O persoana fizica isi inceteaza contractul individual de munca prin acordul partilor la data de 31 iulie 2025 si doreste sa isi fie asigurata in sistemul public de sanatate incepand cu 1 august 2025. Pentru aceasta, depune Declaratia unica si opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), achitand 25% din suma datorata la data depunerii formularului. Intrebarea fireasca este: daca in lunile urmatoare persoana se angajeaza si dobandeste din nou calitatea de asigurat ca salariat, mai este obligata sa achite restul de 75% din contributia CASS pana la termenul-limita din 25 mai al anului urmator?
Raspuns: Potrivit art. 267 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Pentru persoanele care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, calitatea de asigurat inceteaza in termen de 3 luni de la data incetarii raporturilor de munca/serviciu.
La art. 155 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt mentionate veniturile din salarii si asimilate salariilor.
Prin urmare, o persoana care inceteaza raporturile de munca isi pastreaza calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate pentru o perioada de 3 luni, beneficiind astfel in continuare de serviciile medicale decontate de stat in aceasta perioada de tranzitie.
Indiferent de modalitatea de incetare a CIM (prin acordul partilor sau demisie), persoana ramane asigurata la sanatate inca 3 luni, adica pana la 31.10.2025, fara sa fie obligata sa depuna Declaratia Unica pentru aceasta perioada.
Potrivit Declaratiei unice versiune A1.0.4/01.08.2025:
Informatiile privind exercitarea optiunii pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2025 se transmit catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate in vederea dobandirii calitatii de asigurat. Optiunea astfel exprimata este definitiva, fara posibilitatea revenirii asupra acesteia. Plata se efectueaza in 2 transe, respectiv 25% la data depunerii declaratiei prin care se exercita optiunea si 75% pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui in care s-a exercitat optiunea.
ATENTIE: Optiunea astfel exprimata este definitiva, fara posibilitatea revenirii asupra acesteia.
Aceasta inseamna ca, odata depusa declaratia si exprimata optiunea pentru plata contributiei CASS, aceasta nu mai poate fi revocata, chiar daca ulterior persoana dobandeste calitatea de asigurat prin alte mijloace (de exemplu, prin incheierea unui contract de munca).
Prin urmare, persoana ramane obligata sa achite integral contributia CASS aferenta optiunii exprimate, indiferent de modificarile intervenite ulterior in situatia sa (salariat) in cursul anului fiscal.
Raspuns oferit in luna august 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia <<