search
conta.ro cauta meniu
search

Cine poate semna situatiile financiare: Conditii legale si clarificari

Incepem prin a va reaminti ca, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr.82/1991:
 
Articolul 10
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
 
Articolul 28
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.

Semnare situatii financiare anuale - Studiu de caz

Intrebare: "Referitor la semnarea situatiilor financiare anuale, mentionez ca nu mai ocup functia de contabil sef, ci sunt controlor financiar, conduc departamentul financiar-contabil, am studii superioare in domeniu si sunt membru CECCAR (insa nu folosesc aceasta calitate pentru semnatura).
 
In acest context, cine are dreptul legal sa semneze situatiile financiare? Daca eu pot semna, trebuie sa selectez in formularul PDF de la ANAF optiunea „alta persoana imputernicita, angajata potrivit legii”? Este necesara atasarea unei imputerniciri scrise din partea angajatorului? Daca da, care este forma acceptata si imi puteti oferi un model de imputernicire sau indicatii privind modul in care angajatorul poate face aceasta imputernicire?"
 
Asadar, avand in vedere baza legala de mai sus, nu este obligatoriu sa fiti contabil-sef pentru a semna situatiile financiare, insa:
- sa fiti angajat al entitatii (bifat);
- si sa aveti atributii delegate in acest sens de catre conducerea entitatii.

Asadar, in opinia mea, o persoana fizica angajata, ce detine studii economice superioare isi poate asuma intocmirea si semnarea situatiilor financiare, in calitate de alta persoana imputernicita.
 
In formularul de bilant, vom selecta "alta persoana imputernicita, angajata potrivit legii".
 
Este recomandat si prudent sa existe o imputernicire scrisa sau o decizie interna prin care vi se deleaga atributia de a semna situatiile financiare. Nu este reglementat un formular standard, dar trebuie sa contina elementele esentiale. Daca aveti nevoie de ajutor, va rog mult sa reveniti asupra spetei si o sa incerc sa redactez un format personalizat de imputernicire pentru speta noastra.
 
Totodata, daca in fisa postului este inclusa deja atributia de a semna/intocmi situatiile financiare anuale, atunci nu mai este necesara o imputernicire in acest sens.

Raspuns oferit in luna mai 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 
 

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748638800
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile