Detin o mica firma si tot eu ma ocup de intocmirea actelor primare si de restul se ocupa o firma de contabilitate. Cred ca sant foarte multe persoane in situatia mea. Eu de exemplu de multe ori ma confrunt cu diverse probleme din cauza faptului ca nu stiu ce si cum trebuie sa intocmesc corect.
Din aceasta cauza as dori sa fac un curs de contabilitate primara sau sa achizitionez ceva carti sau brosuri daca exista, eu pana acum nu am gasit nimic si de aceea va rog pe DVS sa imi recomandati daca stiti. Desigur ca exista legislatie in acest sens dar asa cum spuneam nu sunt contabil si multe nu inteleg din legislatie. Eu cred ca si DVS. contabilii aveti mai mult de lucru din cauza ca multe documente nu sunt intocmite corect sau la sfarsit de luna cand primiti actele pentru prelucrare va confruntati cu diverse probleme din cauza ca unii patroni din necunostinta de cauza deruleaza diverse tranzactii si pe urma e greu sa fie incadrate corect.
Eu cred ca ar fi binevenite niste brosuri si din partea DVS a contabililor. Daca are cineva astfel de brosuri va rog frumos sa imi dati si mie.
Am sa redau mai jos cateva din situatiile pe care eu le-am intampinat si nu am stiut cum sa le rezolv la vremea respectiva. Desigur ca pentru DVS sunt lucruri banale dar pentru nestiutori sunt importante si sincer mie imi este jena sa tot deranjez contabilul sa il intreb diverse lucruri. In timp m-am lamurit in legatura cu diverse lucruri dar tot au mai ramas.
Si iata cateva exemple;
- cum se intocmeste corect un NIR pentru firme platitoare de tva si pentru neplatitoare?
- in ce situatii sunt necesare NIR-uri, inclusiv pentru bonurile de combustibil sau nu?
- in ce situatii sunt necesare bonuri de consum? inclusiv pentru combustibil, hartie xerox, etc.?
-ce documente trebuie intocmite pentru obiecte de inventar?
-care sunt obiectele de inventar si care sunt consumabile?
- plafon plati si incasari lei si valuta
- curs valutar folosit la achizitii din strainatate , curs valutar folosit la deconturi?
- alte formulare care trebuiesc intocmite
- si desigur lista poate continua, acum am trecut doar cateva
Si inca o problema care documente trebuie intocmite de cel ce se ocupa de contabilitatea primara si care de catre firma de contabilitate. De ex. cine trebuie sa intocmeasca fisa mijlocului fix?
Eu as fi foarte fericita daca as primi de la firma de contabilitate o lista cu documentele care trebuie intocmite de mine si desigur cu explicatiile necesare.
De asemenea ar fi binevenite si unele sfaturi: de ex.
- daca dorim ca, combustibilul sa fie cheltuiala deductibila trebuie sa intocmim foi de parcurs, daca nu le intocmim nu o sa fie deductibil.
- daca dorim diurna deductibila trebuie sa avem contract de munca.
- daca dorim ca bonurile fiscale sa fie deductibile acestea trebuie sa fie insotite de factura,
- daca dorim sa cumparam valuta, aceasta trebuie facuta doar prin licitatie bancara,
- ca nu se poate achizitiona pe firma orice, chiar daca e cheltuiala nedeductibila,
- si desigur ca si aici lista poate continua.
Stiu ca nu este obligatia contabililor sa ofere consultanta si explicatii patronilor dar o mai buna colaborare ar usura munca atat a patronilor cat si a contabililor.
De regula contabilii sunt foarte ocupati si nu au timp sa discute cu patronii diverse probleme si de aceea consider inca o data ca ar fi binevenite niste brosuri mai complexe si atunci si patronii nu ar fi nevoiti sa tot sune contabilul sa-l intrebe diverse lucruri.
Sau si mai binevenite ar fi niste cursuri de conta primara dar nu stiu daca exista.
Orice sfaturi si sugestii sunt binevenite