Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de ordonanta prin care modifica procedura administrarii speciale a institutiilor de credit
BNR poate numi administratori speciali, persoane fizice, angajati sau nu ai bancii centrale, dar si persoane juridice
Administratorul poate face restructurari, transfera active sau pasive ale bancii si este exonerat de raspundere daca a actionat cu buna-credinta
in vederea alinierii legislatiei romanesti cu cea europeana, Ministerul Finantelor Publice a elaborat un proiect de ordonanta de urgenta prin care modifica OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului si de modificare si completare a altor acte normative, urmand ca acesta sa intre in vigoare pana la data de 31 martie si sa fie implementat in totalitate pana la 31 octombrie a.c.
Printre modificarile aduse vechilor normative se afla clarificarea situatiei in care trebuie instituita administrarea speciala intr-o etapa timpurie, dar si suplimentarea atributiilor administratorului special, care poate implementa o gama larga de masuri de restructurare, inclusiv operatiuni de transfer de active cu asumare de pasive, vanzare de active, transfer de depozite si reducerea capitalului social pentru acoperirea pierderilor.
De asemenea, administratorul special va fi investit prin lege cu competentele tuturor organelor de decizie ale bancii, inclusiv ale Adunarii Generale, acesta beneficiind de protectie legala pentru "actiunile intreprinse cu buna-credinta in exercitarea atributiilor sale".
Masurile de restructurare adoptate in cursul administrarii speciale nu vor putea fi suspendate, inlaturate sau infirmate pe cale de actiune judecatoreasca, cum ar fi prin intermediul cailor de contestare si/sau anulare, stabilindu-se prin lege ca aceste masuri nu fac obiectul consimtamantului creditorilor.
Executa ordinele BNR si raspunde numai in fata acesteia
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de modificare a OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, Banca Nationala a Romaniei poate numi drept administrator special una sau mai multe persoane fizice, inclusiv angajati ai Bancii Nationale a Romaniei, sau o persoana juridica, fiind mentinuta posibilitatea ca Fondul de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar sa poata fi desemnat administrator special.
Administratorul special va actiona in conformitate cu prevederile legii, precum si cu instructiunile si dispozitiile date de BNR raspunzand numai in fata acesteia pentru indeplinirea atributiilor, protectia administratorului si a persoanelor angajate sa il sprijine in activitate fiind asigurate prin lege, astfel incat sa nu poata fi trasi la raspundere "pentru eventuale prejudicii cauzate in exercitarea atributiilor (...) cu exceptia cazului in care au actionat cu rea-credinta sau cu neglijenta grava".
in cazul in care nu hotaraste retragerea autorizatiei si sesizarea instantei competente pentru deschiderea procedurii falimentului, BNR poate institui administrarea speciala daca fondurile proprii ale institutiei de credit nu depasesc 75% din nivelul minim reglementat.
Procedura, redusa de la 1 an la 4 luni
Proiectul de ordonanta prevede reducerea termenului administrarii speciale de la 1 an la 4 luni, cu posibilitatea prelungirii acestuia pe perioada necesara pentru implementarea masurilor de restructurare, dar si a termenului de convocare a Adunarii Generale de la 30 de zile la o saptamana, cu exceptia hotararilor necesare cu privire la o eventuala fuziune/divizare si a cazului in care institutia de credit este cotata pe o piata reglementata, exceptii justificate de prevederi comunitare imperative.
Dreptul de preferinta la subscrierea de noi actiuni este redus, de asemenea, de la 1 luna la 14, hotararea privind reducerea capitalului pentru acoperirea pierderilor producand efecte de la data publicarii, si nu dupa trecerea a cel putin 2 luni, asa cum e prevazut de Legea nr. 31/1990.
isi pot pastra conturile la institutia unde au fost transferate
in ceea ce priveste transferul si/sau vanzarea activelor sau pasivelor, acesta se poate face fara acordul creditorilor sau debitorilor institutiilor de credit, titularii de depozite/conturi transferate putand sa-si mentina conturile la institutia catre care s-a efectuat transferul sau sa ceara restituirea sumelor.
"Persoanele prejudiciate prin aplicarea masurilor de restructurare pot solicita instantei despagubiri, al caror cuantum este limitat la diferenta dintre ceea ce ar fi obtinut in cazul in care banca ar fi intrat direct in faliment si sumele efectiv obtinute", se mai arata in Nota de fundamentare.
Finantarea unor eventuale despagubiri cauzate prin implementarea masurilor de restructurare adoptate in cursul administrarii speciale vor fi suportate dintr-un fond special creat in acest sens si administrat de Fondul de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar, cuantumul despagubirilor fiind limitat la diferenta dintre valoarea care ar fi fost obtinuta de creditorul prejudiciat daca institutia de credit ar fi intrat direct in lichidare/faliment si valoarea efectiv obtinuta pentru creanta sa.
IFN-urile nu pot deveni institutii de credit
Prin proiectul de act normativ se propune eliminarea din cuprinsul Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006 a prevederilor care permit transformarea unei alte entitati in institutie de credit, precum si prelungirea etapei a doua a procesului de autorizare a institutiilor de credit de la 3 la 4 luni.
in general, impresia din piata este ca sistemul bancar romanesc este unul solid si ca BNR controleaza foarte strict piata. in toamna anului 2008, insa, au circulat zvonuri care sustineau ca 2-3 banci ar avea probleme, care nu s-au confirmat insa. Reactia Bancii Nationale a fost extrem de prompta, respingand informatiile si reafirmand soliditatea sistemului bancar romanesc. Mai mult, guvernatorul Mugur Isarescu a amenintat atunci ca BNR va lua masuri extrem de drastice, inclusiv de retragere a licentei, daca se dovedeste ca zvonurile privind problemele unor banci din Romania au pornit din sistemul bancar.
Atributiile administratorului special
in ceea ce priveste atributiile administratorului special, acesta poate "sa incerce implementarea unor masuri de redresare a institutiei de credit", sa inventarieze bunurile si sa intocmeasca situatia financiara, imediat dupa preluarea institutiei de credit, care se prezinta Bancii Nationale a Romaniei.
Persoana desemnata de BNR va evalua perspectivele de realizare, costurile si beneficiile pentru redresare, restructurare sau faliment, inclusiv o estimare a valorii care ar putea fi obtinuta prin lichidare (valoare care se determina de catre un expert independent, prin utilizarea a cel putin doua metode de evaluare recunoscute de lege). Raportul si planul de actiune propus de administrator vor fi prezentate BNR, urmand ca aceasta sa aprobe sau nu implementarea unora dintre masurile de restructurare de natura transferului de active si/sau de pasive, in special pentru transferul depozitelor garantate, chiar inainte de prezentarea raportului, daca solicitarea e justificata de urgenta si sunt conditii favorabile pentru implementarea unei astfel de masuri.
Masurile de redresare a institutiei de credit pot fi luate de administratorul special fara o aprobare speciala din partea BNR, daca sunt destinate sa asigure conservarea valorii activelor si eliminarea deficientelor, restructurarea institutiei de credit putand fi realizata numai cu imputernicirea BNR. Masurile de restructurare pot consta in majorarea capitalului social, reducerea acestuia pentru acoperirea pierderilor, operatiuni de vanzare de active, de transfer de depozite, de vanzare de active cu asumare de pasive, fuziune ori divizare.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<