Aaliza noastra are astfel la baza cazul concret de mai jos:
Spatiul comercial e dobandit in anul 2006 (valoare de inventar 50.000 lei). Spatiul se inchiriaza in aprilie 2008. Locatarul obtine Autorizatia de Constructie in septembrie 2008 pentru modernizarea spatiului.
In aprilie 2009 se intocmeste Proces Verbal de receptie finala cu mentiunea lucrari terminate in 30.10.2008 (valoare lucrariilor de modernizare 450.000 lei).
Valoarea modernizarilor nu este comunicata locatorului in vederea depuneri declaratiei rectificative incepand cu 01.11.2008 conform Codului Fiscal , art. 253, pct.( 31).
In decembrie 2009 se efectueaza reevaluarea imobilului in cauza, prin evaluator autorizat, si se depune de catre locator (proprietar) declaratia rectificativa, in ianuarie 2010, cu valoare reevaluata de 100.000 lei( in cazul in care nu s-ar fi facut reevaluarea imobilului cota de impozitare ar fi fost majorata conform art.253, pct.(6).
Impozitele datorate conform declaratiilor depuse de locator sunt achitate la zi. Se va clarifica, asadar, situatia in ce priveste impunerea fiscala. In plus, se va vedea pentru ce perioada si cu ce cota de impunere se va calcula impozitul datorat pentru diferenta de 450.000 lei nedeclarata.
Potrivit prevederilor art. 253 alin (3), (31) si (5) din Codul Fiscal,
valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, conform prevederilor legale in vigoare.
In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.
In cazul unei cladiri care a fost reevaluata, conform reglementarilor contabile, valoarea impozabila a cladiri este valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata ca atare in contabilitatea proprietarului - persoana juridica.
Contribuabilii datoreaza impozitul pe cladiri si in situatia in care cladirea este administrata sau folosita de alte persoane decat titularul dreptului de proprietate si pentru care locatarul sau concesionarul datoreaza chirie ori redeventa in baza unui contract de inchiriere, locatiune sau concesiune, dupa caz.
In cazul cladirilor care fac obiectul contractelor de inchiriere, valoarea lucrarilor executate de catre locatar, de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, este valoarea reala declarata a lucrarilor pentru regularizarea taxei pentru eliberarea autorizatiei de construire.
Proprietarul are obligatia de a depune o noua declaratie fiscala in termen de 30 de zile de la data intocmirii procesului-verbal de receptie.
Concluzie:
Impreuna cu chiriasul la data obtinerii autorizatiei de construire exista obligatia de a intocmi un proces verbal de predare primire, care sa cuprinda valoarea lucrarilor de imbunatatire efectuate la valoarea declarata de acesta pentru eliberarea autorizatiei de construire. In baza acestui proces verbal se depunea la primarie o noua declaratie fiscala, in baza careia se stabilea un nou impozit. Acesta urma sa fie inregistrat in contabilitate.
Avand in vedere ca la momentul respectiv nu s-au realizat acesti pasi, pentru nedepunerea declaratiilor si neplata la termen a impozitului recalculat, probabil se vor calcula amenzi si penalitati.
Potrivit prevederilor art. 254 alin (4) in cazul extinderii, imbunatatirii, distrugerii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, impozitul pe cladire se recalculeaza incepand cudata de intai a lunii urmatoare celei in care a fost finalizata modificarea.
Impozitul pe cladiri ar fi trebuit declarat in luna noiembrie 2008 si recalculate incepand cu data de 1 noiembrie 2008, aferent unei valori suplimentare de 450.000 lei.
Impozitul s-ar fi calculat pentru aceasta valoare pentru anul 2009.
In luna decembrie 2009, la efectuarea reevaluarii se depune declaratia de reevaluare iar impozitul pe cladiri se recalculeaza incepand cu ianuarie 2010, afferent valorii reevaluate a cladirii.
Prin urmare, pentru perioada 01.11.2008 -31.12.2009 impozitul ar fi trebui calculat la o valoare a cladirii de 450.000 lei.
Cota este cea stabilita de Consiliul Local al primariei de care apartineti si este cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.
In Bucuresti cota se stabileste de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Pentru perioada respectiva se vor calcula majorari si penalitati.
Constituie contraventie depunerea peste termen a declaratiilor de impunere referitoare la efectuarea modernizarilor si se sanctioneaza cu amenda de la 240 lei la 960 lei, pentru persoane juridice.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<