incerc cateva raspunsuri ajutatoare:
1. inainte de a va infiinta ca PFA trebuie sa stiti ca o sa vi se atribuie prin certificatul de la Reg Com. un cod CAEN ( la solicitatrea dvs) functie de activitatea pe care doriti sa o prestati
2. functie de acest cod CAEN veti fi impozitat prin una din cele 2 metode valabile in prezent, care se aplica acestor entitati ( PFA, II, IF )
a)
impozitarea pe baza normei de venit ( adica val fixa pe an platit in 4 rate trim, indiferent de venituri si chelt, fara regularizare, fara contabilitate, fara batai de cap
b)
impozitarea venitului net determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla (adica obligatoriu treb sa tineti aceasta contabilitate in partida simpla, vezi OMFP 1040/2004, unde se intregistreaza veniturile, cheltuielile, se face diferenta si asupra rezultatului se aplica 16% reprezentand impozitul datorat. Tot aici se fac si regularizarile, iar plata tot trimestrial. La inceput de an depuneti o declaratie privind venitul net estimat, iar in anul urmator tot la inceput depuneti iarasi o declaratie cu ceea ce ati facut real si vi se calculeaza diferentele in + sai in -
2.1 Platitor de TVA deveniti pe parcurs daca depasiti pragul de care vb, sau daca optati la infiintare pentru aceasta. Indiferent de sistemul de impozitare in care va aflati regulile privind colectarea si evidenta tva sunt aceleasi (vedeti cod fisc.)
3. Probabil cel mai greu moment este sa va decideti asupra codului CAEN, deoarece codurile CAEN supuse impoz pe baza de norma, s-ar putea sa nu includa obiectul de activitate vizat de dvs. Odata ce v-ati descis mergeti la inspectorul fiscal arondat zonei dvs si asigurati-va prin care metoda veti fi impozitat. In general se prefera norma de venit atunci cand veniturile le estimati a fi mari si cheltuielile mici, iar sistemul real atunci cand cheltuielile sunt mari in raport cu veniturile, sau anticipati ca nu veti lucra permanenet, deoarece se micsoreaza baza de impozitare ( venituri minus cheltuieli)
Dvs sunteti singurul in masura sa anticipati aceste calcule.
Ca o opinie, imi permit sa afirm ca este greu sa gasiti in aceasta zona IT un cod CAEN care sa fie impozitat pe baza normei si sa raspunda si cererii partenerilolr dvs, deoarece pe factura pe care o emiteti clientului treb trecut exact ceea ce reprezinta codul CAEN ( aici se mai pot face artificii dar nu va recomand; adica sa va inregistrati una si sa faceti alta, chiar daca pentru inceput principalul dvs partener-fostul angajator- accepta.
Despre a fi sau a nu fi platitor de TVA , parerile sunt oarecum impartite, priciaplul avantaj pe care il consider este acela ca anumiti parteneri prefera sa fiti paltitor de tva, pentru ca si ei la randul laor sa pota deduce tva pe ceea ce dvs ii facturati. De aici rezulta cumva ca s-ar putea sa mai pierdeti ceva clienti in cazul in care nu sunteti platitor, stiut fiind ca "marii" clienti sunt palsati in zona TVA
4. Despre celelate obligatii care le veti avea ca PFA gasiti multe explicatii pe forum, dar ca o parere generala un calcul primar se pote face asa:
din suma X ( total anual) incasata va trebui sa scadeti
- cheltuielile propriu zise cu realizarea serviciulu
-CASS ( sanatate) 5,5% din net
- se pare ca guvernul va obliga la CAS ( pensie) 31,3 %
-tva daca este cazul
-16% impozit ( V-Chelt) sau valorea normei
Inainte de a alege CAEN, discutati cu insp fiscal de zona si tot de la el aflati si care este val normei, daca optati pentru aceasta, pentru a putea alege in cunostinta de cauza
Va doresc succes !
Aceasta postare a fost editata de corpus: 21 January 2010 - 12:02 PM