In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 664/30.10.2013, a fost publicat
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3330/2013 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. b) - d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, ale carui principale reglementari le prezentam in articolul de mai jos.
Procedura se aplica pentru inregistrarea in scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul Fiscal), de catre organele fiscale competente, la solicitarea persoanelor impozabile carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA intrucat:
- asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au avut inscrise in cazierul fiscal fapte, in conditiile prevazute de art. 153 alin. (9) lit. c) din Codul Fiscal;
- nu au depus niciun decont de taxa, in conditiile prevazute de art. 153 alin. (9) lit. d) din Codul Fiscal;
- nu au evidentiat, in deconturile de taxa depuse, nicio operatiune realizata, in conditiile prevazute de art. 153 alin. (9) lit. e) din Codul Fiscal;
Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta persoana impozabila este inregistrata ca platitor de impozite si taxe sau organul fiscal stabilit potrivit art. 36 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania conform art. 125^1 alin. (2) din Codul Fiscal.
Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. b) - d) din Codul Fiscal, depun la organul fiscal competent formularul 099 "Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea a adaugata, potrivit art. 153 alin. (9^1) lit. b) - d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Cererea de inregistrare insotita de documentatia aferenta se depune la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire.
Inregistrarea in scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. b) - d) din Codul Fiscal se face prin emiterea Deciziei privind inregistrarea in scopuri de TVA in doua exemplare, dintre care un exemplar se comunica contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de Procedura Fiscala.
Dupa comunicarea deciziei privind inregistrarea in scopuri de TVA catre persoana impozabila, organul fiscal opereaza in Registrul contribuabililor inregistrarea in scopuri de TVA si emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA care se comunica contribuabilului in conditiile mentionate mai sus.
Reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din cauza faptelor inscrise in cazierul fiscal:
inregistrarea in scopuri de TVA, la cerere, se face numai daca a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, potrivit art. 153 alin. (9^1) lit. b) din Codul Fiscal.
Cererea de inregistrare in scopuri de TVA se depune, in cazul societatilor comerciale inmatriculate in registrul comertului, insotita de certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului din care sa rezulte datele de identificare ale administratorilor persoanei impozabile la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA, precum si ponderea detinuta in capitalul social la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA.
Organul fiscal competent emite decizia de inregistrare in scopuri de TVA daca, la data depunerii cererii de inregistrare, sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- faptele care au condus la anularea inregistrarii in scopuri de TVA nu mai figureaza in evidenta cazierului fiscal al persoanei impozabile;
- actualii asociati/administratori ai persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si /sau situatii de atragere a raspunderii solidare.
- persoana impozabila nu se incadreaza in nicio alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
De retinut! in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ai caror asociati din cauza carora s-a dispus anularea inregistrarii in scopuri de TVA nu sunt majoritari la momentul solicitarii reinregistrarii, organul fiscal intocmeste decizia de inregistrare in scopuri de TVA chiar daca nu a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii conform art. 153 alin (9) lit. c) din Codul Fiscal, daca societatea comerciala nu se incadreaza in nicio alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
Reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA pentru nedepunerea niciunui decont de taxa:
Cererea de inregistrare se depune insotita de urmatoarele documente:
- toate deconturile de TVA (formular 300) nedepuse la termen;
- o cerere motivata din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa;
- certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului din care sa rezulte datele de identificare ale administratorilor persoanei impozabile la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA, precum si datele de identificare ale asociatilor si ponderea detinuta in capitalul social la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul societatilor comerciale inmatriculate in registrul comertului.
Daca persoana impozabila nu se incadreaza in nicio alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA prevazuta la art. 153 alin. (9) lit. a) - c) sau lit. e) din Codul Fiscal, organul fiscal emite decizia de inregistrare in scopuri de TVA a persoanei impozabile solicitante, iar inregistrarea in scopuri de TVA se face cu data comunicarii deciziei.
Reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA pentru neevidentierea, in deconturile de taxa depuse, a niciunei operatiuni realizate:
In cazul societatilor comerciale inmatriculate in registrul comertului, cererea se depune insotita de certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului din care sa rezulte datele de identificare ale administratorilor persoanei impozabile la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA, precum si datele de identificare ale asociatilor si ponderea detinuta in capitalul social la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA.
Important! Persoana impozabila declara pe propria raspundere ca va desfasura activitati economice prin completarea casetei corespunzatoare din cererea de inregistrare, formular 099.
Daca persoana impozabila nu se incadreaza in nicio alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA prevazuta la art. 153 alin. (9) lit. a) - d) din Codul Fiscal, organul fiscal emite decizia de inregistrare in scopuri de TVA a persoanei impozabile solicitante, iar inregistrarea in scopuri de TVA se face cu data comunicarii deciziei.
Sursa: DGFP Valcea
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<