Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Dividende - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 11

Salt la continut


Dividende


215 replies to this topic

#201 corneliuss

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 60 Postari:
  • Gender:Male

Postat 25 October 2011 - 10:02 AM

Am cautat in topic, dar nu am gasit o situatie similara:

Societatea are un teren, intravilan, pe care administratorul vrea sa-l ia ca dividend. In balanta, in soldul 117 exista profit din care s-ar putea face oricand repartizarea la dividende. Am inteles ca se incheie un contract de vanz-cump intre societate si administrator, se intocmeste factura (ca si cum ar fi o vanzare)... Deci s-ar plati impozit pe dividende si TVA? Mentionez ca societatea este platitoare de TVA, iar terenul este probabil construibil (nu este nimic construit pe el). Terenul a fost cumparat in 2008, nu a fost reevaluat niciodata.
Ma poate ajuta cineva cum se procedeaza in acest caz? Ce documente ar trebui intocmite si care sunt inregistrarile in contabilitate?

Multumesc.



#202 Mares Stefan

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 526 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 25 October 2011 - 12:20 PM

Vezi postareacorneliuss, la 25 October 2011 - 10:02 AM, a spus:

Am cautat in topic, dar nu am gasit o situatie similara:

Societatea are un teren, intravilan, pe care administratorul vrea sa-l ia ca dividend. In balanta, in soldul 117 exista profit din care s-ar putea face oricand repartizarea la dividende. Am inteles ca se incheie un contract de vanz-cump intre societate si administrator, se intocmeste factura (ca si cum ar fi o vanzare)... Deci s-ar plati impozit pe dividende si TVA? Mentionez ca societatea este platitoare de TVA, iar terenul este probabil construibil (nu este nimic construit pe el). Terenul a fost cumparat in 2008, nu a fost reevaluat niciodata.
Ma poate ajuta cineva cum se procedeaza in acest caz? Ce documente ar trebui intocmite si care sunt inregistrarile in contabilitate?

Multumesc.
Deci , pe de o parte, livrarea/vânzarea de terenuiri fie și intravilane, construibile, este o operațiune scutită de taxă, TVA. (Vezi Codul fiscal art.141 alin.(2) litera f).) Pentru vânzarea terenului, fie și asociatului ori administratorului, se face factură și CONTRACT DE VÂNZARE-CUMPĂRARE în formă autentificată, certificată de un notar public și care se operează, se înregistrează în Cartea funciară. (schimbul de proprietar). Terenul nu trebuie neapărat REEVALUAT, decât dacă, nu există tranzacții similare în zonă, sau prețul "just" ce se poate afla și de la un birou notarial, nu este acceptat de administratorul-cumpărător! Costul reevaluării, dacă se consideră totuși necesar a fi făcută, se poate suporta fie de societate, fie de cumpărător! În cazul dvs. administratorul va prefera prima variantă.
Iar pe de altă parte existând profituri nete reportate, nerepartizate se poate hotărâ, de AGA, repartizarea lor ca dividende și după ce hotărârea AGA este executorie (depusă la ORC și rămasă necontestată) , dividendele se pot distribui. Se stabilește impozitul pe dividende care se plătește și dividendele nete, de plătit, se pot compensa cu creanța născută din facturarea terenului, eventual chiar prin operarea în Registrul de casă a încasării contravalorii terenului vândut și imediat a plății sumei reprezentând dividende distribuite. Și după caz dacă cele două nu sunt egale, diferența de dividende cuvenită peste valoarea terenului se achită cu cash tot atunci sau doar ulterior! Iar dacă dividendele ar fi mai mici decât prețul terenului facturat, atunci cumpărătorul, administratorul va plăti diferența tot atunci sau doar ulterior.
Înregistrările contabile sunt:
Vânzarea terenului 411 (sau 461, sau 455) = 7573 cu valoarea terenului din factură
Concomitent pe baza aceleiasi facturi se trece pe costuri valoarea acestui activ ieșit din patrimoniu 6583 = 211
Repartizarea rezultatelor reportate la dividende pe baza hotărârii AGA 117= 457
Stabilirea impozitului pe dividende de 16 % reținut prin stopaj la sursă, 457 = 446
Plata impozitului pe dividende 446 = 5121
Plata dividendelor nete 457 = 5311
Sau, în cazul nostru, compensarea cu creanța izvorâtă din valoarea terenului vândut 457 = 411 .
Distribuirea dividendelor




#203 corneliuss

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 60 Postari:
  • Gender:Male

Postat 26 October 2011 - 08:14 AM

Vezi postareaMares Stefan, la 25 October 2011 - 12:20 PM, a spus:


Deci , pe de o parte, livrarea/vânzarea de terenuiri fie și intravilane, construibile, este o operațiune scutită de taxă, TVA. (Vezi Codul fiscal art.141 alin.(2) litera f).)

Multumesc mult! Scutit de TVA: adica nu voi scrie nimic in coloana tva? sau scriu scutit de tva (cu sau fara drept de deducere)? Observ totusi ca terenurile construibile intra la exceptii. Tine de interpretare poate?

Scuze off topic si multumesc!



#204 Mares Stefan

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 526 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 26 October 2011 - 10:43 AM

Plătitorii de TVA, emit, întocmesc obligatoriu facturi cu rubrică distinctă pentru TVA , de facturat.
În cazul în care operațiunea facturată este o operațiune scutită de plata TVA, sau se aplică taxarea inversă, etc,etc.etc. pe factură se va menționa explicit articolul, aliniatul și litera din Codul fiscal aplicabil!
De unde va rezulta orice altă implicație pentru părțile implicate în tranzacție, spre exemplu că ar fi sau nu "cu sau fără drept de deducere" ș.a.m.d.



#205 alina79

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 42 Postari:

Postat 26 October 2011 - 09:29 PM

Vanzarea unui teren construibil nu e scutita de TVA
Art. 141 alin 2 lit.f Prin excepție, scutirea nu se aplică pentru livrarea de construcții noi, de părți de construcții noi sau de terenuri construibile. În sensul prezentului articol, se definesc următoarele:

1. teren construibil reprezintă orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa construcții, conform legislației în vigoare;



#206 Mares Stefan

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 526 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 26 October 2011 - 10:39 PM

Vezi postareaalina79, la 26 October 2011 - 09:29 PM, a spus:

Vanzarea unui teren construibil nu e scutita de TVA
Art. 141 alin 2 lit.f Prin excepție, scutirea nu se aplică pentru livrarea de construcții noi, de părți de construcții noi sau de terenuri construibile. În sensul prezentului articol, se definesc următoarele:

1. teren construibil reprezintă orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa construcții, conform legislației în vigoare;

Da, parcă aș accepta punctul dvs. de vedere, numai că a fi intravilan, nu înseamnă că este neapărat și construibil. Dacă ar fi ocupat de o clădire, deci deja construit, atunci nu ar fi vândut ca teren ca atare ci ca și un imobil-clădire cu teren.
De fapt PUZ-ul aprobat de consiliul local al localității pentru zona respectivă ne poate indica întradevăr că pe terenul respectiv se poate sau nu construi și ce fel de construcții se pot edifica. Pe de o parte.
Pe de altă parte societatea plătitoare de TVA vinde asociatului său. Deci dacă vinde cu mențiunea "scutită de TVA" și la data controlului terenul este la fel de liber de orice edificiu, nu văd cum inspectorul să susțină că ba nu e scutită de TVA!
Dacă în schimb deja este ridicată o casă ori o vilă sau alt edificiu la data controlului, atunci ... desigur uită că a fost nu numai construibil, ci chiar s-a construit deja! Numai că ...bun de plată rămâne societatea, firma vânzătoare. Iar TVA-ul de colectat este cotă parte din prețul încasat. Adică ... s-ar putea ca asociatului - cumpărător să-i și convină fortuit sau nu constatarea fiscului!
Ceea ce este RELEVANT pentru oricine care zice-se că vrea să respecte prevederile codului fiscal, dar minimalizând costurile, adică impozitele și taxele datorate, atunci în cazul tranzacțiilor imobiliare - vânzări de terenuri și de clădiri - chiar că sunt nenumărate portițe interpretabile , și eventualele constatări ale fiscului devin vulnerabile, contestabile!
SIMPLU, ELEMENTAR, RAȚIONAL, de la sine înțeles, ar fi ca legea să prevadă că în toate cazurile de achiziție a imobilelor -clădirilor sau terenurilor, de orice natură,și fie că sunt noi sau nu, și de oriunde -doar și numai cumpărătorul datorează obligatoriu, fără excepții, TVA de plată fiscului,la nivelul TVA -ului de colectat, vânzătorul fiind îndreptățit să încaseze doar și numai prețul fără TVA .
După cum tot cumpărătorul este normal să fie obligat să plătească, să suporte și toate taxele și onorariile de transcriere, inclusiv în Cartea funciară a proprietății în favoarea sa!
Dar de ce să fie simplu, dacă se poate ... complicat!

Aceasta postare a fost editata de Mares Stefan: 26 October 2011 - 10:44 PM




#207 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 27 October 2011 - 09:18 PM

Vezi postareacorneliuss, la 25 October 2011 - 10:02 AM, a spus:

Societatea are un teren, intravilan, pe care administratorul vrea sa-l ia ca dividend. In balanta, in soldul 117 exista profit din care s-ar putea face oricand repartizarea la dividende. Am inteles ca se incheie un contract de vanz-cump intre societate si administrator, se intocmeste factura (ca si cum ar fi o vanzare)... Deci s-ar plati impozit pe dividende si TVA? Mentionez ca societatea este platitoare de TVA, iar terenul este probabil construibil (nu este nimic construit pe el). Terenul a fost cumparat in 2008, nu a fost reevaluat niciodata.
Distribuirea de dividende in natura –mijloc fix
1171=457
457=211
635=446 16% - imp. pe dividende daca imp. este platit de societate sau 457=446 imp. dividende platite de asociat.
635=4427 TVA 24% daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial -cf. ART.128 alin.(5), ART.137 alin.(1) lit. c)din CF si pct. 18 alin.(4) si alin.(6) din Norme.



#208 corneliuss

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 60 Postari:
  • Gender:Male

Postat 28 October 2011 - 07:52 AM

Vezi postareaLexiroxi, la 27 October 2011 - 09:18 PM, a spus:


Distribuirea de dividende in natura –mijloc fix
1171=457
457=211
635=446 16% - imp. pe dividende daca imp. este platit de societate sau 457=446 imp. dividende platite de asociat.
635=4427 TVA 24% daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial -cf. ART.128 alin.(5), ART.137 alin.(1) lit. c)din CF si pct. 18 alin.(4) si alin.(6) din Norme.

Asa m-am fost gandit si eu. Totusi, conform art. 128 alin. 5 nu ar trebui facuta si vanzarea terenului?



#209 Mares Stefan

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 526 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 28 October 2011 - 08:32 AM

Terenurile ori clădirile se transcriu pe oricare cumpărător, fie ei și foștii ori actualii asociați numai pe bază de factură și contract de vânzare-cumpărare autentificat la notar.
Pentru a nu eluda aplicarea PREȚULUI JUST AL PIEȚII! Pe de o parte.
Și, pe de altă parte, pentru a respecta preverile-condițiile legale de operare a schimbării proprietarului în Cartea funciară!
Și indiferent că transcrierea ar fi justificată de o distribuire de dividende, altfel imposibil de realizat din lipsă de dividende, sau de o diminuare a capitalului prin retragerea integrală sau în parte a aporturilor inițiale în natură la subscrierea și vărsarea capitalului.
Sau cumva nu mai sunt în vigoare aceste prevederi legale ?!

Apropo: Stimate Lexiroxi De când se aplică, și în ce situații, respectiv -de data aceasta întreb și eu:Unde scrie ? deci baza legală - ca impozitul pe dividende datorat să fie nu dedus din dividendele cuvenite, repartizate fie asociatului fie acționarului (457 = 446) ci să fie trecut pe costuri , adică 635 = 446 ?!
Nu de alta dar acest impozit este calculat și reținut prin stopaj la sursă, și-ntotdeauna plătit de distribuitorul dividendelor, adică de societatea comercială unde s-a sau care a realizat profitul ce fost distribuit drept dividende!Făcând în baza plății impozitului pe dividende înregistrarea 446 = 5121.
Nu de alta dar o societate care este chiar acționar sau asociat la o altă societate, obligatoriu încasează la fel ca orice alt acționar DIVIDENDE NETE!
Deci ... după mine acest impozit nu are cum să ajungă ... pe cheltuieli! Dar ... poate sunt depășit De aceaa vă și întreb.Luminați-mă!Vă mulțumesc anticipat.

Aceasta postare a fost editata de Mares Stefan: 28 October 2011 - 08:39 AM




#210 licitat

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 29 October 2011 - 07:56 AM

Buna ziua tuturor,

Am o mica problema contabila si nu reusesc sa gasesc o solutie. Asa ca va solicit ajutorul.

Societatea a avut profit in 2010. In 2011 s-a hotarat in AGA distribuirea ca dividende suma de 100.000 lei.
S-a depus bilantul in iunie 2011 cu suma in dividende de platit.

Pana astazi s-au platit ca dividende suma de 40.000 lei si s-a virat impozitul corespunzator.

Acum, actionarii s-au razgandit si vor sa faca o noua AGA si sa revina asupra distribuirii de dividende pentru diferenta de 60.000 lei. (Consideram ca ce a fost platit e bun platit)
Cei 60.000 lei urmand a fi distribuiti la rezerve pentru a ajuta activitatea societatii in aceste momente economice dificile.

Tinand cont de faptul ca reglementarea prevazuta in Ordinul 1752/2005 modificat, care prevedea ca "entitatile nu pot reveni asupra inregistrarilor efectuate cu privire la repartizarea profitului" nu se mai regaseste in Ordinul 3055/2009 se pare ca operatiunea se poate face.

Cum se procedeaza dupa hotararea AGA? Se depune o declaratie rectificativa la bilantul din iunie?
Sau pur si simplu pe baza hotararii se fac modificarile in contabilitate si se vor regasi in bilantul de sfarsit de an?

Multumesc anticipat pentru ajutor.



#211 Mares Stefan

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 526 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 29 October 2011 - 06:29 PM

Bilanț rectificativ nu există!.
Deci dacă în cursul exercițiului curent 2011, sunt înregistrate evenimente, operațiuni, hotărâri ori decizii cu repecursiuni contabile referitoare la exercițiile precedente, de reflectat acum în evidența contabilă, se vor face înregistrările, desigur, acum, în exercițiul fianciar 2011.
În bilanțul pe 2011 se vor explicita, menționa de ce dividendele repartizate de 100.000 nu au fost integral distribuite, plătite, ci în cursul anului s-a revenit și 60000 a fost stornat!.
Adică nu se face înregistrarea 457 = 117 60000,
ci se fac înregistrările
121(analitic 2010)= 457 60000 în roșu, deci stornat, și, concomitent
121(analitic 2010)= 117(analitic 2010) 60000 .
Pe baza hotărârii AGA de revenire asupra hotărârii inițiale de repartizare a profitului net pe 2010!
Bilanțul unei firme este întocmit, și verificat, dacă se constată greșeli, se revine și se corectează. Bilanțul "verificat" se supune certificării cenzorilor sau auditorilor. Dacă aceștia au obiecțiuni, , vor să refuze certificarea sau vor să -l certifice doar cu rezerve, CA poate reveni și corecta pentru a se ține cont și conforma părerii, opiniei cenzorilor sau auditorilor. Sau nu. CA nu acceptă să modifice bilanțul. Bilanțul semnat , aprobat de CA se prezintă în AGA. AGA ori aprobă ori îl respinge și dispune modificarea considerată justă! Și-l aprobă în forma refăcută, corectată, la o nouă AGA! Oadată aprobată în AGA , bilanțul devine document CE NU MAI POATE FI SCHIMBAT, MODIFICAT. Orice imixtitudine, modificare de cifre însemnând FALS, și UZ de FALS!
Adică spre exemplu cosmetizarea unui bilanț ca la o proximă licitație să nu fie depunctată firma denotă ÎNSTIGARE LA FALS. Care dacă este realizată este un act FALS, și fiindcă este folosit la licitație, se săvârșește și infracțiunea de uz de fals.
Deci renunțați la rectificative în cazul BILANȚULUI!



#212 licitat

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 6 Postari:

Postat 30 October 2011 - 09:50 AM

Va multumesc pentru raspunsul dvs.

Ca sa verific daca am inteles bine, trebuie ca societatea sa procedeze astfel:
- Se intruneste AGA si hotaraste ca pentru buna desfasurare a activitatii in conditii economice dificile e necesar sa nu se mai plateasca restul de dividende de 60.000 lei
- se storneaza suma de 60.000 lei.
- normal, operatiunile apar in bilantul 2011

Acum sunt lamurit, e clar ca e o operatiune legala.


Vezi postareaMares Stefan, la 29 October 2011 - 06:29 PM, a spus:

Bilanț rectificativ nu există!.
Deci dacă în cursul exercițiului curent 2011, sunt înregistrate evenimente, operațiuni, hotărâri ori decizii cu repecursiuni contabile referitoare la exercițiile precedente, de reflectat acum în evidența contabilă, se vor face înregistrările, desigur, acum, în exercițiul fianciar 2011.
În bilanțul pe 2011 se vor explicita, menționa de ce dividendele repartizate de 100.000 nu au fost integral distribuite, plătite, ci în cursul anului s-a revenit și 60000 a fost stornat!.
Adică nu se face înregistrarea 457 = 117 60000,
ci se fac înregistrările
121(analitic 2010)= 457 60000 în roșu, deci stornat, și, concomitent
121(analitic 2010)= 117(analitic 2010) 60000 .
Pe baza hotărârii AGA de revenire asupra hotărârii inițiale de repartizare a profitului net pe 2010!
Bilanțul unei firme este întocmit, și verificat, dacă se constată greșeli, se revine și se corectează. Bilanțul "verificat" se supune certificării cenzorilor sau auditorilor. Dacă aceștia au obiecțiuni, , vor să refuze certificarea sau vor să -l certifice doar cu rezerve, CA poate reveni și corecta pentru a se ține cont și conforma părerii, opiniei cenzorilor sau auditorilor. Sau nu. CA nu acceptă să modifice bilanțul. Bilanțul semnat , aprobat de CA se prezintă în AGA. AGA ori aprobă ori îl respinge și dispune modificarea considerată justă! Și-l aprobă în forma refăcută, corectată, la o nouă AGA! Oadată aprobată în AGA , bilanțul devine document CE NU MAI POATE FI SCHIMBAT, MODIFICAT. Orice imixtitudine, modificare de cifre însemnând FALS, și UZ de FALS!
Adică spre exemplu cosmetizarea unui bilanț ca la o proximă licitație să nu fie depunctată firma denotă ÎNSTIGARE LA FALS. Care dacă este realizată este un act FALS, și fiindcă este folosit la licitație, se săvârșește și infracțiunea de uz de fals.
Deci renunțați la rectificative în cazul BILANȚULUI!




#213 Mares Stefan

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 526 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Satu Mare

Postat 30 October 2011 - 05:27 PM

Da. Ați înțeles corect.



#214 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 30 October 2011 - 06:23 PM

Si eu stiu ca nu este deajuns sa faci doar contract de vanzare-cumparare (care ar fi deajuns pentru a inregistra in contabilitate) pentru ca cumparatorul are nevoie de Factura, cum ati explicat – eu nu am avut cazul). Se pot plati dividende in natura constand in marfuri, obiecte de inventar, mijloace fixe, iar imp. pe dividende se poate plati si de catre societate in cazul in care nu se recupereaza suma de la asociat, nu este suficienta valoarea distribuita pe dividende si pentru impozit, caz in care cheltuiala este nedeductibila, nefiind facuta in scopul obtinerii de venituri..



#215 pitecan

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 32 Postari:

Postat 13 December 2011 - 12:42 AM

cum se calculeaza pentru anul 2011 impozitul pe dividende platit catre o pers jurid straina?
Multumesc



#216 corneliuss

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 60 Postari:
  • Gender:Male

Postat 10 February 2012 - 10:39 AM

Vezi postareaMares Stefan, la 25 October 2011 - 12:20 PM, a spus:


Terenul nu trebuie neapărat REEVALUAT, decât dacă, nu există tranzacţii similare în zonă, sau preţul "just" ce se poate afla şi de la un birou notarial, nu este acceptat de administratorul-cumpărător! Costul reevaluării, dacă se consideră totuşi necesar a fi făcută, se poate suporta fie de societate, fie de cumpărător!

Patronul vrea sa evalueze terenul, pentru a sti cat sa treaca pe factura si in contract, pentru a nu fi luati la ochi de autoritati.

Intrebare: Aceasta evaluare (reevaluare) trebuie neaparat operata si in contabilitate? Adica sa fac 211 = 105? Si abia apoi sa-l vand? Sau evaluarea sa fie doar o informare, pt a sti cat sa treaca in factura, iar scaderea din gestiune sa se faca la val de achizitie (istorica)?

Multumesc!






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL