Pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a fost publicat, la rubrica Asistenta Contribuabili, Ghidul privind anularea unor obligatii bugetare. Documentul cuprinde informatii generale pentru contribuabili in vederea accesarii facilitatilor fiscale prevazute de OUG nr. 107/2024, asa cum a fost modificata prin OUG nr. 112/2024.
Masurile reglementate in actul normativ sus mentionat se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi:
- persoane fizice;
- persoane juridice, de drept public sau privat;
- asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;
- persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale;
- unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.
1. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
2. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv. Aceasta facilitate se acorda si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare;
3. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv si stinse pana la aceasta data
4. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024;
5. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020;
6. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru care esalonarea la plata acordata potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost finalizata pana la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
7. anularea unui procent de 25% sau 50% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in functie de cuantumul acestora cuprins in certificatul de atestare fiscala, in cazul debitorilor persoane fizice.
Pasii pentru a beneficia de facilitati
I. Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii fiscale bugetare
Debitorii care intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor bugetare pot notifica organul fiscal cu privire la intentia lor, pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor si nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024, sub sanctiunea decaderii.
Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare se depune separat de catre persoana fizica, in functie de codul de identificare fiscala pe care inregistreaza obligatii bugetare de plata.
Unde se depune notificarea?
a) online, prin intermediul "Spatiului privat virtual" (SPV);
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV.
Notificarea depusa poate fi retrasa de debitor oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal.
II. Cerere de anulare a unor obligatii bugetare
Anularea unor obligatii bugetare se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au notificat organul fiscal, in baza unei cereri de anulare a unor obligatii bugetare.
Cererea de anulare a unor obligatii bugetare se depune separat de catre persoana fizica, in functie de codul de identificare fiscala pe care inregistreaza obligatii bugetare de plata.
Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
Cererea de anulare a unor obligatii bugetare se depune:
a) prin intermediul serviciului SPV;
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in serviciul "Spatiu privat virtual", denumit in continuare SPV.
Descarca D11 - CERERE DE ANULARE a unor obligatii bugetare/ NOTIFICARE privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare >>
De retinut! Cererea de anulare a unor obligatii bugetare poate fi retrasa de debitor oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal.
Prin retragerea cererii, debitorul isi mentine dreptul de a depune o noua cerere de anulare a unor obligatii bugetare, cu respectarea conditiilor prevazute in acest sens de OUG 107/2024. Pentru a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, debitorul poate depune fie o singura cerere pentru toate facilitatile, fie cate o cerere pentru fiecare dintre acestea, conform modelului Cererii.
Ghidul ANAF poate fi consultat integral AICI >>
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<