Specialiștii în domeniu, insuficienți pentru cererea mare de pe piață
Băncile își iau angajații încă din timpul facultății
Criza va mai ține cel puțin 3 ani
Criza de personal specializat în domeniul bancar se va acutiza în continuare și va dura cel puțin 3 ani de acum înainte, în condițiile în care acest sector se găsește tot în expansiune, a declarat pentru Curierul Național Elena Popa, Executive Search Consultant în cadrul companiei Advice Human Resources.
"În condițiile în care pe de o parte, băncile sunt într-o perioadă de expansiune, deschizându-și filiale în toată țara, iar pe de altă parte sunt bănci care de abia au intrat pe piața românească, cererea de resurse umane în domeniul bancar este una foarte mare. Criza de personal din acest sector se va adânci în continuare, fenomen care va dura cel puțin 3 ani de acum înainte", ne-a spus Popa.
Fluctuația din sistemul bancar este de 25-30%
Pentru a-și asigura personalul necesar, băncile au găsit mai multe metode pentru a-i atrage pe potențialii angajați. Astfel, băncile s-au implicat tot mai mult în ultimii ani în colaborarea cu diverse instituții de învățământ superior din domeniu, încercând să atragă încă din studenție persoanele valoroase și cu pontențial, ne-a spus reprezentantul Advice Human Resources.
"În momentul angajării tinerilor absolvenți, toate băncile investesc în aceștia, oferindu-le diverse programe de training, multe dintre acestea fiind în afara țării și foarte costisitoare. Astfel că în ultimii ani au fost formați specialiști bancari, însă insuficienți pentru cererea mare de pe piață", a mai spus Popa.
Totodată, aceasta a menționat că deși pentru pozițiile de entry-level mulți vin dintre studenții și absolvenții acestor instituții, băncile au fost nevoite în ultimii ani să angajeze și persoane care nu aveau studii în domeniul financiar-bancar.
În ceea ce privește persoanele cu experiență, acestea "vin fie prin promovare internă, fie vin fiind "vânați" - din alte bănci, fluctuația din sistemul bancar fiind de circa 25-30%", a spus Popa.
În ceea ce privește ponderea expaților la nivel de vârf, președinte executiv/director general, în băncile străine, aceasta este încă foarte mare în România, iar motivul principal pentru situația creată este politica companiei.
Mutarea la o altă bancă, un plus salarial de 30%
Întrebată ce îi determină pe angajați să plece de la o bancă la alta, Popa ne-a explicat că e "fără îndoială că partea materială joacă un rol important, dar, pe lângă aceasta, motivele pentru care angajații decid să plece țin de lipsa posibilităților de avansare, de mediul de lucru neadecvat sau de lipsa de flexibilitate a șefilor".
O mișcare de la o bancă la alta aduce salariatului un plus mediu al remunerației de 30%, iar în cazul în care poziția necesită relocare, procentul este chiar mai mare, ne-a mai spus reprezentantul companiei de consultanță în resurse umane.
Un fenomen frecvent întâlnit în sucursalele și filiale din orașele mici, unde relațiile între oameni sunt mai strânse, este acela ca directorul de filială să plece și cu o parte din echipă și mai mult decât atât, să plece și cu clienții.
Pentru funcțiile de management, salariile nete variază între 80.000 și 200.000 euro pe an
Întrebată care sunt cerințele minime pentru angajarea într-o bancă, Popa ne-a răspuns că acestea depind foarte mult de poziția vizată, cât și de la o bancă la alta. "De exemplu, pentru un director de sucursală se cer studii superioare absolvite (unele bănci nu cer neapărat studii în domeniul financiar-bancar) și minimum 2-5 ani experiență în sistemul bancar. O altă cerință obligatorie pentru această poziție este cunoașterea limbii engleze", a spus Popa.
În ceea ce privește nivelul salariului mediu al unui angajat în bancă, acesta variază destul de mult de la un oraș la altul. "De pildă, un director de sucursală/agenție într-un oraș mic poate avea un salariu mediu fix de 700-800 euro, iar un director la o sucursală mare, unde se vând alte tipuri de servicii și produse bancare, poate depăși ușor 2.500 euro. Aceste cifre nu includ comisioane sau alte bonusuri", ne-a arătat reprezentantul Advice Human Resources.
Pentru funcțiile de management, ne-a spus Popa, salariile medii nete variază între 80.000 și 200.000 de euro pe an, dar la aceste sume se pot adăuga și bonusuri, costuri legate de asigurări sau întreținere.
În Europa Centrală, băncile pot acoperi lipsa personalului fără o scădere a eficienței
Și țările din Europa Centrală se confruntă cu o penurie de resurse umane în domeniul bancar, însă acolo sistemul este mult mai bine pus la punct și băncile pot acoperi lipsa personalului fără o scădere a eficienței sau a profitului, a spus Elena Popa. "De exemplu, o bancă din Europa a deschis într-un an 55 de noi filiale fără a angaja niciun singur om și fără a pierde din eficiență", a explicat aceasta. O altă diferență, în UE, perioada minimă de probă este de 6 luni, pe când în România este de regula de o lună. De asemenea, diferențele de salariu sunt încă mari între bancherii români și colegii lor din Europa de Vest la toate nivelurile, a mai spus reprezentantul companiei de consultanță în resurse umane. Advice Human Resources este o companie de consultanță în resurse umane specializată în recrutare și servicii complete auxiliare recrutării și este reprezentantul în România, în calitate de consultant asociat al EMA Partners International. EMA Partners International este o alianță mondială din care fac parte companii independente, leader în domeniul HR. Clasată pe locul 13 la nivel mondial (by Search-Consult 2006), alianța a fost fondată în 1988 și are 41 de parteneri în 50 de țări la nivel mondial.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<