Auditul financiar si exercitarea independenta a profesiei de auditor financiar, de catre persoanele care au dobandit aceasta calitate, este reglementat prin OUG 75/1999.
Potrivit art. 3 din OUG 75/1999:
- auditorul financiar este persoana fizica ce dobandeste aceasta calitate in conditiile legii;
- firma de audit este persoana juridica ce se autorizeaza in conditiile legii.
Auditul financiar se efectueaza de catre auditorii financiari autorizati sau de firmele de audit autorizate si care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania (CAFR) si consta, in principal, din urmatoarele activitati:
a) auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate;
b) auditul situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate, in masura in care acesta nu constituie un audit statutar;
c) misiuni de revizuire a situatiilor financiare anuale, a situatiilor financiare consolidate, precum si a situatiilor financiare interimare;
d) misiuni de asigurare si alte misiuni si servicii profesionale, in conformitate cu standardele internationale in domeniu si cu alte reglementari adoptate de CAFR;
e) audit intern, altul decat auditul public intern.
Auditorii financiari si firmele de audit pot desfasura si alte activitati, precum:
a) consultanta financiar-contabila;
b) management financiar-contabil;
c) pregatire profesionala de specialitate in domeniu;
d) expertiza contabila, evaluare, reorganizare judiciara si lichidare, precum si consultanta fiscala. Persoanele fizice si juridice care au calitatea de auditor financiar pot efectua activitatile de expertiza contabila, evaluare, reorganizare judiciara si lichidare, precum si consultanta fiscala, numai dupa dobandirea calitatii de expert contabil, evaluator, practician in insolventa sau consultant fiscal, dupa caz, si inscrierea ca membri in organizatiile care coordoneaza profesiile liberale respective.
Atentie! Auditul intern este obligatoriu la entitatile supuse auditului statutar! Potrivit art. 65 alin. 7) din Legea nr. 162/2017, entitatile ale caror situatii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului statutar (respectiv entitatile de interes public definite conform art. 2 pct. 12 din Legea nr. 162/2017 si entitatile care indeplinesc criteriile de marime pentru auditare) sunt obligate sa organizeze si sa asigure exercitarea activitatii de audit intern.
Auditul intern - sanctiuni
Nerespectarea cerintelor privind organizarea activitatii de audit intern constituie, potrivit art. 44 din Legea nr. 162/2017, contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei.
De asemenea, conform OUG 75/1999 privind activitatea de audit financiar, responsabilii pentru organizarea activitatii de audit intern, coordonarea lucrarilor/angajamentelor si semnarea rapoartelor de audit intern, trebuie sa aiba calitatea de auditor financiar activ.
La regiile autonome, companiile/societatile nationale, precum si la celelalte entitati economice cu capital majoritar de stat, activitatea de audit intern se organizeaza si functioneaza potrivit cadrului legal privind auditul public intern din entitatile publice.
In acest context, auditorii financiari trebuie sa comunice persoanelor responsabile cu guvernanta din cadrul entitatii auditate, cerintele legale cu privire la organizarea activitatii de audit intern, precum si sanctiunile care pot fi aplicate.
Cat este de important Auditul Intern pentru organizatia dvs.?
-
Ce este Auditul Intern?
-
Ce rost (rol) are in functionarea corecta / dezvoltarea organizatiei?
-
Ce documente legale il reglementeaza?
-
Il facem? Nu-l facem? Este obligatoriu? In ce conditii?
-
Riscam daca nu-l organizam? Ce riscam?
-
Intern sau externalizat?
Sunt, poate, primele intrebari de care va ciocniti. Acestora si multora, la raspunde prompt si documentat lucrarea Auditul Intern. Arbitraj Judiciar – cel mai recent ghid practic pentru organizarea si exercitarea auditului intern in conditiile precizate in Legea 75/1999 cu modificarile ulterioare.
Tipuri de probleme rezolvate in lucrare. Raspunsuri punctuale pentru intrebarile care va framanta
Fiind un ghid complet, axat pe auditul intern, lucrarea propusa de specialistii Rentrop&Straton acopera:
-
legislatie in vigoare interpretata, comentata - pentru concordanta cu legea, facilitarea procesului de implementare si protectie financiara
-
studii de caz – pentru rezolvarea punctuala a problemelor cu care va confruntati in proces
-
formularistica uzuala in auditul intern – economie de timp, siguranta si simplificarea muncii.
Descoperiti, cu doar 1 simplu click, raspunsuri clare, avizate, de la specialisi acreditati, privind subiecte de maxima importanta precum:
-
Cadrul legal care reglementeaza Auditul Intern
-
Ce este Auditul Intern. Tipuri de audit
-
Cine desemneaza/ demite auditorul ...detalii aici >>
-
Cine poate fi auditor/ Ce atributii ii revin
-
Cui ii revine prin lege obligativitatea auditului intern
-
Ce riscati daca incalcati legea
-
Care sunt cerintele de etica si independenta
-
Care sunt standardele de audit aplicabile
-
Care va sunt obligatiile
-
Cum va pregatiti / faceti fata controalelor ANAF ...detalii aici >>
-
Arbitrajul judiciar si problematica asociata
Rezolvati rapid si punctual, cu doar 1 singur click, probleme de actualitate generate de procesul de audit intern.
...Click aici pentru Formularul de Comanda >>
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia <<