Postat 08 April 2005 - 01:18 PM
Infracþiunea fiscalã asimilatã cu crima
Unul dintre cele mai importante puncte din programul de guvernare, care þine de lupta împotriva corupþiei, s-a realizat prin proiectul noii legi privind combaterea evaziunii fiscale, aprobat astãzi de Guvern în ºedinþa executivã. Infracþiunea fiscalã va fi pedepsitã exclusiv penal ºi va fi asimilatã cu crima, potrivit noii legi pentru combaterea evaziunii fiscale. Mãsura este conformã cu angajamentele europene din Planul de acþiune al Strategiei Anticorupþie, trimis sãptãmâna trecutã la Bruxelles.
„Prin aceastã noua lege se asimileazã faptele de infracþiune fiscalã cu crima în sensul cã pedepsele cu închisoarea aplicate evazioniºtilor - în special pentru faptele care au la bazã prejudicii de sute de mii de euro - sunt la fel de mari ca ºi în cazul infracþiunilor asupra vieþii ºi integritãþii persoanei (de exemplu, omorul)”, a arãtat Primul-ministru Cãlin Popescu-Tãriceanu în cadrul declaraþiei de presã de astãzi, dupã ºedinþa de guvern.
Totodatã, prezenta lege sancþioneazã nu numai faptele propriu-zise de evaziune ci ºi fapte care, chiar dacã nu constituie evaziune prin ele însele, aduc grave prejudicii bugetului de stat. Astfel, este sancþionatã cu închisoarea punerea în circulaþie a formularelor tipizate cu regim special.
Noua lege este mult mai bine structuratã decât reglementãrile actuale ºi prevede în mod expres cã numai faptele sãvârºite cu intenþie sunt incriminate. În acest fel se eliminã posibilitatea sancþionãrii penale a celor care, de exemplu, completeazã greºit o declaraþie de impunere. Stabilirea vinovãþiei - intenþie sau culpa - o fac organele de urmãrire penalã, iar instanþa este cea care în final decide aplicarea sancþiunii.
Pentru rambursãrile ilegale de taxe ºi impozite, pedeapsa este de pânã la 15 ani închisoare, iar asocierea în vederea sãvârºirii unei astfel de fapte se pedepseºte cu pânã la 18 ani închisoare.
Pedepsirea penalã a punerii în circulaþie a tipizatelor cu regim special (facturilor) va fi dublatã de un Ordin al Ministrului Finanþelor privind inactivii, inclusiv cei din vamã. Astfel, cheltuielile înregistrate în contabilitate în baza unor facturi emise de inactivi - adicã de firme fantomã care ridicã de la imprimeria naþionalã facturi pe care le vând ulterior - vor fi nedeductibile fiscal.
Printre infracþiunile prevãzute în proiectul de act normativ, se regãsesc:
- Nerefacerea arhivelor distruse în termenul dispus de organele competente, deºi contribuabilul putea sã o facã (amendã de la 50 milioane lei la 300 milioane lei)
- Refuzul nejustificat al unei persoane, dupã ce a fost somatã, în scris, de trei ori, de a prezenta, conform legii, organelor competente, documentele legale ºi bunurile din patrimoniu, în scopul împiedicãrii verificãrilor financiare, fiscale sau vamale (închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendã)
- Împiedicarea, sub orice formã, a organelor competente, de a intra în sedii, incinte ori pe terenuri, cu scopul efectuãrii verificãrilor financiare, fiscale sau vamale, în condiþiile legii (închisoare de la 6 luni la 3 ani)
- reþinerea ºi nevãrsarea, cu intenþie, în cel mult 30 de zile de la scadenþã, a sumelor reprezentând impozite sau contribuþii cu reþinere la sursã (închisoare de la 1 la 3 ani sau amenda)
- punerea în circulaþie sau deþinerea, fãrã drept, a formularelor tipizate cu regim special (închisoare de la 2 la 7 ani ºi interzicerea unor drepturi)
- tipãrirea sau punerea în circulaþie cu ºtiinþã, de formulare tipizate cu regim special, falsificate (închisoare de la 3 la 12 ani ºi interzicerea unor drepturi)
- stabilirea cu rea credinþã de cãtre contribuabil a impozitelor, taxelor sau contribuþiilor, în scopul obþinerii, fãrã drept, a unor sume de bani cu titlu de rambursãri sau restituiri de la bugetul general consolidat ori compensãri cu sume datorate bugetului general consolidat, chiar dacã fapta nu a avut ca urmare efectuarea de rambursãri sau restituiri de la bugetul general consolidat ori de compensãri cu sume datorate bugetului general consolidate (închisoare de la 3 la 15 ani ºi interzicerea unor drepturi) iar asocierea în vederea sãvârºirii acestei fapte se pedepseºte cu închisoare de la 5 la 18 ani ºi interzicerea unor drepturi.
Se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 8 ani ºi interzicerea unor drepturi urmãtoarele fapte:
- sustragerea de la îndeplinirea obligaþiilor fiscale prin exercitarea de activitãþi fãrã autorizaþia prevãzutã de lege;
- ascunderea bunului ori a sursei impozabile sau taxabile, în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaþiilor fiscale;
- omisiunea, în tot sau în parte, a evidenþierii, în actele contabile sau în alte documente legale, a operaþiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;
- evidenþierea în actele contabile sau în alte documente legale a cheltuielilor care nu au la bazã operaþiuni reale sau evidenþierea altor operaþiuni fictive;
- alterarea sau distrugerea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau alte mijloace de stocare a datelor;
- executarea de evidenþe contabile duble, folosind înscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor;
- sustragerea de la efectuarea verificãrilor financiare, fiscale sau vamale, prin nedeclararea, declararea fictivã sau declararea inexactã cu privire la sediile principale sau secundare ale persoanelor verificate;
- sustragerea, substituirea, degradarea sau înstrãinarea de cãtre debitor ori de cãtre terþe persoane a bunurilor sechestrate în conformitate cu prevederile Codului de procedurã fiscalã ºi a Codului de procedurã penalã.
Pentru un prejudiciu mai mare de 10.000 euro, în echivalentul monedei naþionale, cauzat de infracþiunile enumerate anterior, pedeapsa cu închisoarea va fi de la 3 la 10 ani, peste 100 000 euro prejudiciu, de la 4 la 12 ani, iar în cazul unui prejudiciu de peste 500 000 euro pedeapsa va fi de la 5 la 16 ani. Pentru un prejudiciu mai mare de 1 milion de euro, pedeapsa cu închisoarea va fi între 12 ºi 20 de ani.
Proiectul de Lege mai prevede faptul cã persoanele care au fost condamnate pentru infracþiunile prevãzute în acesta nu vor mai putea fi fondatori, administratori, directori sau reprezentanþi ai societãþii.
Legea este foarte detaliatã, acest lucru fiind cerut în mod expres de cãtre mediul de afaceri în scopul evitãrii eventualelor abuzuri.
La redactarea proiectului de Lege au participat, pe lângã reprezentanþii Ministerelor implicate (Ministerul Finanþelor, Ministerul Justiþiei ºi Autoritatea Naþionalã de Control) ºi reprezentanþi de la Parchetul General.
Proiectul de Lege va fi transmis Parlamentului spre dezbatere în procedurã de urgenþã ºi aprobare. Dupã adoptarea sa în Parlament, Legea va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
La data intrãrii în vigoare a acestei legi, se abrogã Legea nr. 87/ 1994, art. 280 din Legea 53/ 2003 ºi art. 188 din OG nr. 92/ 2003.
Guvernul României - Biroul de presã - 07.04.2005
Ada