nu ajung facturile de cumparare si facturile de vindere pentru evidenta marfurilor achizitionate si vandute in acest sistem, neexistand nici un depozit, nici un stoc de marfuri, nici o marfa pastrata de pe o zi pe alta?

Multumesc pentru feed-back si lamuriri, anticipat!



#50 SERBAN MARIANA

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 789 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:BUCURESTI

Postat 14 March 2008 - 08:25 AM

din pacate tot trebuie intocmit NIR
RIANA784


Treburile ce se pot indeplini cu blandete niciodata nu dau gres



#51 ota

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 48 Postari:

Postat 14 March 2008 - 09:31 PM

Daca, ceea ce se cumpara nu este marfa..... si se inregistreaza pe contul 604.... se mai face NIR si Bon de consum?
Multumesc!



#52 flo8200

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 99 Postari:

Postat 15 April 2008 - 08:29 AM

Cum se procedeaza daca la receptie constat ca este o cantitate mai mica decat cea facturata?
Intocmesc NIR-ul cu cantitatea efectiv receptionata si raman cu sold debitor la 401 (pentru ca am platit factura) pana imi trimite furnizorul factura in rosu?



#53 Bea

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 546 Postari:
  • Location:Timisoara

Postat 15 April 2008 - 08:56 AM

inca o data, pentru clarificarea lucrurilor:
"NOTĂ DE RECEPȚIE ȘI CONSTATARE DE DIFERENȚE
(Cod 14-3-1A și 14-3-1/aA)


1. a) Servește ca:
- document pentru recepția bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru încărcare în gestiune;
- act de probă în litigiile cu cărăușii și furnizorii, pentru diferențele constatate la recepție;
- document justificativ de înregistrare în contabilitate.
b) Se folosește ca document distinct de recepție în cazul:
- bunurilor materiale cuprinse într-o factură sau aviz de însoțire a mărfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, în custodie sau în păstrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neînsoțite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezintă diferențe la recepție;
- mărfurilor intrate în gestiunile la care evidența se ține la preț de vânzare cu amănuntul sau en gros (cod 14-3-1/aA).
În alte cazuri decât cele menționate la lit. b), recepția și încărcarea în gestiune, după caz, și înregistrarea în contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care însoțește transportul (factura, avizul de însoțire a mărfii etc.).
2. Se întocmește în două exemplare, la locul de depozitare sau în unitatea cu amănuntul, după caz, pe măsura efectuării recepției. În situația în care la recepție se constată diferențe, Nota de recepție și constatare de diferențe se întocmește în trei exemplare de către comisia de recepție legal constituită.
În cazul în care bunurile materiale sosesc în tranșe, se întocmește câte un formular pentru fiecare tranșă, care se anexează apoi la factură sau la avizul de însoțire a mărfii.
Datele de pe verso formularului se completează numai atunci când se constată diferențe la recepție.
3. Circulă:
- la gestiune, pentru încărcarea în gestiune a bunurilor materiale recepționate (toate exemplarele);
- la compartimentul financiar-contabil, pentru întocmirea formelor privind reglementarea diferențelor constatate (toate exemplarele), precum și pentru înregistrarea în contabilitatea sintetică și analitică, atașată la documentele de livrare (factura sau avizul de însoțire a mărfii);
- la unitatea furnizoare (exemplarul 2) și la unitatea de transport (exemplarul 3), pentru comunicarea lipsurilor stabilite.
4. Se arhivează la compartimentul financiar-contabil.
5. Conținutul minimal obligatoriu de informații al formularului este următorul:
a) pentru formularul cod 14-3-1A
- denumirea unității;
- denumirea, numărul și data (ziua, luna, anul) întocmirii formularului;
- numărul facturii/avizului de însoțire al mărfii;
- numărul curent; denumirea bunurilor recepționate; U/M; cantitatea conform documentelor însoțitoare; cantitatea recepționată, prețul unitar și valoarea;
- numele, prenumele și semnătura membrilor comisiei de recepție; data primirii în gestiune și semnătura gestionarului;
b) pentru formularul cod 14-3-1/aA, pe lângă informațiile de la lit. a) (mai puțin prețul unitar și valoarea), sunt obligatorii și informațiile următoare.
- prețul de achiziție al cantității recepționate; adaosul comercial unitar și total; prețul de achiziție unitar plus adaosul comercial; valoarea la preț de vânzare, inclusiv tva.
"
deci, ceea ce este contabilizat pe un cont de cheltuiala, evident nu intra in vreo gestiune! ca urmare, NU este necesar intocmirea NIRului.
pentru gerbera srl, daca contabilitatea analitica a marfurilor s-ar tine cu metoda global-valorica, n-ar mai fi nevoie de intocmirea NIRurilor pentru marfuri, care au facturi ca document de insotire.
metoda global valorica:
Metoda global-valorică se aplică pentru evidența mărfurilor și ambalajelor aflate în unitățile de desfacere cu amănuntul (magazine, restaurante, bufete etc.), folosindu-se formularul comun "Fișa de cont pentru operațiuni diverse" (cod 14-6-22) și raportul de gestiune, după caz.
Potrivit acestei metode, contabilitatea analitică a mărfurilor și ambalajelor se ține global-valoric, atât la gestiune, cât și în contabilitate, iar controlul concordanței înregistrărilor din evidența gestiunii și din contabilitate se efectuează numai valoric la perioade stabilite de unitate.
Raportul de gestiune se completează pe baza documentelor de intrare și de ieșire a mărfurilor și ambalajelor și de depunere a numerarului din vânzare, iar în fișele valorice (ținute pe gestiuni în cadrul conturilor de mărfuri și ambalaje din contabilitate), înregistrările se fac pe baza acelorași documente.
Soldurile valorice ale mărfurilor și ambalajelor aflate în gestiune se verifică pe baza raportului de gestiune predat la contabilitate, sau cu ocazia inventarierii, după caz.
Bea



#54 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 15 April 2008 - 09:41 AM

Vezi postareaBea, la Apr 15 2008, 09:56 AM, a spus:

pentru gerbera srl, daca contabilitatea analitica a marfurilor s-ar tine cu metoda global-valorica, n-ar mai fi nevoie de intocmirea NIRurilor pentru marfuri, care au facturi ca document de insotire.
Indiferent de metoda aleasa de conducere a contabilitatii analitice a bunurilor, intocmirea receptiilor la intrarea bunurilor in societate este obligatorie, conform Ordinului 1752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene:
126. - (1) Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.
(2) In aplicarea alin. (1) este necesar sa se asigure:
a) receptionarea tuturor bunurilor materiale intrate in entitate si inregistrarea acestora la locurile de depozitare.
……………….
b) in situatia unor decalaje intre aprovizionarea si receptia bunurilor care se dovedesc a fi in mod cert in proprietatea entitatii, se procedeaza astfel:
- bunurile sosite fara factura se inregistreaza ca intrari in gestiune atat la locul de depozitare cat si in contabilitate, pe baza receptiei si a documentelor insotitoare;
- bunurile sosite si nereceptionate se inregistreaza distinct in contabilitate ca intrare in gestiune;



#55 Bea

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 546 Postari:
  • Location:Timisoara

Postat 15 April 2008 - 10:38 AM

nu se pune problema neinregistrarii bunurilor!
metoda global-valorica a fost acceptata ca metoda de evidenta operativa a marfurilor si consta in evidenta valorica pe totalul stocului de marfuri, fara o identificare individuala, tocmai pentru a usura evidenta cointabila a marfurilor de larg consum, care nu se stocheaza in depozite.
in acest caz, factura este documentul pe baza careia se inregistreaza intrarea marfii, in raportul de gestiune zilnic.
si sa nu uitam, ca receptia in sine, este o operatie prin care se constata concordanta dintre starea de fapt si datele inscrise in documentul de livrare.
Bea



#56 flo8200

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 99 Postari:

Postat 15 April 2008 - 11:41 AM

tu vrei sa spui ca daca iti factureaza 10 buc si primesti numai 8 buc, te vei incarca cu 10 buc prin NIR?

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 09 July 2008 - 03:31 PM




#57 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 15 April 2008 - 11:45 AM

In primul rand bunurile intrate in entitate se receptioneaza, apoi se inregistraza in contabilitate- art. 126 OMFP 1752/2005. Receptia se face pe baza facturii sau a documentelor care insotesc bunurile pe timpul transportului. Nu poti detine bunuri la locul depozitarii acestora fara a fi receptionate, chiar daca nu le stochezi pe perioada indelungata, ci le vinzi intr-o perioada scurta de timp. Pentru marfurile vandute sunt obligatorii si informatiile urmatoare: pretul de achizitie al cantitatii receptionate, adaosul comercial unitar si total, pretul de achizitie unitar plus adaosul comercial, valoarea la pret de vanzare, inclusiv tva, iar Receptia se intocmeste in 3 exemplare, exemplarul 2 se returneaza la unitatea furnizoare, exemplarul 3 la unitatea de transport, pentru comunicarea eventualelor lipsuri stabilite la receptionare.



#58 nopris

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1575 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:A invata mai mult unii de la altii si a deveni mai priceputi si mai buni.

Postat 15 April 2008 - 12:15 PM

Vezi postareaflo8200, la Apr 15 2008, 11:41 AM, a spus:

tu vrei sa spui ca daca iti factureaza 10 buc si primesti numai 8 buc, te vei incarca cu 10 buc prin NIR?
Nu. NIR-ul va contine 8 buc. In gestiune si un contabilitate vor intra 8 buc. In caz de diferente, in afara de NIR se face si un Proces verbal de constatare diferente, care se ataseaza la factura. Factura ar trebui platita doar pt.8 buc. Se cere furnizorului sa storneze factura eronata si sa trimita cea corecta sau sa trimita cele 2 bucati lipsa cu Aviz se insotire a marfii. S-ar putea ca furnizorul sa nu recunoasca lipsa. In mod normal furnizorul ar trebui sa aiba un reprezentatnt in comisia de receptie. Daca nu are si nici nu recunoaste lipsa, exista o procedura mai complicata de receptie.
In ce priveste contarea facturii (care are o valoare mai mare decat ceea ce s-a receptionat), nu stiu exact cum e acuma dar mult inainte, pe baza procesului verbal de constatare diferente se considera facturat doar ce s-a receptionat (si corespundea cantitativ dar si calitativ contractului). Furnizorul trebuia ori sa storneze factura si sa trimita una corecta, ori sa trimita si restul nereceptionat.
Drumul catre fericire nu se afla in a face ceea ce iti place, ci in a-ti place ceea ce trebuie sa faci! (Sai Baba)



#59 Bea

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 546 Postari:
  • Location:Timisoara

Postat 15 April 2008 - 12:31 PM

pentru flo200: am spus eu asa ceva?
in fine, ti-a raspuns nopris...

Adaugat in Apr 15 2008, 02:16 PM

pt. Lexiroxi: chiar in normele de intocmire si utilizare a NIR se specifica:

În alte cazuri decât cele menționate la lit. b), recepția și încărcarea în gestiune, după caz, și înregistrarea în contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care însoțește transportul (factura, avizul de însoțire a mărfii etc.).

nu se pune problema nereceptionarii sau neinregistrarii!!!

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 09 July 2008 - 03:33 PM

Bea



#60 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 15 April 2008 - 02:06 PM

Vezi postareaBea, la Apr 15 2008, 02:16 PM, a spus:

...nu se pune problema nereceptionarii sau neinregistrarii!!!
Tocmai recomandai sa nu se faca receptie pentru produse lactate, pe baza faptului ca metoda de contabilitate este global valorica (metoda recomandata de tine). Nu as vrea sa fiu in locul tau in cazul unui control al Garzii financiare si sa nu ai receptii la produsele lactate si sa argumentezi ca Raportul de gestiune se face doar pe baza facturii, ca nu ai receptionat marfa. Receptia se intocmeste pentru toate bunurile stocabile, chiar daca nu le stochezi.






Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL