Pe 17 iulie 2025, ANAF a transmis prin Spatiul Privat Virtual (SPV) notificari unui numar de 2.768 de societati comerciale din Romania - contribuabili mari si mijlocii - solicitandu-le completarea, in termen de 10 zile lucratoare, a unui formular detaliat cu cheltuielile efectuate in perioada 2020–2024.
Solicitarea viza, in mod expres, cheltuieli care nu se regasesc in mod defalcat in declaratiile fiscale curente sau in fisierele SAF-T, precum:
-
servicii de marketing si promovare;
-
consultanta si management;
-
servicii de vanzari si know-how;
-
redevente;
-
chirii si alte plati catre entitati afiliate sau neafiliate.
Actiunea fusese motivata de ANAF ca parte a unei analize de risc fiscal menita sa identifice potentiale exporturi nejustificate de profituri in cadrul grupurilor multinationale. Potrivit comunicarii oficiale, demersul urmarea completarea bazelor de date ale Fiscului cu informatii standardizate, analizabile automat, fara a demara inspectii fiscale sau solicitari de dosare de preturi de transfer.
Presedintele ANAF, Adrian Nica, a declarat in acest context:
„Alternativa ar fi fost un exercitiu mai complicat - controale documentare sau solicitari de dosare de preturi de transfer. Consideram ca o astfel de maniera voluntara si deschisa este mai putin intruziva.”
Solicitarile ANAF au starnit imediat reactii critice din partea profesionistilor. Una dintre principalele nemultumiri a fost faptul ca informatiile cerute exista deja in sistemele ANAF, in special prin fisierul SAF-T, care este obligatoriu pentru contribuabilii mijlocii din 2023.
CECCAR a intervenit si a solicitat clarificari
Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR) a adresat Ministerului Finantelor si ANAF o solicitare de clarificare si reanalizare a situatiei. CECCAR a punctat urmatoarele:
- Solicitarea nu are un temei contabil clar, iar nivelul de detaliere cerut nu este reglementat expres;
- Termenul de 10 zile este foarte scurt, in contextul complexitatii cererii;
- Este nevoie de o comunicare transparenta privind criteriile de selectie a contribuabililor vizati.
Vicepresedintele CECCAR, Robert Sova, a declarat:
„Nu am reusit sa gasim un tipar clar al modului in care a fost facuta selectia. Sunt contribuabili din multe sectoare, atat mari, cat si mici. Probabil ca se urmareste identificarea zonelor unde s-ar putea face optimizari fiscale.”
CECCAR a subliniat ca fiecare solicitare trebuie analizata in functie de informatiile disponibile in contabilitate si de modul in care acestea pot fi justificate documentat.
ANAF s-a razgandit: solicitarea a fost revocata
La doar cateva zile dupa transmiterea notificarilor, ANAF a revenit cu un nou mesaj, tot prin SPV, in care a anuntat revocarea solicitarii si a cerut scuze contribuabililor:
„Referitor la adresa cu nr. X, va anuntam ca se revoca solicitarea privind transmiterea informatiilor. Va multumim pentru intelegere si ne cerem scuze pentru eventualele neplaceri create.”
Decizia a fost luata in urma reactiilor negative venite din mediul profesional, dar si a lipsei unui cadru legal clar care sa sustina obligativitatea transmiterii informatiilor cerute.
Ce ramane dupa aceasta actiune?
Desi ANAF a retras solicitarea, situatia ridica semne de intrebare importante cu privire la predictibilitatea administrarii fiscale, coerenta intre raportarile digitale existente (ex. SAF-T) si solicitarile aditionale; calitatea dialogului institutional cu profesionistii si mediul de afaceri.
CECCAR a anuntat ca va continua dialogul cu autoritatile pentru a obtine clarificari oficiale si pentru a preveni repetarea unor situatii similare in viitor.
Ce urmeaza?
Pe termen lung, este de asteptat ca aceste date sa fie integrate in algoritmii de selectie pentru inspectii fiscale sau pentru initierea unor politici de conformare voluntara.
Sursa:
PortalCodulFiscal.ro
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia <<