Un proiect nou initiat vine cu o serie de modificari referitoare la posibilitatea firmelor de a anula sanctiunile date de inspectorii fiscali. Astfel, noua propunere legislativa are in vedere dreptul de consiliere, alaturi de termene de remediere si o durata de 10 zile pentru efectuarea modificarilor cerute de inspectorii ANAF.
Inspectorii fiscali vor fi obligati, cu alte cuvinte, sa ofere consiliere operatorilor economici in cadrul controlului fiscal si sa impuna termene de remediere pentru eventualele nereguli constatate.
Iata cum arata PROPUNEREA DE COMPLETARE A LEGII 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
Articol unic – Dupa art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modific?rile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art. 9.1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 9.1 Dreptul de consiliere (indrumare)
(1) Organele fiscale au obligatia ca, de la derularea inspectiei fiscale si pana la aplicarea sanctiunii, sa consilieze contribuabilii in vederea remedierii aspectelor neconforme.
(2) Pentru realizarea consilierii, organul de control incheie un proces – verbal care face referirere la aspectele neconforme si se stabilesc termele de remediere. Controlul se reia intr-un interval de timp ce nu poate fi mai mic de 10 zile.
(3) Sanctiunile si oricare alte dispozitii obligatorii îiscrise in actul de control sunt nule de drept daca s-au dispus fara intocmirea procesului – verbal prealabil, cu acordarea termenului de remediere.
(4) Organele fiscale care, prin efectul legii, pot efectua un control inopinat, conform art. 134, sau cand sunt sesizate sau se autosesizeaza/constat? fapte flagrante, se excepteaza de la procedura consilierii.
Redam mai jos integral Nota de fundamentare a proiectului, cu mentiunea ca puteti gasi AICI noile conditii de anulare a sanctiunilor date de ANAF:
Prezenta propunere legislativa are ca obiect completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala cu un nou articol, art. 9.1, care introduce un principiu de baza in politica fiscala, asigurand contribuabilului dreptul de a fi consiliat in ceea ce priveste procedura fiscala de catre organele fiscale.
Avand in vedere faptul ca atat Codul fiscal, cat si Codul de procedura fiscala, se modifica de la o zi la alta, politicile fiscale neavand predictibilitate pentru a putea inlatura riscurile fiscale, Agentia Nationala de Administrare Fiscala trebuie sa aiba o abordare mai moderna, sa implementeze metode moderne pentru efectuarea controlului fiscal, sa aiba un rol mai putin punitiv in viata cetatii, si mai ales un rol pozitiv, stimulativ si preventiv.
Colectarea taxelor si impozitelor la bugetul general consolidat, de catre organele fiscale, trebuie sa se faca urmand principiul preventiv, nu cel punitiv.
Trebuie sa ne intrebam care este rostul ANAF? Este de a colecta impozitele si taxele, dar ca sa colectezi impozite, trebuie sa ai ce colecta, iar ca sa ai ce colecta, trebuie ca economia sa mearga, nu sa inchizi intreprinderi. Este total contraproductiv, este contrar scopului pentru care a fost creat ANAF. Mai mult, toate autoritatile statului trebuie sa aiba un rold de consiliere si de ajutor, nu sa puna piedici pentru fiecare antreprenor.
Urmand acest principiu punitiv invechit, ANAF favorizeaza inchiderea unor companii ce reprezinta o drama, atat pentru cel care o detine, cat si pentru economia romaneasca in ansamblu. O companie nu trebuie inchisa, pentru ca impactul acestui demers se rasfrange atat asupra salariatilor, care isi pierd locurile de mucna, cat si asupra volumului de taxe si impozite virate catre stat. Tocmai de aceea consider ca ceea ce se intampla acum cu controalele Agentiei Nationale de Administrare Fiscale constituie o problema de abordare care tine de secolul al XVIII-lea sau al XIX-lea.
Nu putem avea un stat care sa dea bunuri si servicii publice de mare calitate fara sa aiba o colectare foarte buna si fara sa aiba companii puternice. Fata de restul Europei, avem cheltuieli bugetare per PIB foarte mici si asta pentru ca in mare parte veniturile bugetare per PIB sunt foarte mici aici.
Rolul preventiv, de consiliere, al organelor fiscale este prezent in legislatia statelor importante ale Uniunii Europene.
In Italia, Agentia Italiana de venituri (Agenzia delle Entrate) este supervizata de Ministerul italian de economie si finante, care are controlul asupra politicilor fiscale. Agentia are responsabilitate manageriala si operationala deplina, precum si autonomie administrativa, de reglementare, patrimoniala, organizationala, de contabilitate si financiara.
Relatia dintre minister si agentie este reglementata printr-un acord pe trei ani, care este ajustat in functie de serviciile pe care trebuie sa le asigure, de obiectivele pe care trebuie sa le indeplineasca si de resursele bugetare de care are nevoie. Agentia italiana aeste condusa de un director, un comitet de managament si un board de auditori.
Datorita acestei autonomii administrative si de reglementare a Agentiei italiene de venituri, taxele sunt mai bine colectate si companiile sunt incurajate sa se dezvolte.
In Germania, Ministerul Federal de Finante este autoritatea suprema in ceea ce priveste politica fiscala si administrarea veniturilor federale.
Responsabilitatea colectarii taxelor si impozitelor revine unui departament de taxe care functioneaza la nivel central, dar si la nivelul fiecarui stat federal in parte. La nivelul administratiei centrale, acesta se numeste Biroul Federal Central de Taxe.
In Franta, Departamentul de venituri (Direction generale des impots) sau Directoratul General al Finantelor Publice este o autoritate dependenta de ministerele de finante si buget, in cadrul caruia functioneaza.
In Bulgaria, Agentia de Administrare Fiscala este o instutie independenta, condusa de un board din care fac parte ministrul Finantelor, un secretar de stat din Ministerul Finantelor, guvernatorul Institutului National de Asigurari.
Prin urmare, fata de toate argumenetele mentionate, am elaborat prezenta propunere legislativa de completare a Legii 207/2015 privind Codul de procedura fiscala pe care, in conformitate cu prevederile art. 74 si 75 din Constitutie, republicata, o supunem Parlamentului spre dezbatere si aprobare.
Cititi si aici informatii NOI despre acelasi subiect.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<