Un proiect nou initiat vine cu o serie de modificari referitoare la posibilitatea firmelor de a anula sanctiunile date de inspectorii fiscali. Astfel, noua propunere legislativa are in vedere dreptul de consiliere, alaturi de termene de remediere si o durata de 10 zile pentru efectuarea modificarilor cerute de inspectorii ANAF.
Inspectorii fiscali vor fi obligati, cu alte cuvinte, sa ofere consiliere operatorilor economici in cadrul controlului fiscal si sa impuna termene de remediere pentru eventualele nereguli constatate.
Iata cum arata PROPUNEREA DE COMPLETARE A LEGII 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
Articol unic – Dupa art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modific?rile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art. 9.1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 9.1 Dreptul de consiliere (indrumare)
(1) Organele fiscale au obligatia ca, de la derularea inspectiei fiscale si pana la aplicarea sanctiunii, sa consilieze contribuabilii in vederea remedierii aspectelor neconforme.
(2) Pentru realizarea consilierii, organul de control incheie un proces – verbal care face referirere la aspectele neconforme si se stabilesc termele de remediere. Controlul se reia intr-un interval de timp ce nu poate fi mai mic de 10 zile.
(3) Sanctiunile si oricare alte dispozitii obligatorii îiscrise in actul de control sunt nule de drept daca s-au dispus fara intocmirea procesului – verbal prealabil, cu acordarea termenului de remediere.
(4) Organele fiscale care, prin efectul legii, pot efectua un control inopinat, conform art. 134, sau cand sunt sesizate sau se autosesizeaza/constat? fapte flagrante, se excepteaza de la procedura consilierii.
Redam mai jos integral Nota de fundamentare a proiectului, cu mentiunea ca puteti gasi AICI noile conditii de anulare a sanctiunilor date de ANAF:
Prezenta propunere legislativa are ca obiect completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala cu un nou articol, art. 9.1, care introduce un principiu de baza in politica fiscala, asigurand contribuabilului dreptul de a fi consiliat in ceea ce priveste procedura fiscala de catre organele fiscale.
Avand in vedere faptul ca atat Codul fiscal, cat si Codul de procedura fiscala, se modifica de la o zi la alta, politicile fiscale neavand predictibilitate pentru a putea inlatura riscurile fiscale, Agentia Nationala de Administrare Fiscala trebuie sa aiba o abordare mai moderna, sa implementeze metode moderne pentru efectuarea controlului fiscal, sa aiba un rol mai putin punitiv in viata cetatii, si mai ales un rol pozitiv, stimulativ si preventiv.
Colectarea taxelor si impozitelor la bugetul general consolidat, de catre organele fiscale, trebuie sa se faca urmand principiul preventiv, nu cel punitiv.
Trebuie sa ne intrebam care este rostul ANAF? Este de a colecta impozitele si taxele, dar ca sa colectezi impozite, trebuie sa ai ce colecta, iar ca sa ai ce colecta, trebuie ca economia sa mearga, nu sa inchizi intreprinderi. Este total contraproductiv, este contrar scopului pentru care a fost creat ANAF. Mai mult, toate autoritatile statului trebuie sa aiba un rold de consiliere si de ajutor, nu sa puna piedici pentru fiecare antreprenor.
Urmand acest principiu punitiv invechit, ANAF favorizeaza inchiderea unor companii ce reprezinta o drama, atat pentru cel care o detine, cat si pentru economia romaneasca in ansamblu. O companie nu trebuie inchisa, pentru ca impactul acestui demers se rasfrange atat asupra salariatilor, care isi pierd locurile de mucna, cat si asupra volumului de taxe si impozite virate catre stat. Tocmai de aceea consider ca ceea ce se intampla acum cu controalele Agentiei Nationale de Administrare Fiscale constituie o problema de abordare care tine de secolul al XVIII-lea sau al XIX-lea.
Nu putem avea un stat care sa dea bunuri si servicii publice de mare calitate fara sa aiba o colectare foarte buna si fara sa aiba companii puternice. Fata de restul Europei, avem cheltuieli bugetare per PIB foarte mici si asta pentru ca in mare parte veniturile bugetare per PIB sunt foarte mici aici.
Rolul preventiv, de consiliere, al organelor fiscale este prezent in legislatia statelor importante ale Uniunii Europene.
In Italia, Agentia Italiana de venituri (Agenzia delle Entrate) este supervizata de Ministerul italian de economie si finante, care are controlul asupra politicilor fiscale. Agentia are responsabilitate manageriala si operationala deplina, precum si autonomie administrativa, de reglementare, patrimoniala, organizationala, de contabilitate si financiara.
Relatia dintre minister si agentie este reglementata printr-un acord pe trei ani, care este ajustat in functie de serviciile pe care trebuie sa le asigure, de obiectivele pe care trebuie sa le indeplineasca si de resursele bugetare de care are nevoie. Agentia italiana aeste condusa de un director, un comitet de managament si un board de auditori.
Datorita acestei autonomii administrative si de reglementare a Agentiei italiene de venituri, taxele sunt mai bine colectate si companiile sunt incurajate sa se dezvolte.
In Germania, Ministerul Federal de Finante este autoritatea suprema in ceea ce priveste politica fiscala si administrarea veniturilor federale.
Responsabilitatea colectarii taxelor si impozitelor revine unui departament de taxe care functioneaza la nivel central, dar si la nivelul fiecarui stat federal in parte. La nivelul administratiei centrale, acesta se numeste Biroul Federal Central de Taxe.
In Franta, Departamentul de venituri (Direction generale des impots) sau Directoratul General al Finantelor Publice este o autoritate dependenta de ministerele de finante si buget, in cadrul caruia functioneaza.
In Bulgaria, Agentia de Administrare Fiscala este o instutie independenta, condusa de un board din care fac parte ministrul Finantelor, un secretar de stat din Ministerul Finantelor, guvernatorul Institutului National de Asigurari.
Prin urmare, fata de toate argumenetele mentionate, am elaborat prezenta propunere legislativa de completare a Legii 207/2015 privind Codul de procedura fiscala pe care, in conformitate cu prevederile art. 74 si 75 din Constitutie, republicata, o supunem Parlamentului spre dezbatere si aprobare.
Cititi si aici informatii NOI despre acelasi subiect.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia <<