Conditii esentiale: Reconstituirea documentelor justificative si contabile pierdute, sustrase sau distruse - articole conta.ro
Contabilitate � Conta.ro
Va asteptam online 24 ore din 24 sub sloganul: 100% contabilitate!
Puteti cere, oferi si gasi solutii la orice problema de contabilitate si fiscalitate. Si in plus aveti legislatia economica actualizata si un modul important de resurse umane.

Conditii esentiale: Reconstituirea documentelor justificative si contabile pierdute, sustrase sau distruse



Potrivit prevederilor art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, in caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile se vor lua masuri de reconstituire a acestora in termen de 30 de zile de la constatare.

Documentele contabile reconstituite vor purta mentiunea "Reconstituit".

Normele metodologice pentru intocmirea si utilizarea formularelor comune privind activitatea financiara si contabila a modelelor acestora, cuprind prevederi referitoare la procedura constatarii si reconstituirii documentelor justificati- ve, dintre care se mentioneaza:

- obligativitatea oricarei persoane care constata pierderea, sustragerea sau distrugerea unor documente justificative sau contabile de a aduce la cunostinta in scris, in termen de 24 ore de la constatare, conducatorului, administratorului unitatii sau altei persoane care are obligatia gestiunii patrimoniului;
- conducatorul  unitatii este obligat ca, in termen de cel mult 3 zile de la primirea comunicarii, sa incheie un proces- verbal care sa cuprinda:

- datele de identificare a documentului disparut;
- numele si prenumele salariatului responsabil cu pastrarea documentului.

Procesul-verbal se semneaza de catre:

- conducatorul  unitatii;
- conducatorul compartimentului  financiar-contabil al unitatii sau persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie;
- salariatul responsabil cu pastrarea documentului si seful ierarhic al salariatului responsabil cu pastrarea documentului, dupa caz.

Salariatul responsabil este obligat ca, odata cu semnarea procesului-verbal, sa dea o declaratie scrisa asupra imprejurarilor in care a disparut documentul respectiv. in situatia in care se constata ca disparitia documentului se datoreaza insusi conducatorului unitatii, masurile respective se iau de catre ceilalti membri ai consiliului de administratie, dupa caz.

Daca se constata ca pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor constituie infractiune, se aduce la cunostinta imediat organelor de urmarire penala.

Reconstituirea documentelor se face pe baza unui "dosar de reconstituire", intocmit separat pentru fiecare caz. Dosarul de reconstituire trebuie sa contina toate lucrurile efectuate, in legatura cu constatarea si reconstituirea documentului disparut, si anume:

- sesizarea scrisa a persoanei care a constatat disparitia documentului, de constatare a pierderii;
- procesul-verbal  al sustragerii sau distrugerii documentului si declaratia salariatului respectiv;
- dovada sesizarii Parchetului General sau dovada sanctiunii disciplinare a salariatului vinovat, dupa caz;
- dispozitia  scrisa a conducatorului unitatii pentru reconstituirea documentului;
- o copie a documentului reconstituit.

Documentele reconstituite constituie baza legala pentru efectuarea inregistrarilor in contabilitate.


 
Comandati lucrarea Deductibilitate cheltuieli. Noutati si studii de caz elaborata de specialistii Grupului de Experti Fiscali Rentrop&Straton.

Click AICI >>


 

Comenteaza acest articol in forum

Articol de: Oana Margulescu - www.conta.ro
Data: 2013-02-14
Vizualizari: 3659


  Alte ContaArticole
postat la: 2021-04-19
Alexandru Nazare, ministrul de Finante, a anuntat ca termenul de stergere a accesoriilor fiscale a fost prelungit pana la 31 ianuarie 2022, adica cu 10 luni.  Citeste mai mult ...
postat la: 2021-04-15
In vederea informatizarii si flexibilizarii mecanismelor de implementare a schemelor de ajutor de stat, Ministerul Finantelor anunta lansarea platformei on-line de tip ”monitoring tool”, prin intermediul careia operatorii economici pot transmite toate documentele necesare accesarii unui ajutor de stat in baza H.G. nr.807/2014 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economie. Citeste mai mult ...
postat la: 2021-04-15
Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, a desfasurat, in perioada 22 martie – 3 aprilie 2021, actiuni de control in urma carora s-au aplicat amenzi in valoare de 5.078.200 de lei, din care 4.851.300 de lei pentru nerespectarea prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca. Citeste mai mult ...
  Conta Newsletter

Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate Fii un contabil informat!

Aboneaza-te GRATUIT si vei primi Raportul Special

Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


  Conta Director
  Conta Site
  Conta Topicuri Forum
Copyright Conta Online / Conta.ro 2006 - 2021. Toate Drepturile rezervate
Un proiect: Fokus Digital Services