Nu este un impozit exclusiv al Ministerului de finante publice, doar ca exista abordari diferite ale institutiilor in cauza in privinta veniturilor profesionale:
http://codfiscal.money.ro/articolul-iii-di...arsit%E2%80%A6/
„Modificarile aduse de OUG nr. 82/2010 art. III din O.U.G. nr. 58 reprezinta un pas inainte in clarificarea noii viziuni pe care Guvernul Romaniei o are asupra obligatiei contribuabililor de a contribui la fondurile de asigurari sociale de pensii si de somaj. Cu toate acestea si cu tot efortul facut, nu s-a reusit inca sa se obtina un act normativ pe deplin clar, coerent si corelat cu celelalte acte normative aplicabile in domeniu, care sa stabileasca in mod corect si just atat obligatiile, cat si drepturilor persoanelor care contribuie la constituirea acestor fonduri.
Desi s-a dorit a fi o „clarificare”, noua definitie a veniturilor de natura profesionala pacatuieste prin lipsa de precizie si generalitatea exprimarii. Daca aceasta noua definitie este aplicata in litera ei, atunci principala consecinta este includerea tuturor veniturilor obtinute de persoane fizice in baza oricarui contract civil printre veniturile pentru care se datoreaza contributii la fondurile sociale. Este de altfel abordarea pe care o are Agentia Municipala de Ocupare a Fortei de Munca a Municipiului Bucuresti, institutie care, telefonic, ii informeaza pe cei ce solicita lamuriri ca aceasta este interpretarea pe care ei o dau definitiei veniturilor profesionale.
In contradictie cu agentia mentionata, Casa Nationala de Pensii da o alta interpretare definitiei veniturilor de natura profesionala, excluzand in mod expres, prin precizari afisate pe website-ul propriu, urmatoarele categorii de persoane din randul celor pentru care sunt aplicabile prevederile art. III din OUG 58/2010 modificat prin OUG 82/2010:
„B. (1) Nu fac obiectul prevederilor art. III din OUG58/2010, modificate prin OUG 58/2010, persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume:
a) asociatul unic, asociatii, comanditarii sau actionarii;
b) administratorii sau managerii care au incheiat contract de administrare sau de management;
c) membrii asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) raman, in continuare, supuse asigurarii obligatorii, prin efectul legii, in sistemul public de pensii, pe baza de declaratie de asigurare sociala, aplicandu-li-se prevederile Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare”.
Prin ORDINUL COMUN nr. 1475/2010 din 21 octombrie 2010 (MMFPS) si nr. 2466/2010 din 20 octombrie 2010 (MFP) pentru aprobarea unor instructiuni privind declararea si plata contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj prevazute la art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, publicat in MO 706/22.10. 2010 se stabileste ca incepand cu data de 25.10.2010 contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj calculate si retinute de catre platitorii de venit potrivit art. III alin. (11) din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, cu modificarile ulterioare, denumite in continuare contributii individuale de asigurari, se vor declara la organele fiscale competente in administrarea acestora, subordonate ANAF, prin Formularul 102 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, iar plata se va efectua de catre platitorii de venit in contul unic corespunzator