Aaliza noastra are astfel la baza cazul concret de mai jos:
Spatiul comercial e dobandit in anul 2006 (valoare de inventar 50.000 lei). Spatiul se inchiriaza in aprilie 2008. Locatarul obtine Autorizatia de Constructie in septembrie 2008 pentru modernizarea spatiului.
In aprilie 2009 se intocmeste Proces Verbal de receptie finala cu mentiunea lucrari terminate in 30.10.2008 (valoare lucrariilor de modernizare 450.000 lei).
Valoarea modernizarilor nu este comunicata locatorului in vederea depuneri declaratiei rectificative incepand cu 01.11.2008 conform Codului Fiscal , art. 253, pct.( 31).
In decembrie 2009 se efectueaza reevaluarea imobilului in cauza, prin evaluator autorizat, si se depune de catre locator (proprietar) declaratia rectificativa, in ianuarie 2010, cu valoare reevaluata de 100.000 lei( in cazul in care nu s-ar fi facut reevaluarea imobilului cota de impozitare ar fi fost majorata conform art.253, pct.(6).
Impozitele datorate conform declaratiilor depuse de locator sunt achitate la zi. Se va clarifica, asadar, situatia in ce priveste impunerea fiscala. In plus, se va vedea pentru ce perioada si cu ce cota de impunere se va calcula impozitul datorat pentru diferenta de 450.000 lei nedeclarata.
Potrivit prevederilor art. 253 alin (3), (31) si (5) din Codul Fiscal,
valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, conform prevederilor legale in vigoare.
In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.
In cazul unei cladiri care a fost reevaluata, conform reglementarilor contabile, valoarea impozabila a cladiri este valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata ca atare in contabilitatea proprietarului - persoana juridica.
Contribuabilii datoreaza impozitul pe cladiri si in situatia in care cladirea este administrata sau folosita de alte persoane decat titularul dreptului de proprietate si pentru care locatarul sau concesionarul datoreaza chirie ori redeventa in baza unui contract de inchiriere, locatiune sau concesiune, dupa caz.
In cazul cladirilor care fac obiectul contractelor de inchiriere, valoarea lucrarilor executate de catre locatar, de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, este valoarea reala declarata a lucrarilor pentru regularizarea taxei pentru eliberarea autorizatiei de construire.
Proprietarul are obligatia de a depune o noua declaratie fiscala in termen de 30 de zile de la data intocmirii procesului-verbal de receptie.
Concluzie:
Impreuna cu chiriasul la data obtinerii autorizatiei de construire exista obligatia de a intocmi un proces verbal de predare primire, care sa cuprinda valoarea lucrarilor de imbunatatire efectuate la valoarea declarata de acesta pentru eliberarea autorizatiei de construire. In baza acestui proces verbal se depunea la primarie o noua declaratie fiscala, in baza careia se stabilea un nou impozit. Acesta urma sa fie inregistrat in contabilitate.
Avand in vedere ca la momentul respectiv nu s-au realizat acesti pasi, pentru nedepunerea declaratiilor si neplata la termen a impozitului recalculat, probabil se vor calcula amenzi si penalitati.
Potrivit prevederilor art. 254 alin (4) in cazul extinderii, imbunatatirii, distrugerii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, impozitul pe cladire se recalculeaza incepand cudata de intai a lunii urmatoare celei in care a fost finalizata modificarea.
Impozitul pe cladiri ar fi trebuit declarat in luna noiembrie 2008 si recalculate incepand cu data de 1 noiembrie 2008, aferent unei valori suplimentare de 450.000 lei.
Impozitul s-ar fi calculat pentru aceasta valoare pentru anul 2009.
In luna decembrie 2009, la efectuarea reevaluarii se depune declaratia de reevaluare iar impozitul pe cladiri se recalculeaza incepand cu ianuarie 2010, afferent valorii reevaluate a cladirii.
Prin urmare, pentru perioada 01.11.2008 -31.12.2009 impozitul ar fi trebui calculat la o valoare a cladirii de 450.000 lei.
Cota este cea stabilita de Consiliul Local al primariei de care apartineti si este cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.
In Bucuresti cota se stabileste de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Pentru perioada respectiva se vor calcula majorari si penalitati.
Constituie contraventie depunerea peste termen a declaratiilor de impunere referitoare la efectuarea modernizarilor si se sanctioneaza cu amenda de la 240 lei la 960 lei, pentru persoane juridice.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia <<