search
conta.ro cauta meniu
search

ANAF a publicat Ghidul privind anularea unor obligatii bugetare

Pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a fost publicat, la rubrica Asistenta Contribuabili, Ghidul privind anularea unor obligatii bugetare. Documentul cuprinde informatii generale pentru contribuabili in vederea accesarii facilitatilor fiscale prevazute de OUG nr. 107/2024, asa cum a fost modificata prin OUG nr. 112/2024.

Masurile reglementate in actul normativ sus mentionat se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi:
- persoane fizice;
- persoane juridice, de drept public sau privat;
- asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;
- persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale;
- unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.

Amnistie fiscala: Ce facilitati se acorda

1. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;

2. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv. Aceasta facilitate se acorda si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare;

3. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv si stinse pana la aceasta data

4. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024;

5. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020;

6. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru care esalonarea la plata acordata potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost finalizata pana la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

7. anularea unui procent de 25% sau 50% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in functie de cuantumul acestora cuprins in certificatul de atestare fiscala, in cazul debitorilor persoane fizice.

Pasii pentru a beneficia de facilitati

I. Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii fiscale bugetare

Debitorii care intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor bugetare pot notifica organul fiscal cu privire la intentia lor, pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor si nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024, sub sanctiunea decaderii.

Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare se depune separat de catre persoana fizica, in functie de codul de identificare fiscala pe care inregistreaza obligatii bugetare de plata.

Unde se depune notificarea?

a) online, prin intermediul "Spatiului privat virtual" (SPV);
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV.
Notificarea depusa poate fi retrasa de debitor oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal.

II. Cerere de anulare a unor obligatii bugetare

Anularea unor obligatii bugetare se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au notificat organul fiscal, in baza unei cereri de anulare a unor obligatii bugetare.

Cererea de anulare a unor obligatii bugetare se depune separat de catre persoana fizica, in functie de codul de identificare fiscala pe care inregistreaza obligatii bugetare de plata.

Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv.

Cererea de anulare a unor obligatii bugetare se depune:
a) prin intermediul serviciului SPV;
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in serviciul "Spatiu privat virtual", denumit in continuare SPV.

Descarca D11 - CERERE DE ANULARE a unor obligatii bugetare/ NOTIFICARE privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare >>

De retinut! Cererea de anulare a unor obligatii bugetare poate fi retrasa de debitor oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal.

Prin retragerea cererii, debitorul isi mentine dreptul de a depune o noua cerere de anulare a unor obligatii bugetare, cu respectarea conditiilor prevazute in acest sens de OUG 107/2024. Pentru a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, debitorul poate depune fie o singura cerere pentru toate facilitatile, fie cate o cerere pentru fiecare dintre acestea, conform modelului Cererii.

Ghidul ANAF poate fi consultat integral AICI >>

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici