search
conta.ro cauta meniu
search

A fost aprobat formularul oficial pentru notificarea privind impozitul suplimentar national

Ordinul ANAF nr. 1729/2025 privind aprobarea modelului si continutului formularului "Notificare referitoare la obligatia de declarare si de plata a impozitului suplimentar national" a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 646 din 9 iulie 2025.
 
Acest formular devine instrumentul oficial prin care entitatile vizate isi asuma obligatia de declarare si plata a impozitului suplimentar national, in contextul reglementarilor fiscale europene si nationale aplicabile marilor grupuri de intreprinderi.

Contextul legislativ

La nivel european, Directiva (UE) 2022/2523 stabileste normele privind impozitul suplimentar si reglementeaza categoriile de informatii care trebuie raportate de grupurile de intreprinderi multinationale si de grupurile nationale de mari dimensiuni aflate sub incidenta directivei.
 
Aceasta directiva a fost transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 431/2023, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor mentionate mai sus. Legea a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 8/2024 si a intrat in vigoare la data de 8 ianuarie 2024.
 
Potrivit art. 48 din Legea 431/2023, alineatul (11) prevede ca modelul si continutul declaratiilor informative privind impozitul suplimentar si al formularului de notificare vor fi aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.
 
De asemenea, conform alin. (10), daca in Romania sunt mai multe entitati constitutive care apartin aceluiasi grup, plata impozitului suplimentar national poate fi efectuata de o singura entitate desemnata, prin exercitarea unei optiuni in termen de 6 luni de la ultima zi a exercitiului financiar de raportare.
 
Pe baza acestor prevederi si avand in vedere urgenta operationalizarii mecanismului de notificare, ANAF a elaborat ordinul prin care se aproba formularul si instructiunile aferente.

Instructiuni de completare si transmitere a formularului

Entitatile raportoare trebuie sa utilizeze formularul "Notificare referitoare la obligatia de declarare si de plata a impozitului suplimentar national", impreuna cu programul de asistenta disponibil pe portalul ANAF – sectiunea Servicii online > Descarcare declaratii electronice.

Format si modalitate de transmitere

  • Formularul se transmite in format electronic (PDF cu fisier XML atasat)
  • Trebuie semnat electronic
  • Se depune exclusiv online, prin portalul e-guvernare
 
Formularul trebuie transmis catre organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de contribuabil.
 
Pentru a putea semna si transmite formularul, entitatile raportoare trebuie sa detina un certificat digital calificat, emis conform Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnaturii electronice, marcii temporale si prestarea serviciilor de incredere.

Reguli pentru modificarea si corectarea datelor

Orice modificare a formularului aprobat se aduce la cunostinta contribuabililor prin publicare pe portalul ANAF, cu minimum 15 zile inainte de aplicare.
 
Corectii ale informatiilor transmise se pot face:
La initiativa entitatii raportoare
 
La solicitarea altei jurisdictii raportoare, transmisa prin intermediul ANAF

Tipuri de corectii permise

Modificarea sau completarea informatiilor initiale, daca acestea au fost incorect sau incomplet raportate
 
Anularea informatiilor initial transmise
 
Important: notificarea rectificativa trebuie sa contina toate informatiile din formularul initial, inclusiv cele care nu difera fata de formularul initial.


Autor: Ionut Jinga
Sursa:PortalContabilitate.ro

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit