Aaliza noastra are astfel la baza cazul concret de mai jos:
Spatiul comercial e dobandit in anul 2006 (valoare de inventar 50.000 lei). Spatiul se inchiriaza in aprilie 2008. Locatarul obtine Autorizatia de Constructie in septembrie 2008 pentru modernizarea spatiului.
In aprilie 2009 se intocmeste Proces Verbal de receptie finala cu mentiunea lucrari terminate in 30.10.2008 (valoare lucrariilor de modernizare 450.000 lei).
Valoarea modernizarilor nu este comunicata locatorului in vederea depuneri declaratiei rectificative incepand cu 01.11.2008 conform Codului Fiscal , art. 253, pct.( 31).
In decembrie 2009 se efectueaza reevaluarea imobilului in cauza, prin evaluator autorizat, si se depune de catre locator (proprietar) declaratia rectificativa, in ianuarie 2010, cu valoare reevaluata de 100.000 lei( in cazul in care nu s-ar fi facut reevaluarea imobilului cota de impozitare ar fi fost majorata conform art.253, pct.(6).
Impozitele datorate conform declaratiilor depuse de locator sunt achitate la zi. Se va clarifica, asadar, situatia in ce priveste impunerea fiscala. In plus, se va vedea pentru ce perioada si cu ce cota de impunere se va calcula impozitul datorat pentru diferenta de 450.000 lei nedeclarata.
Potrivit prevederilor art. 253 alin (3), (31) si (5) din Codul Fiscal,
valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, conform prevederilor legale in vigoare.
In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.
In cazul unei cladiri care a fost reevaluata, conform reglementarilor contabile, valoarea impozabila a cladiri este valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata ca atare in contabilitatea proprietarului - persoana juridica.
Contribuabilii datoreaza impozitul pe cladiri si in situatia in care cladirea este administrata sau folosita de alte persoane decat titularul dreptului de proprietate si pentru care locatarul sau concesionarul datoreaza chirie ori redeventa in baza unui contract de inchiriere, locatiune sau concesiune, dupa caz.
In cazul cladirilor care fac obiectul contractelor de inchiriere, valoarea lucrarilor executate de catre locatar, de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, este valoarea reala declarata a lucrarilor pentru regularizarea taxei pentru eliberarea autorizatiei de construire.
Proprietarul are obligatia de a depune o noua declaratie fiscala in termen de 30 de zile de la data intocmirii procesului-verbal de receptie.
Concluzie:
Impreuna cu chiriasul la data obtinerii autorizatiei de construire exista obligatia de a intocmi un proces verbal de predare primire, care sa cuprinda valoarea lucrarilor de imbunatatire efectuate la valoarea declarata de acesta pentru eliberarea autorizatiei de construire. In baza acestui proces verbal se depunea la primarie o noua declaratie fiscala, in baza careia se stabilea un nou impozit. Acesta urma sa fie inregistrat in contabilitate.
Avand in vedere ca la momentul respectiv nu s-au realizat acesti pasi, pentru nedepunerea declaratiilor si neplata la termen a impozitului recalculat, probabil se vor calcula amenzi si penalitati.
Potrivit prevederilor art. 254 alin (4) in cazul extinderii, imbunatatirii, distrugerii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, impozitul pe cladire se recalculeaza incepand cudata de intai a lunii urmatoare celei in care a fost finalizata modificarea.
Impozitul pe cladiri ar fi trebuit declarat in luna noiembrie 2008 si recalculate incepand cu data de 1 noiembrie 2008, aferent unei valori suplimentare de 450.000 lei.
Impozitul s-ar fi calculat pentru aceasta valoare pentru anul 2009.
In luna decembrie 2009, la efectuarea reevaluarii se depune declaratia de reevaluare iar impozitul pe cladiri se recalculeaza incepand cu ianuarie 2010, afferent valorii reevaluate a cladirii.
Prin urmare, pentru perioada 01.11.2008 -31.12.2009 impozitul ar fi trebui calculat la o valoare a cladirii de 450.000 lei.
Cota este cea stabilita de Consiliul Local al primariei de care apartineti si este cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.
In Bucuresti cota se stabileste de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Pentru perioada respectiva se vor calcula majorari si penalitati.
Constituie contraventie depunerea peste termen a declaratiilor de impunere referitoare la efectuarea modernizarilor si se sanctioneaza cu amenda de la 240 lei la 960 lei, pentru persoane juridice.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia <<