Postat 26 October 2006 - 01:22 PM
Conferința Națională a experților contabili și contabililor autorizați din România întrunită în ziua de 14 septembrie 2006 potrivit art. 29 din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994 aprobată prin Legea nr. 42/1995, luând act de Hotărârea Guvernului nr. 1052/9 august 2006 publicată în Monitorul Oficial Partea I nr. 732/28 august 2006 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Camerei Consultanților Fiscali, a hotărât trimiterea tuturor instituțiilor în drept ale statului precum și mijloacelor de informare în masă un PROTEST.
PROTESTUL va fi trimis pentru urmatoarele motive:
I. Aspecte procedurale:
1. Regulamentul de organizare și funcționare a Camerei Consultanților Fiscali este emis în aplicarea Ordonanței Guvernului nr. 71/30 august 2001 aprobată prin Legea nr. 198/16 aprilie 2002. Potrivit Ordonanței Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare, aplicarea Ordonanței Guvernului nr. 71/2001 este suspendată. În această situație, Regulamentul respectiv aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1052/9 august 2006 nu are bază legală în vigoare.
2. În vederea emiterii reglementărilor privind consultanța fiscală nu au fost consultate instituțiile și organismele deja existente, cu atribuții în domeniu, deși potrivit reglementărilor în vigoare există o astfel de obligație.
3. Potrivit Legii nr. 200/2004 C.E.C.C.A.R. a fost desemnat autoritatea competentă în domeniul activității de expert contabil și de contabil autorizat. Prin Ordonanța Guvernului nr. 65/1994 aprobată prin Legea nr. 42/1995 C.E.C.C.A.R. a fost mandatat ca gestionar al profesiei de expert contabil și de contabil autorizat iar potrivit standardelor și uzanțelor internaționale activitățile de consultanță, consiliere și asistență fiscală constituie apanajul profesiei contabile, mai precis al experților contabili și contabililor autorizați.
Reglementarea (O.G. nr. 71/2001) a fost suspendată ca urmare a faptului că analiza efectuată de experții europeni în legătură cu profesiile reglementate (Program de asistență RO 2000/IB/OT/01 RO 00036.03) a găsit ca fiind neobișnuită o astfel de reglementare față de bunele practici europene.
Serviciile fiscale, pentru a fi și de calitate, nu pot fi rupte de serviciile contabile ale unui contribuabil.
II. Aspecte de fond:
1. Prin reglementările în cauză au fost lezate interesele celor peste 45.000 de experți contabili și contabili autorizați care obțin în prezent peste 20% din veniturile lor din prestarea serviciilor fiscale.
Un studiu efectuat recent de IFAC (Federația Internațională a Contabililor) a concluzionat că serviciile fiscale sunt furnizate în cea mai mare parte de asociațiile profesionale din domeniul contabilității (Australia, peste 90%, Italia, peste 95%, Japonia, aproape 100%, Suedia, peste 90% etc.).
De asemenea, cifrele statistice ale unui studiu efectuat pe 7 țări europene (între care Franța, Spania și Marea Britanie) demonstrează că cifra de afaceri obținută de firmele de contabilitate din prestarea serviciilor de consultanță fiscală și managerială reprezintă între 31% în Spania și 70% în Suedia din totalul încasărilor.
2. În fapt, este vorba de o confiscare a unor atribuții aparținând unui grup în favoarea intereselor altui grup, însă nu prin metode concurențiale ci prin act administrativ.
Cum grupul favorizat este pus sub controlul și administrarea Ministerului Finanțelor Publice măsura echivalează cu o naționalizare a serviciilor efectuate în prezent - la noi ca peste tot în lume - de sectorul privat.
3. Măsura contravine directivelor europene; astfel, în timp ce Directiva Volkestein prevede liberalizarea circulației unor astfel de servicii, reglementarea în cauză crează un monopol asupra serviciilor liberale și nu orice monopol ci un monopol de stat.
4. Reglementarea conduce la scăderea dramatică a activității uneia din cele mai importante instituții ale statului. Nu e posibil ca o instituție serioasă să emită reglementări fiscale, să stabilească impozite și apoi să acorde și consultanță contribuabilului, primele două plătite de noi toți și ultima direct de contribuabil.
5. Reglementarea are consecințe dramatice asupra contribuabililor și implicit asupra mediului de afaceri și bugetului statului cel puțin din două puncte de vedere:
- creșterea costurilor legate de suprataxa unor noi tarife și onorarii (care în prezent sunt asociate serviciilor contabile) care, fiind deductibile, au impact
asupra veniturilor bugetului de stat;
- este știut că pe axa Fisc ® Contribuabil trebuie să apară o persoană neutră, independentă de ambele părți, care să asigure: contribuabilul, că nu va fi obiect al unor abuzuri și nedreptăți și Fiscul, că respectivul contribuabil respectă legea.
Prin eliminarea acestui specialist neutru - expertul contabil - și închiderea circuitului între Fisc și contribuabil se ridică două probleme:
· cine are interes ca cel care emite reglementarea fiscală și stabilește impozitul, tot el să acorde și consultanța iar în caz de litigiu să efectueze și expertiza, creându-se astfel un monopol total al statului și toate condițiile pentru abuzul de control, hărțuiri fiscale, corupție, evaziune și alte crime economice și pentru introducere în obscuritate a relațiilor contribuabilului cu fiscul?
· care va fi reacția mediului de afaceri în legătură cu aceste aberante măsuri?
Conferința Națională cere Consiliul Superior al C.E.C.C.A.R. să solicite Guvernului României retragerea Hotărârii Guvernului nr. 1052/2006, în caz contrar să solicite instanțelor de drept comun ale statului anularea reglementărilor privind Camera Consultanților Fiscali și recuperarea prejudiciilor cauzate membrilor C.E.C.C.A.R.
oare unde o sa ajungem?